Anbefalte innlegg

Blankblankblank

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser kjølevannet ditt ut? En mulighet er toppakning, en annen er temp sensorer for k-jet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken sensor er det og hvor står den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 2-polet temperatursensor som jeg mener å huske sitter der øvre radiatorslange går inn på motoren som går til motorstyringen. Det sitter også en større 3/4-polet sensor der, men den har ingenting med motorstyringen å gjøre. Bytt den 2-polede og se hva som skjer. Som feilsøking kan du også prøve å trekke ut kontakten til den og se hva som skjer, da skal motorstyringen anta at motoren er driftsvarm og ting skal funke som det skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan også være lambda, men da pleier det ikke å bli så ekstremt at det velter svart røyk ut av eksosrøret. Du kan også prøve å koble fra kabelen til lambdasonden som feilsøking, da går den på et "nødprogram" som ihvertfall skal være sånn noenlunde normalt. Jeg holder en knapp på temperatursensoren når det blir så ekstremt ihvertfall.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er en sensor til noe helt annet, så den har ingenting med saken å gjøre. Den der styrer om kjøleviften skal gå etter at motoren er stoppet..

 

Det er den siste du nevner der som 2-polet som er den du skal ta ut. Termostaten sitter ved *nedre* radiatorslange, sensorene ved *øvre*. Ta ut den 2-polede der (ikke to separate ledninger, men en plugg med to pinner) og se hva som skjer. :)

 

Den store sensoren går til klimaanlegg og temperaturmåleren i dashen, den lille går til motorstyringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan måle spenningen fra lambdasonden, ikke til den. ;) Husk at om du skal koble fra lambdasonden er det den grønne ledningen med en plugg som er selve signalet, den 2-polede kontakten til lambdaen er til varmeelementet og har ingen funksjon. ;)

 

Prøv å ta ut kontakten til kaldstartdysen, men den er styrt av motorstyringen på denne bilen, ikke noen egen sensor sånn som på gamle motorer, så det virker lite sannsynlig at den skulle få et feil signal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde liknende problemer med min 2,2 KU (K-jet). Etter dysebytte og bensinpumpebytting, justèring av register -og tenning i alle himmelretninger, og falskluftfeilsøking, forsvant problemet. Er usikker på hva som var galt med min, men tror nok det var enten feil i registerinnstillinger eller for lavt bensintrykk som var problemet.

 

Dette var vel og merke på en K-jet, og ikke på KE-jetronic. Problemet (litt mer spesifikt) var da at motoren var veldig svak, og at den spyttet gnister sammen med svartrøyk/sot.

 

kanskje du burde målt bensintrykk, sjekket registerinnstillinger og tenningsinnstilling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man får ting i orden igjen kan det ofte få liv i nedsotet lambda og katalysator med en "italian tune-up", men i en del tilfeller må lambdasonden skiftes ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har noe av det samme problem på min, det er en 2,3 NG.

går ujevnt på tomgang, spytter og fjusker, stopper midt under kjøring(!)

har byttet innsugspakning, klina på pakningstoff på alle tenkelige plasser og byttet plugger, men ingen ting hjelper..

 

Noen ganger så får den mye bensin, lukter sterkt etter vær gang den fjusker.

Andre gangen for den ALT for lite, pluggene er jo kritt hvite..

 

er det denne temp-sensoren som er en jævel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke opplevd at min får for lite.

Kommer til å la bilen stå til jeg finner ut av det, tror ikke det er bra hverken for motor eller pengbok at den bruker så mye suppe.

 

Pluggene mine er nedsotete, noe som tyder på myye bensin.

 

Som sagt, vanskelig å si, har prøvd å nappe ut denne tempsensoren som noen tror lager helvete, men har ikke blitt bedre. Må vel kanskje prøve meg på å bestille ny. Har du sjekket lambda?

 

Å kjøpe en ny temperatursensor er jo en dråpe i havet i forhold til økt bensinforbruk.

Den koster ikke all verden. Ny lambdasensor fra Biltema hadde jeg også kostet på meg ASAP.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, er denne lambdaen jeg har tenkt på. Venter bare på at noe cash skal rulle inn. Hardt å være student, og samtidig sykemeldt for å jobbe :P

 

Er det noen andre tips og triks du vil anbefale? Skal gå over innsuget med startgass for å se om det er noen lekkasjer der i samme slengen.

 

Dersom det er vakuumlekkasjer vil det føre til at motoren går magert, ikke fett.

Bytt temperaturføleren, lambdasensoren, les ut feilkoder og ta det derfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alright.

Da begynner vi med det. Har en kompis her på forumet som har VAG-COM, får høre med han :)

 

Men tilbake til et spørsmål som jeg ikke har fått svar på: Om jeg bytter disse to tingene, og starter bilen, vil bilen i teorien oppføre seg normalt da? Jeg tenker på om feilkoder evt må slettes?

