Temperaturgiver 4-polet audi (reparasjon vellykket)

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å forske litt på den 4-polede tempgiveren som er kjent for sin evne til å lage jojo av temperaturmåleren (eller dø helt). Jeg har skjært opp en slik, pilla ut innmaten og lodda over alle de sprukne loddingene. Det gjenstår enda å prøve den i bilen, tenker det blir prøvd i helga. Hvis den virker kommer det en howto på reparasjonen.

 

OPPDATERING:

Monterte den overhalte tempsensoren og til min store overraskelse fungerte den helt utmerket. Nå har jeg temperaturmåling igjen, og reparasjonen kostet meg ingen verdens ting (ikke medregnet arbeidstid :) )

Kommer til å legge en guide på hovedsidene til klubben med fremgangsmåte slik at alle dere med:

Audi 100 typ44+C4

Audi 200 typ44

Audi urS4+S6 C4

Audi 80/90 typ89/B4 S2 RS2

Audi Cab/coupe typ89/B4

kan reparere deres egne 4-polede tempsensorer istedet for å kjøpe ny dyr erstatningsdel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bump. endret teksten litt etter vellykket overhaling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset.... må gjøre det på min også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik temperaturgiver får man brukt hos nbs til 2-300 kr.

 

Ikke at det var noe galt i den jobben du hadde gjort, men det finnes rimeligere alternativer enn å kjøpe ny original giver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik temperaturgiver får man brukt hos nbs til 2-300 kr.

 

Ikke at det var noe galt i den jobben du hadde gjort, men det finnes rimeligere alternativer enn å kjøpe ny original giver.

 

Jeg innser at det finnes flere løsninger enn overhaling og kjøp av ny. Jeg for min del gjør dette av nysgjerrighet; liker å se hvordan ting fungerer og ikke minst få ting til å virke igjen.

Men vil ikke en brukt slik bli som å kjøpe brukte varmeregister til typ89? Bare et tidsspm før den konker igjen? Jeg kan se fordelen med å kjøpe en brukt av nytypen med 3 pinner, de er utrolig mye enklere oppbygd og tåler sannsynligvis endel mer. Men 4-pinner-versjonen hadde ikke jeg kommet til å kjøpt brukt vaffal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan åpne den kontakten? tenker jeg prøver med ei gang etterpå:)

er så lut lei av den tempmåleren,prøvde å sette i en brukt,men funka like dårlig,har prøvd å lodde over hele instrumentet hjalp heller ikke.

så prøver å lodde den jeg har liggendes å bytte denne igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan åpne den kontakten? tenker jeg prøver med ei gang etterpå:)

er så lut lei av den tempmåleren,prøvde å sette i en brukt,men funka like dårlig,har prøvd å lodde over hele instrumentet hjalp heller ikke.

så prøver å lodde den jeg har liggendes å bytte denne igjen.

 

kortversjonen før jeg får skrevet guiden: :)

-kutt av kragen på metallhuset.

-dra plastdelen ut av metallhuset.

-fres ut all brun gurba som ligger mot pluggen inni tempmåleren (er 10 kontaktpunkter gjemt under der), trenger kun å ta vekk den som er på baksiden av det største printkortet.

-lodd over alle loddingene.

-monter sammen.

montert.jpg

old_mfts.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra! Du får terningkast 6 fra meg på denne tråden :)

 

Jeg hadde tenkt å prøve på det samme da multi-temperaturgiveren vår gåen på 200'n, men det ble med tanken. Min medhjelper Laffen (som har mye mer elektronikk-kunnskap enn meg) rista på hodet og var pessimistisk som vanlig.

 

Han mente det hele nærmest var latterlig, og dermed måtte det altså kastes bort ca 1000 kr for en ny giver. Det er jo faktisk en del penger!

 

Håper han leser dette, slik han gjør med alle mine andre innlegg og tråder som han klinisk og effektivt søker opp og leser. :nana:

 

mvh

 

Mr Quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skullle ikke denne inn på guide siden på hovedsiden? kan ikke se den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skullle ikke denne inn på guide siden på hovedsiden? kan ikke se den :)

 

ehhhh.. :o

Ja jeg ble angrepet av eksamenstid og andre dårlige unnskyldninger så det gikk i glemmeboka. Skal sparke meg i baken og få lagt den ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har herjet litt med denne kontakten, aner du noe mer om hvor stor motstand og sånt den skal ha når den fungerer? Lurer på om min er gåen igjen, etter at jeg byttet den for 6 måneder siden.. Målte litt på polene, og fant ut at en hadde 25 ohm, en hadde ca 1000 og den siste lå på over 20k..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har herjet litt med denne kontakten, aner du noe mer om hvor stor motstand og sånt den skal ha når den fungerer? Lurer på om min er gåen igjen, etter at jeg byttet den for 6 måneder siden.. Målte litt på polene, og fant ut at en hadde 25 ohm, en hadde ca 1000 og den siste lå på over 20k..

 

Det funker ikke å måle motstand på pinnene fordi det er en elektronisk sak inni der som lager krøll til multimeteret ditt.

Kort sagt gjelder følgende:

For utgaver med fire pinner:

1 - +12 strømforsyning

2 - utgang til instrumentpanel, temperaturavhengig motstand mot jord (antar at denne er 1000ohm på 25 grader C, uten å ha verifisert dette enda)

3 - utgang til autocheck, koblet til jord ved temp over 120 grader

4 - utgang til klimaanlegg, koblet til jord ved temp over 120 grader

 

For utgaver med tre pinner:

Samme som over men uten strømforsyning. Denne utgaven er mye enklere oppbygd og forhåpentligvis feiler den ikke på samme måte som den 4-pinnede

 

Jeg pillet opp enda en slik i garasjen i går og bilder ligger på kameraet, så den guiden er ikke så langt unna nå.

 

EDIT: måtte trekke tilbake påstand om målbar 3-pins sensor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig takk til begge to. :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

450kr inkl frakt og moms sendt med ups ekspress er ikke ille.

Jeg betalte vel rundt 0,- i tillegg til at jeg lærte litt samtidig :) Men klart, jeg skjønner at ikke alle gidder å dille med ting slik jeg gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.