Bremsekonvertering Audi Quattro typ 85

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge prøvd å få litt info og fakta på hva jeg kan bruke av bremser for å øke bremsekraften på bilen min, og jeg vet det er mange som lurer på dette.

I førte omgang var det EBC turbogrove bremser som var planen men jeg vet ikke om det er det jeg er ute etter, fikk oppgitt hos b4u bremskeskiver til front på 276mm, passer dette min bil rett på? Han var ganske så usikker han som lette de frem så jeg hadde bestillt de da hadde det ikke vært for usikkerheten hans.

leser ofte om folk som har byttet til større bremser fra andre modeller osv.

 

Så det jeg spør om her er hva som kan brukes av bremser med større dim. og bedre ytelse til rimligere penge en porsche bremser og div ferdigkitt som finnes her og der til 19-30k.

 

Forhåpentligvis er det noe som er bolt-on og ikke trenger store modifikasjoner for å få satt på, så er det noen som har noen fakta på hva som kan brukes?

 

F.eks lurer jeg på disse: (beklager for bildestørrelsen)

Bilde3.png

 

Bilde2.png

 

Her står 256 x 22mm og 280 x 22mm oppført på første bilde, og på bilde nr to står det 276 x 25mm (108 x 4). Noe av dette som går på mitt orginaloppsett kanskje? La denne tråden stå som en "guide" for fremtidlige frustrerte oppgraderingssyke Quattroeiere :tilber:

 

PS. ja, jeg har søkt ropestompen av meg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På ex-coupeq`en til madammen var det 90 20v bremser rundbaut

Det ble gjort i forbindelse med godkjenning av den med 20v motor.

Tror ikke det er bolt on på de orginale fjærbeina da de hadde byttet hele dritten på hennes slik at hele drivverket var fra 20v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for større bremser bak bruke bak calipper fra s4 +brakett fra s4 disse er like med innfesting av hådbrekk,

det kan brukse skive fra type 85 90 quattro,dem som sitter forran

 

disse er litt større pluss ventilerte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På ex-coupeq`en til madammen var det 90 20v bremser rundbaut

Det ble gjort i forbindelse med godkjenning av den med 20v motor.

Tror ikke det er bolt on på de orginale fjærbeina da de hadde byttet hele dritten på hennes slik at hele drivverket var fra 20v

Ok, har 20v selv men med orginale bremser osv, hva er mål på 90 bremser da? Har ikke helt oversikten på hva som er hva slik det er nå som også er en del av grunnen til denne tråden :)

 

for større bremser bak bruke bak calipper fra s4 +brakett fra s4 disse er like med innfesting av hådbrekk,

det kan brukse skive fra type 85 90 quattro,dem som sitter forran

 

disse er litt større pluss ventilerte

Så du mener S4 bak calipper og brakett for å så slenge på 90 skiver fra fronten på S4 bak calippern, om jeg forstod deg rett?

 

Fint du nevnte det med brekkwirefeste, det er slike ting jeg ikke har greie på og ikke ville tenkt på av meg selv :rolleye:

 

Om det er mulighet for det skriv delnr. eller annen info slik at det blir lett å identifisere deler osv. og helst tilføy hva dim er på skiver det er snakk om, mener ikke være kravstor eller noe men helst fakta som man vet stemmer.

Man blir ikke klok på jeg "tror" svar ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har 20v selv men med orginale bremser osv, hva er mål på 90 bremser da? Har ikke helt oversikten på hva som er hva slik det er nå som også er en del av grunnen til denne tråden :)

 

 

Så du mener S4 bak calipper og brakett for å så slenge på 90 skiver fra fronten på S4 bak calippern, om jeg forstod deg rett?

 

Fint du nevnte det med brekkwirefeste, det er slike ting jeg ikke har greie på og ikke ville tenkt på av meg selv :rolleye:

 

Om det er mulighet for det skriv delnr. eller annen info slik at det blir lett å identifisere deler osv. og helst tilføy hva dim er på skiver det er snakk om, mener ikke være kravstor eller noe men helst fakta som man vet stemmer.

