Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

Anbefalte innlegg

Hei. Da må jeg nok registrere meg iblant en gruppe jeg håpet jeg kunne unngå.

Virker som kammene på min Allroad 01 mod 2.5 tdi har fått nok. Har ikke tatt av dekslene ennå men ser igjennom oljepåfyllingshullet at kammen er kraftig slitt.Regner da med at resten har fått trykket også...

Bilen har rullet 190 000km.

Er nå ute etter tips om rimeligere deler og hva som må skiftes. Har fått pris på 13500 + mva. Bare kamsett.

Håper noen har et tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Da må jeg nok registrere meg iblant en gruppe jeg håpet jeg kunne unngå.

Virker som kammene på min Allroad 01 mod 2.5 tdi har fått nok. Har ikke tatt av dekslene ennå men ser igjennom oljepåfyllingshullet at kammen er kraftig slitt.Regner da med at resten har fått trykket også...

Bilen har rullet 190 000km.

Er nå ute etter tips om rimeligere deler og hva som må skiftes. Har fått pris på 13500 + mva. Bare kamsett.

Håper noen har et tips.

 

Du trenger kamaksler, vippearmer, ventilløftere og noen små shims oppå ventilstammene. I tillegg trenger du 2 toppdekselpakninger, et blindlokk av plast i bakkant høyre topplokk, 12 små kobberringer for dieseldyseretur og pakninger for innsugsrøret i motorens forkant 3 stk.

 

Noe her kanskje: http://www.quattroco.com/deler/kam/index.php

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det min tur også...Det blir vel H....... dyrt det her medlemskapet i 2.5tdi-klubben:p

Bilen står nå på verksted i bodø og dem mener at begge toppene i tillegg til kamene og registret er fucked..

Er det noen som vet hvorfor toppene også har tatt kvelden og hvor disse er å få kjøpe billigst mulig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årsmodell

Km.stand

 

Fine detaljer å ha med i en slik tråd..

 

Kjipt med havari, koster litt tenker jeg, sjekka pris på byttemotor eller noe? Hør med gedstedt i danmark..

 

Da var det min tur også...Det blir vel H....... dyrt det her medlemskapet i 2.5tdi-klubben:p

Bilen står nå på verksted i bodø og dem mener at begge toppene i tillegg til kamene og registret er fucked..

Er det noen som vet hvorfor toppene også har tatt kvelden og hvor disse er å få kjøpe billigst mulig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A6 med 4.2 er totalt annerledes i hele frontpartiet enn de andre p.g.a. modifikasjoner som var nødvendig for å få plass til motoren, så jeg vil tro en 3.3 definitivt ikke passer uten å ha et 4.2-karosseri som utgangspunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest hele tråden nå. Mange som har vært frykterlig uheldig her, men er flere som er knakende fornøyd også? Jeg driver å vurderer ny bil og en av bilene jeg vurderer er a6 2.5tdi, 2001mod manuellt gir og quattro.

Hva burde jeg skjekke ved et eventuelt kjøp av denne bilen?

Kan det til en viss grad gi en peilepinn om man åpner oljepåfyllingslokket å skjekker om det er slitekant på kammene? Eller burde jeg evt forlange at jeg skal skru av topplokket å skjekke tilstanden på alle kammene? Kan jo være en billig forsikring det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du får anledning til å skru av toppdekslene og se på kammene, så er jo det den beste forsikringa. Men når det er sagt så har det vært en god pekepinn å se på den ene kammen gjennom oljepåfyllingshullet på alle de tre bilene jeg har tatt og sett på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke la deg skremme av alle som er negative til disse motorene.

Men det beste er å få en skikkelig sjekk av kammer og servichistorikk. Koster kanskje litt å ha den på verksted for å sjekke men kan i det lange løp være billigere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er litt morsomt, er at vi entusiaster ikke så lett lar oss skremme av av det er mye trøbbel med den og den modellen/motoren, det virker nesten omvendt, det blir litt "spennende" :)

 

Nesten som om mange tenker: "det kan da ikke være så ille osv"..

 

Og det gjelder ikke bare 2.5 TDI V6, vi snakker jo også G60-motorene, eller oljeforbruket på Audis tidlige V8ere...

 

Jeg kjenner meg selv godt, og vet at når Touareg V10 TDi blir billig nok, så skal jeg eie en :) Selv om denne er går notorisk i stykker, og står på verksted 3/4 deler av året....

 

Jeg er også spent på langtidskvaliteten på VW sine 1.4 TSI motorer som er nesten oppe i 200 gamp, la oss vente 8-10 år, så skal vi se...

 

mvh Audun.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min tur!

 

Jeg har mistenkt litt slitne kammer og muligens annen moro i en stund.