 

Forrige biln jeg hadde ville ikke oppføre seg selv om jeg byttet den ødelagt delen, den krevde at hjernen ble nullstillt. Vet du noe om dette?

Takk! :)

 

Det er bare å ta batteristrømmen i 30 sekunder, så er alle feilkoder slettet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke opplevd at min får for lite.

Kommer til å la bilen stå til jeg finner ut av det, tror ikke det er bra hverken for motor eller pengbok at den bruker så mye suppe.

 

Pluggene mine er nedsotete, noe som tyder på myye bensin.

 

Som sagt, vanskelig å si, har prøvd å nappe ut denne tempsensoren som noen tror lager helvete, men har ikke blitt bedre. Må vel kanskje prøve meg på å bestille ny. Har du sjekket lambda?

 

funker helt knall når den er kald, men når den blir varm, så fusker den og napper jeg ut sensoren blir det ingen forskjell..

Har ikke byttet lambda nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får faen ikke til dette VAG COM greiene. Fikk programmet til å fungere, men fikk ikke kontakt med bilen. Så i morgen kjører jeg utover til et Audiverksted for å lese av feilkodene, gidder ikke ha stillstand i dette fordi jeg ikke får til pc'en :P

 

Kommer tilbake med update i morgen om det kommer fram noen feilkoder ;)

 

Jeg tror ikke din bil har støtte for utlesing av feilkoder med VAG COM. Dersom du har en brun og en svart kontakt i sikringsboksen din, er sannsynligheten stor for at feilkoder kun kan leses ut som blinkkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat samme problem med min og jeg har byttet stort sett alt man kan bytte.

 

Byttet bensinpumpe, filter tomgangsregulator og sjekket tps en alt er perfekt, men problemet var der fortsatt.

Nappet ut ledningene til sensoren (den store) og bilen gikk plutselig helt perfekt (den til venstre).

Ohmet den og viste ca 1,7kOhm med varm motor (det er litt høyt).

 

189927_10150415649290023_698215022_17407

 

Bytter begge sensorene i samme slengen når jeg først er i gang. Fant de til 450kr totalt med frakt fra ebay.

Som du ser er de ganske irret

 

199173_10150415649395023_698215022_17407

 

Og når det gjelder feilkoder så har jeg kjøpt en billigkabel fra bilkabel.no, men den fungere ikke lengre.

Så det nest beste blir da og lage en redneck løsning selv av

1 Lysdiode

1 motstand på ca 700Ohm

og en lask

koble det slik som vist under (pass på + og - ellers vil ikke dioden lyse)

Fantastisk tråd: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com.html#post1955420

 

Slik ser det ut:

189718_10150414252195023_698215022_17385

 

Håper det hjelper. Skal gi beskjed om alt fungerer når jeg får de nye senderene.

 

Denegod

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja så det, kanskje de påvirker hverandre når en av de blir koblet ut. Men usikker. Blir spennende og se hvordan det går :) .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update igjen:

 

Var idag for å prøve meg på denne feilkodeavlesningen, og fikk loddet sammen en diode og en motstand, og fikk det hele til å fungere. Fikk greie instrukser fra en tråd på bilforumet om hvordan dette skulle gjøres. Kjørte bilen varm, og varierte mellom hard og rolig kjøring. Etter rundt 20 minutters kjøring, lot jeg bilen stå på tomgang, og leste kodene.

Fikk ut kodene 4444 - med andre ord ingen feil. Deretter fikk jeg 0000 - som indikerer at det ikke var flere feilkoder.

 

Tenkte selvfølgelig ikke på å fremprovosere en feil, ved å feks dra ut lambda, for å se om den oppdaget det, får gjøre det i morgen. Men om denne diagnosen var rett, hvorfor sier ikke bilen ifra om at den får fet blanding/høy CO?

 

Bilen oppførte seg mye bedre idag når motoren var kald. Relativt hvit røyk, noe sot, muligens noe som har ligget igjen i eksosanlegget? Det er først når motor blir varm at den blir idiot, og spytter ut svartrøyk. Har også begynt å tøve på tomgang, noe den ikke har gjort tidligere. Motoren har en stund slitt med å stabilisere tomgangen ved clutching, men når den først har stabilisert seg, har den oppført seg bra, noe den ikke gjorde idag.

 

Flere tips? Bite i det sure eplet og starte deleinnkjøp?

 

Fikk akkurat samme "feilkode" som deg, ingen hjelp der... Selv får jeg sensorene om en ukes tid, så om du har tid til og vente, så kan jeg gi beskjed om hvordan det går når de er byttet, har jo tilnærmet helt identisk problem som deg, fin når den er kald, dårlig når den er varm osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

035 919 369L Fant en del andre som bare hadde 2 poler og ifølge andre skal disse passe og, men kan ikke si det med sikkerhet. Dette delenr er den eksakte delen.

