Anbefalte innlegg

Kort oppsummert. Byttet kammer (+++) på 2.5 tdi, bilen gikk fint i fem minutter, så myyyye ulyd og knekte vipperarmer etc.

 

Det er knekte vipperarmer kun på høyre side, andre siden så er alt fint.

 

Har nå satt alt i nullstilling igjen og ser at høyre topp er ute av stilling med en til to tenner.

 

Er rimelig sikker på at jeg monterte og sjekket at dette var riktig men det har tydeligvis ikke gått så bra. Kan det ha flyttet seg av en eller annen grunn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bl.a så er det blitt en del spon i toppen. Rød firkant. Noen som har en ide om hva som kan ha skjedd her....?

IMAGE_286.jpg

IMAGE_290.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble alt dratt til med riktig moment i riktig rekkefølge, og ble det bare brukt pakningsmasse der det var foreskrevet slik at ikke noe ble tettet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble alt dratt til med riktig moment i riktig rekkefølge, og ble det bare brukt pakningsmasse der det var foreskrevet slik at ikke noe ble tettet?

 

 

Det ble dratt til med moment på det jeg hadde moment på og det var kamhjulet (80 Nm).

 

Det hadde ble dratt til ca. så hardt som det satt ifølge det momentet jeg har i henda...: smil :

 

Hvilken rekkefølge?

 

Pakningsmasse over og under pakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er viktig at kambukkene trekkes til i riktig rekkefølge for å unngå at det blir skjevt og spenninger der, at de ikke trekkes til for hardt slik at det blir for trangt og at pakningsmasse kun brukes der det er oppgitt at det skal brukes. Den der med spon kan se ut som den har vært dratt til for hardt og det har vært for trangt der. Omtrent hver eneste lille skrue har oppgitt et tiltrekningsmoment, og alt som er i nærheten av noe med bevegelse er det viktig å trekke til med oppgitt moment på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja kanskje det er derfor det har blitt spon der fordi den har blitt dratt for hardt til.

 

Vet du hvor man kan finne denne rekkefølgen og momentet?

 

Må man bytte toppen pga. dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fail!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja her mmå du nok bytte toppen siden kambukken er skjevslitt, kan jo undersøke om noen kan få linjehonet opp igjen kambukkene, Er også et usikkerhetsmoment med hvordan det ha gått med kam, samt du trenger nye ventiler, løftere, styringer og så videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

asdfasdfc.jpg

 

Info finner du her.

 

Dette her er feil motor, her er det 2,7 bensin ikke 2,5 Tdi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja her mmå du nok bytte toppen siden kambukken er skjevslitt, kan jo undersøke om noen kan få linjehonet opp igjen kambukkene, Er også et usikkerhetsmoment med hvordan det ha gått med kam, samt du trenger nye ventiler, løftere, styringer og så videre.

 

Flott... Men tegningene her viser vel boltene til toppen, de har ikke vært av.

 

Men da er jeg på vei til å skru av toppen, noe jeg burde passe på?

 

Hvor får jeg enklest tak i ny topp /overhalt topp, og hva sånn ca. ligger disse på i pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette her er feil motor, her er det 2,7 bensin ikke 2,5 Tdi

Bra observert! : dum : Men tilstrammingsrekkefølgen av kammer er vel det samme!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra observert! : dum : Men tilstrammingsrekkefølgen av kammer er vel det samme!?

 

Det er nok det samme med bildet du har henvist er til topplokks boltene ikke kammene, husker ikke rekkefølgen på kammene men den må skrus ned jevnt, Og moment på kambukkene er Meget viktig, tror nok det står moment i en av how to trådene,

ny topp så må du nok til møller eller nbs, og en ny topp idag er med rullevippe armer, noe som vistnok skulle være bedre en de som sitter i frem til midt 2003. Evnt så får du prøve å få tak i en brukt topp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok det samme med bildet du har henvist er til topplokks boltene ikke kammene, husker ikke rekkefølgen på kammene men den må skrus ned jevnt, Og moment på kambukkene er Meget viktig, tror nok det står moment i en av how to trådene,

ny topp så må du nok til møller eller nbs, og en ny topp idag er med rullevippe armer, noe som vistnok skulle være bedre en de som sitter i frem til midt 2003. Evnt så får du prøve å få tak i en brukt topp

Selvfølgelig er det det.. Skal stikke innom optiker i morgen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man Strammer ikke kambukker, rådebukker osv på feelingen, da er det jo dømt til å då til H.

Men man lærer så lenge man lever:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja her mmå du nok bytte toppen siden kambukken er skjevslitt, kan jo undersøke om noen kan få linjehonet opp igjen kambukkene, Er også et usikkerhetsmoment med hvordan det ha gått med kam, samt du trenger nye ventiler, løftere, styringer og så videre.

 

Da lønner det vel seg bare å få tak i en ny eller overhalt topp. Kamakslene er relativt pene men de har en liten ripe hver seg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man Strammer ikke kambukker, rådebukker osv på feelingen, da er det jo dømt til å då til H.

Men man lærer så lenge man lever:)

 

 

Skal til og med feste vannbeholderen med momentnøkkel fra nå : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ligger det en ny topp (overhalt) i garasjen og har funnet ut hva som skjedde med forrige :)

 

Hadde fått tetningsmasse i det lille hullet som kan sees på bilde nr. 1, på høyre side av kamakselen.

Da ble det lite smøring til kamakslen og bildet viser vel resultatet...

 

Er det noen som har momentet kambukkene skal skrues til med og rekkefølge?

Rekkefølge og moment på boltene til toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.