 

Av den grunn så gjorde jeg trikset med å lyse nedi oljepåfyllingshullet samtidig som jeg brukte et flatt skrujern for å kjenne etter grader på kammen (med kam-'loben' pekende opp/ut av hullet). Joda, kjentes ut som det var litt slitasje.

 

Kjøpte kammer på eBay... Fikk en forhandler til å selge meg disse uten tysk moms. Totalkostnad ca 6500-6700 NOK ink. mva+fortollingsgebyr for 4 kammer, 24 løftere, 24 vippearmer, 24 brikker, 2 simringer og 2 ventildekselpakninger. (Har ikke mottatt noe faktura for mva ennå).

 

Begynte å skru i dag på passasjersida. Tenkte jeg skulle titte først og evt. bare bytte nåleløftsensoren samt glødere. Men hallo i luken det var bare å glemme. 4 vippearmer lå å slang nedi toppen...

 

2001 Audi A6 2.5 TDI quattro Avant tiptronic. AKE (var det ikke?) 180hk, Ca 220.000km

IMG_5632-1-2.jpg

IMG_5642-11-2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat gjort jobben med å bytte kammer, løftere, brikker og vippearmer. De fra før så ikke spesielt slitne ut men det lå to løse vippearmer, en i hvert topplokk da jeg skrudde opp. Skulle bytte dieselpumpe så da tok jeg like gjerne jobben med å bytte kammene.

 

Først så gikk alt bra.. fin lyd fra motor og går fint i ca. 5 minutter. har byttet alle ruller til både reg.reim og multirem så den gikk stille og fint (til 2.5 tdi å være). Alt i alt kostet på 40+

 

Men når gliset mitt er på det bredeste skjer det....... en forferdelig ulyd kommer fra bilen og jeg stopper den momentant. Skrur opp toppdekselet på høyre side og ser at to vippearmer har falt av samt hodet på løfteren har også falt av (høyre topplokk). Før jeg skrudde dette på har jeg dratt veiva rundt og sett at ting har gått fint, en audi mekaniker har sett på det og sett at det ser greit ut, har benyttet spesialverktøy til å låse veiv, kammer og dieselpumpe.

 

Hvordan kan vippearmer falle av når alt er nytt?

 

drittbil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Hvordan kan vippearmer falle av når alt er nytt?

 

Du er ikke den første som har opplevd det samme.

 

Årsakene i disse tilfellene kunne vært meget interessant å finne ut av, men vi kan nok bare spekulere:

  • register ut av stilling slik at ventil tar i stempel (slakk rem, strammer løsnet, noen av drevene ikke festet skikkelig, rem ligget oppå fremfor nedi tenner på et drev ved mont)
  • sviktende oljetrykk til noen av løfterne (tettede kanaler)
  • ventiler som blir hengende åpne mens kam lukker (koks på ventilstammene som gjør at de kiler seg fast i styringene, fremmedlegemer som ligger kilt fast utenpå fjærer)
  • nedpresset løfter slik at vippearm har falt av før/under oppstart før oljetrykket har kommet, så har vippearm/skive skapt trøbbel senere
  • dårlige materialer (noe jeg tviler sterkt på, har også hørt om tilfeller hvor man kun har byttet selve kammene, mens vippearmer og brikker har vært brukte.)

 

Siden jeg har hørt om flere tilfeller der dette har skjedd så funderer jeg på om det kan samtidig er lurest å ta av toppene for overhaling samtidig, slik at man får rengjort ventiler, byttet styringer, får full kontroll på at det ikke ligger igjen rester av gammel morro rundt ventilfjærene, at oljekanalene til alle løfterne er åpne, osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte ut og kikke litt til nå.. Ser ut til at et løfterarm hode er knekt av, tre vippearmer er knekt.............

 

dårlig stål?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte ut og kikke litt til nå.. Ser ut til at et løfterarm hode er knekt av, tre vippearmer er knekt.............

 

dårlig stål?

 

Neppe, tipper heller at det er en årsak til at de er knekt, som feks at stempler har krasjet med ventiler. Da blir det en del krefter på vippearmene slik at de er dømt til å knekke. Eller at det ikke har vært oljetrykk så vippearmene bare har hengt og blafret.

 

Samtlige av mine teorier står fortsatt, kan ikke utelukke noen av dem som følge av knekte vippearmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal løfterene gå lett opp og ned nedi det hullet de står i eller er det den indre delen i løfteren som skal bevege seg?

Jeg sleit litt med å få ut 2-3-4 løftere på min. Og således var det kanskje 2-3-4 som var litt vanskelig å få inn igjen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte ut og kikke litt til nå.. Ser ut til at et løfterarm hode er knekt av, tre vippearmer er knekt.............

 

dårlig stål?

 

 

 

To vanlige årsaker er

 

Løfterene skal "pungteres"/klemmes sammen før de montres. Dette for å hindre at ventilene blir stående åpne under montering.