Man blir ikke klok på jeg "tror" svar ;)

90 20v har samme dim som S2 (276x25mm) men boltsirkel 4x108

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har 20v selv men med orginale bremser osv, hva er mål på 90 bremser da? Har ikke helt oversikten på hva som er hva slik det er nå som også er en del av grunnen til denne tråden :)

 

 

Så du mener S4 bak calipper og brakett for å så slenge på 90 skiver fra fronten på S4 bak calippern, om jeg forstod deg rett?

 

Fint du nevnte det med brekkwirefeste, det er slike ting jeg ikke har greie på og ikke ville tenkt på av meg selv :rolleye:

 

Om det er mulighet for det skriv delnr. eller annen info slik at det blir lett å identifisere deler osv. og helst tilføy hva dim er på skiver det er snakk om, mener ikke være kravstor eller noe men helst fakta som man vet stemmer.

Man blir ikke klok på jeg "tror" svar ;)

 

Hvis du går for denne løsningen, så har jeg calippere og festebrakketter fra s4 til deg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:tilber:

Ja da har vi et flott tips foreløpig om S4 bremser bak, etter litt snusing og graving fant jeg bilder av orginale vs. S4 bakcaliptere til sammenligning:

 

Typ 85 Delnr: 853 615 424

S4 Delnr: Ja takk ;)

 

 

Så nå prøver vi oss på fremre bremser : smil :

 

Hva kan brukes her, noen som har bygd om til større bremser som kan gi noen pekere på hva som passer og evt. ting man bør passe seg for?

Jo mer jeg søker jo flere spørsmål får jeg, f.eks:

1. Turbogrove skivene fra EBC, mål på de er 276mm men jeg vet ikke om dette går på de eksisterende calipterne?

2. På første bilde i denne posten er det oppført 280 x 22 4/108, hva passer dette med?

3. I "familiealbumet" finner jeg ikke noe alternativ på A4/S4 bakbremser som bruker 256 x 20 (slik det sitter orginalt fremme på bilen min) vil da forslaget jeg roste over fungere?

 

Håper på klarering på dette, Ahh så mange spørsmål : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk a8 bremser foran så kjøper du skiver fra feks slissat.nu, han kan gi deg skiver som er 314mm store med 4*108 boltmønster. Det du trenger da er en brakket for å få festet det på fjærbena

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk a8 bremser foran så kjøper du skiver fra feks slissat.nu, han kan gi deg skiver som er 314mm store med 4*108 boltmønster. Det du trenger da er en brakket for å få festet det på fjærbena

Jaha, hva slags brakett da! Er det noe som må lages/freses eller er dette et brakett som finnes i delsortimentet til Audi?

Jeg fant ikke noe webside (etter søk) som het slissat.nu har du en link?

Men jeg regner da med at det er å lage 4/108 hull i en orginal A8 skive du tenkte på? Hvordan ser biltilsynet på dette? Og hva er minste felg man kan presse dette over?

 

Også en annen ting, bremskekraftforsterkeren min eller "bomba" som den også kalles skal byttes ut, noen anbefalinger av bolt-on "bomber" som kan hjelpe på bremsekonverteringen? Ellers har jeg blitt fortalt at stålomspunnede bremseslanger gir en bedre respons også, er vel fordi dem ikke utvider seg så mye ved trykk : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tips Lars Thomas :glad:

Nei gudene vet hva biltilsynet sier om noe egentlig, dvs. til man spør dem selv : vinke : Jeg skal prøve å få en dialog med dem ang. hva som er i følge boka osv. Om jeg leste riktig på linken du la til så var dette Willwood caliptere som jeg mener jeg har blitt fortalt ikke er "biltilsynsvennlige"...

 

Noen andre forslag noen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lekt litt med tanken på å montere fjørbein fra en A90 20v (7A).

Må bare bytte til 19mm bærekule. Dermed har man S2 bremser og mulighet til å sette coilovers på en type 81/85!

 

Det jeg frykter er at spindelen på 20v/S2 bygger mere ut, slik at felgene havner lenger ut. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Noen som vet hva innpresset på en A90 med 20v (7A motor) er for noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bygger ut noe tror jeg

Snakk med catepillar, han monterer på en Passat GT Syncro tror jeg

Du må nok se på drivleddet også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bygger ut noe tror jeg

Snakk med catepillar, han monterer på en Passat GT Syncro tror jeg

Du må nok se på drivleddet også...

