|
|||||||
|
|||||||
![]() |
|
|
|
Trådverktøy |
26.01.2010, 09:55
|
#1 | link |
|
S³
|
Noen som har en DIY med å sveise kanaler? Hva behandle kanalene med?
Mine kanaler er som alle andre Golf kanaler.. dvs jekket i stykker i front.. Forrige eier har brukt div jekker som har ødelag jekkfestet helt, dvs klemt flat/sprekt osv..
Bør man bytte hele kanalen eller holder det med å bytte kun det skadede området+ litt til? Hvordan skal kanalene sveises evt? punktes eller helsveises? Kan man fint klare det med flussfylt tråd?(har liggende nesten en helt ny kveil med slik tråd og har ikke gassflaske) |
|
26.01.2010, 14:01
|
#2 | link |
|
Skadeoppretteren!
|
Når du først er i gang er det vel like greit å skifte hele kanalen..
Kanalen skal punktsveises på i øverkant og nedkant, om du gjør kanalen på bilen ren klarer du å se punktsveisene som er der. Men om du skal skifte ut bare f.eks halve kanalen må du helsveise der den nye og den gamle møtes. Du skal du borre med en "punktborr" for å få løs den gamle kanalen. Det denne gjør er å bare borre igjennom det første blekket, sånn at du har noe å sveise den nye kanalen i. Nye kanaler kommer ikke med ferdige hull, så prøv å lag hull på samme plass som den orginale hadde hull. Jeg har ingen erfaring med flussfylt tråd, så det får noen andre svare på. |
|
26.01.2010, 15:25
|
#3 | link |
|
EaZe til alle tider
|
gjør du det pent falser du kanten på overlappen så den ikke blir så synelig,og legger den på innsida,da borrer du noen hull så du får punktet fast den på innsiden...pass på å ikke sveise for mye på ett sted,da slår platene seg...
flusstråd ville jeg ikke prøvd engang,sprutende sveis osv...blir ikke pent...gass is the way to go!.. lykke til!..Øyvind |
|
26.01.2010, 19:49
|
#4 | link |
|
S³
|
men er det nødvendig å skifte hele? er snakk om max 10x50cm som må kappes vekk.. eller er kanalene veldig bra! Kun jekkskade.. er jo en del mindre jobb og kappe ut og sveise inn...
Hvis det er holdbart da.. ? får vel handle inn noen slike engangsflasker.. 5L eller 11L har jeg ikke råd til... |
|
26.01.2010, 21:29
|
#7 | link |
|
|
Hvis kanalen er bra i overkant, dvs inn under døra, må man ikke bytte kanalen "helt opp" heller. Kjøp 1 mm tykk stålplate hos en blikkenslager og klipp til en passende bit med platesaks. Jekkekanten på den nye plata bøyer du til i en skrustikke e.l.
Flussfylt tråd er helt greit å sveise med synes jeg på slike tynnplater. Men selvsagt bedre med gass. |
|
03.02.2010, 17:19
|
#9 | link |
|
S³
|
har lekt meg litt med sveiseapparatet og funnet ut at jeg skal prøve meg på dette
Men først skal jeg sveise ny eksos for litt trening..Men hva bruker dere til å behandle kanalene med?(innvendig) sveisegrunning på stålet før man sveiser? Noe mer? Tenker på å oljebehandle de innvendig siden jeg har slike hull for det i a og b stolpen(i bunn) Hva bruker dere utvendig? i bunn der man punkter? tetter med karroserikitt? |
|
07.02.2010, 22:05
|
#10 | link | |
|
|
Sitat:
Kan bruke sveisegrunning på platen før sveising ja. Etterpå blir det å sause inn kanalen fra innsiden slik at sveisen blir dekket av noe rusthindrende. Ofte er det brukt overlakkerbar Body på kanalen fra fabrikk. Dette funker gull til å dekke over ujevnheter etter punktsveising o.l. Etter et lag med grunning selvfølgelig. |
|
|
![]() |
|
| Trådverktøy | |
|
|