 

Som nevnt over, at det er koks på ventilstammen. Pga disse ventilene har stått i ro over lengre tid og når du monterer de nye delene og motor turner rundt så setter ventilene seg pga koks på stammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo.

 

Jeg leser og fortviler over at jeg har samme motor og girkasse som dere utbroderer om her. Bilen min er 2002 og har rullet 188.000. Var akkurat innom Møller her i Tønsberg for å skifte strammeren på servoreima som plutselig røk. Mekanikeren merka at det var litt lugging mellom 1-2 og muligens 3 gir, så jeg måtte være forberedt på å ta en runde med girkassa snart. Og nå er det vel nummeret før kammene bør byttes og da er det vel fort vekk mellom 60 og 70 laken. Det er jo helt vilt.

 

Derfor driver jeg og undersøker muligheten for å ta en liten ferietur til Tsjekkia for å se hva de tar for jobben der. Er i ferd med å sjekke priser via kontakter.

 

Dersom det blir noe av denne turen, er det flere ting jeg bør ta med det samme synes dere? Slenger selvsagt på registerreima og kanskje dieselpumpa, kan det være lurt?

 

Jeg skal holde dere oppdatert på utviklingen.

 

Hilsen Freddy

 

Bilen er forøvrig til salgs om noen har lyst på en del utgifter. =)

 

Lenke til Finn.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To vanlige årsaker er

 

Løfterene skal "pungteres"/klemmes sammen før de montres. Dette for å hindre at ventilene blir stående åpne under montering.

 

Som nevnt over, at det er koks på ventilstammen. Pga disse ventilene har stått i ro over lengre tid og når du monterer de nye delene og motor turner rundt så setter ventilene seg pga koks på stammen.

 

At løfterene skal punkteres/klemmes sammen før de monteres har jeg aldri lest. Kan du forklare det litt nærmere :)

 

Men nå vet jeg hvertfall hva som har skjedd (hva.. ikke hvorfor)...... Flytter det til en egen tråd :)

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2039459#post2039459

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering. Jeg lovde bilder. Her er mine utskiftede deler. AKN, 150 000Km

 

IMG_3388.JPG

 

IMG_3389.JPG

 

IMG_3390.JPG

 

IMG_3391.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo.

 

Jeg leser og fortviler over at jeg har samme motor og girkasse som dere utbroderer om her. Bilen min er 2002 og har rullet 188.000. Var akkurat innom Møller her i Tønsberg for å skifte strammeren på servoreima som plutselig røk. Mekanikeren merka at det var litt lugging mellom 1-2 og muligens 3 gir, så jeg måtte være forberedt på å ta en runde med girkassa snart. Og nå er det vel nummeret før kammene bør byttes og da er det vel fort vekk mellom 60 og 70 laken. Det er jo helt vilt.

 

Derfor driver jeg og undersøker muligheten for å ta en liten ferietur til Tsjekkia for å se hva de tar for jobben der. Er i ferd med å sjekke priser via kontakter.

 

Dersom det blir noe av denne turen, er det flere ting jeg bør ta med det samme synes dere? Slenger selvsagt på registerreima og kanskje dieselpumpa, kan det være lurt?

 

Jeg skal holde dere oppdatert på utviklingen.

 

Hilsen Freddy

 

Bilen er forøvrig til salgs om noen har lyst på en del utgifter. =)

 

Lenke til Finn.no

 

 

Sjekk at girkassa di har fått skifta olje og oljefilter. Det skal skiftes hver 60k, men på mange blir dette aldri gjort. Har selv kjørt 2,5tdi med tiptronic og dårlig olje, og det lugger og slurer. Bytta olje, og alt ble bra :) Mine foreldre har forresten en allroad som har gått 265k, og alt fungerer enda, så det finnes unntak, selv om kammene nok der også vil ryke før eller siden. Den har dog ikke dieselkakling som vi opplevde på den forrige 2,5tdi hvor vippearmer osv lå strødd i toppen...

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alt forde tråden sporet av en del: rolleyes

men er det ikke bare å kjøpe et slikt sett til 7-8 tusen og bytte biltemaolje på 7-10k km intervaller?

Burde jo holde lenge da?

 

Funnet på ebay tyskland

!BTuP(4!!2k~$(KGrHgoOKkIEjlLmUkORBKJ97ff)L!~~_12.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal muligens avgårde å kikke på 2003 mod allroad 2.5 tdi til helga. og den kamsjekken mellom olje påfyllinga.. rekker man ned til kammen med fingern, ser liksom litt brutalt ut om jeg drar frem en skrutrekker når selger står der...

Har leita mye frem og tilbake men blir ikke helt klok på om kam problemet er løst på 2003 modelene?

Hva med å skru av toppdekslene for inspeksjon, mye jobb.

 

 

Mycket tacksam for svar før lørdag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.