 

Hvem er catepillar da? Er det nick'et hans eller? Mye mulig at drivakselen ikke passer også ja, så det baller seg fort på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Limer inn litt fra denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=34926

dersom du har 256mm skiver fra før trenger du kun sadler til calipperene og skiver/klosser.

Stemmer dette med de bremsene jeg også har? Og evt. hva kan brukes/passer?

 

Jeg har lekt litt med tanken på å montere fjørbein fra en A90 20v (7A).

Må bare bytte til 19mm bærekule. Dermed har man S2 bremser og mulighet til å sette coilovers på en type 81/85!

Gi lyd fra deg om du finner ut noe om dette eller andre løsninger andre steder da, hørtes ut som en god idé om det går :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter også selv og lurer på akkurat det samme her. Vil gjerne ha bortimot 312-313mm skiver foran på en typ 81, og kanskje med Brembo/RS2 kaliptre.

Jeg kan selvfølgelig kjøpe noen S6/A8 skiver å få borret disse til 4x108, men hvordan skal man få festet Brembo kalippere, det er vel heller her utfordringen ligger.

Jeg skal bruke 9x16 felger, et15 og vil gjerne fylle opp disse så langt det går så da tror jeg standard dimensjon på S6/A8 skiver er oppimot max.

 

Satt også å lurte på å bruke original FRONT bremsene fra bilen min og montere dette bak, tror dere det vil gå uten videre? Er vel sikkert andre kalipper-fester foran kontra bak også som må gjøres om... : klø :

 

Noen som har noen innspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig skrevet av Rudi Sand

dersom du har 256mm skiver fra før trenger du kun sadler til calipperene og skiver/klosser.

 

Det gjelder nok ikke gamle Audi 80 og Passat 32B

Dette er fra en nyere passat, som har delt fjærbein - slik som for ekesmpel S2

Hullene til kalipper holderen står lengre fra hverandre mener jeg

Om det er mulig å bruke fjærnein fra nyere passat rett på Audi 80 / Passat 32B vet jeg ikke.

 

Min plan er å bruke nyere Audi 80 fjærbein (Eventuelt Passat)

Presse ut navet, bytte lager og montere navet fra min Passat 32B (4*100)

Så montere G60 skiver

Det er 280mm skiver (ikke ventilert) på min Audi 80 TDI, så en kan antagelig bruke den kalipper holderen, og kansje også kalipperen.

 

Det jeg er usikker på er om bremseskiven har samme mål fra senter til selve bremseflaten på Audien som den har på Golf G60...

Noen som kan bekrefte dette?

 

Har sett an noen monterer 276*25 bremser i stede for 280*22

Har noen erfaring med de to løsningene?

Er det problem at 280*22 skiven blir varm og slår seg?

 

(Jeg vil beholde 4*100 boltsirkelen )

Frister litt med store Seat bremser og da...

 

TUV har godkjent en Passat 32B syncro med 3B motor på origial bremser (256*20) Dersom han skulle bytte ut girkassen til en Turbo kasse med høyere utveksling måtte han montere 280*22

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, bumper denne tråden i håp om at noen som kanskje har litt peiling på dette men ikke har sett tråden kan svare litt :P

 

Jeg kom over denne linken om G60 bremser: http://www.20v.org/brakeupg.htm Men det er litt uklart om dette går på min... Noen?

 

For å ramse opp det jeg lurer på:

 

redball.pngHvilke (om noen) større caliptere som er bolt-on, og evt. skiver som passer (4/108).

redball.pngHva som sitter orginalt av størrelse på bremsekraftforsterkeren og hvilken større som kan brukes, også bolt-on.

redball.pngOm det er mye å tjene på bytte til større bremsekraftforsterker.

redball.pngOg om bremsekraftfordelingen blir "feil" med custom oppsett på større bremser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått bekreftet at Golf/Passat G60 280*22mm skive IKKE passer på Audi fjærbeinet. Den har annen "Top-Hat" en det Audi bruker

(se linken over for beskrivelse og tegning)

Da blir det å lage nye hull i Audi 4*108 skive

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.