 

Når jeg drar av puggen forandres motoren med en gang. Turtallet stabiliserer seg og den går fint på hele registeret, når jeg tar på pluggen igjen går den dårlig. Ikke godt og si...

 

Håper hvertfall det er det som er problemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IKKE rør CO-skruen!! Den må kun justeres med bilen tilkoblet måleapparat og innsprøytningsanlegget i en "justeringsmodus". Den mister ikke justeringen av seg selv og trenger aldri ny grunnjustering med mindre vesentlige mekaniske komponenter er byttet ut.

 

Justeringen er ekstremt følsom, og klår man her uten å vite hva man driver med og de tidligere forutsetningene ikke er oppfylt, blir det bare enda verre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har noe av det samme problem på min, det er en 2,3 NG.

går ujevnt på tomgang, spytter og fjusker, stopper midt under kjøring(!)

har byttet innsugspakning, klina på pakningstoff på alle tenkelige plasser og byttet plugger, men ingen ting hjelper..

 

Noen ganger så får den mye bensin, lukter sterkt etter vær gang den fjusker.

Andre gangen for den ALT for lite, pluggene er jo kritt hvite..

 

er det denne temp-sensoren som er en jævel?

 

Hadde AKKURATT det samme på min, fant feilen i går, og da var def hjernen til tenninga som var full i fukt ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres skuffende ut. Skal hente mine sensorer i morgen. Håper ikke min og er uendret etter byttet... Faen heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update igjen:

 

Har nå byttet luftfilteret, tempsensoren til motorstyringen og renset tomgangsregulatoren, og ingen forskjell (!!).

Fortsatt svart eksos, dårlig drag, småfjusk ved full gass og ujevn tomgang ved slipp av gass.

 

Må spørre dere guruer om en ting; er det sannsynlig at regreima har hoppet over en tann? Sjekket med verkstedet som de to siste eierne alltid brukte, og siste registrere bytte av regreim er i 1996(!). Kan selvfølgelig hende noen har byttet selv, men forrige eier hadde hvertfall ikke gjort det, og han har hatt bilen 5-6 år. Kan dårlig drag, svart eksos og høyt bensinforbruk komme av dette?

 

Mistenker også sterkt at jeg har en vakuumlekkasje en plass, med tanke på at tomgangen har så store problemer med å stabilisere seg, hvordan skal jeg feilsøke? Har hørt st startgass er en dårlig indikator?

 

Til slutt: når jeg startet bilen idag, startet den lett, og hadde hvit røyk når jeg sto ute av garasjen.

 

Help please!

 

Kom også til å tenke på reg reima, men da skulle den ikke ha startet da hallgiveren ville vært "på feil plass", og ei heller vært så mye svart dieselrøyk : faint :

 

Ta å sjekk registeret unge nygård, bare for å være helt sikker på det.

ScreenShot001.jpg

ScreenShot002.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt hjelp til skifte av reg-reim: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/274453-guide-skifte-registerreim-pa-10v-aar.html#post2807867

 

Har skumlest gjennom denne tråden for første gang :) Bare for å konstantere enkelte detaljer. Lambdaen kan være defekt uten at det kommer som feilkode fra ECU. Enkleste måten å finne ut dette er å måle spenningen mellom jord og den svarte ledningen til lambda, da med varm motor (og motor kjørt i ca 5 minutter) og motoren i gang. Spenningen skal da gå opp og ned som på bildet under, og scope er omtrent et must ;) Analogt måleinstrument duger, men digitalt går ikke.

 

Lambda.png

 

Temp-sensoren til ECU kan også være defekt uten at man får ut noen feilkode. Denne kan dog måles, skal være ~300 ohm ved 90 grader, ~3000 ohm ved 20 grader og ~15000 ohm ved -5 grader. Dette gjelder den to-polte sensoren på undersiden av vannflensen (AAR). Den tre/fire-polte multitempsensoren (034 919 369 C) på oversiden gir ikke signaler til ECU så sant bilen ikke har A/C.

 

Sjekk at kaldstartsdysen ikke får spenning ved å plugge av kontakten til denne. Den skal kun gi bensin under og rett etter oppstart og kun da.

 

Om lambda konstanteres OK så mål om det går strøm til bensintrykksregulatoren når motoren er varm. Det skal normalt ikke gå strøm i den kretsen da, kun på kald motor.

Det som har hjulpet mange med lignende symptomer er å justere på grunninnstillingen i bensinmengdefordeleren. Tenker da ikke på den skruen som sitter på spjeldakselen, men den som sitter bak bensintrykksregulatoren. Skru den helt inn og 6,5 - 7 omdr ut. Er 8 omdr ut originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.