Anbefalte innlegg

Sånn høres ventilløfterne mine ut, som en forbanna urmakerforretning! Motoren har snart gått fattige 127.000 km, jeg har kjørt syntetisk olje (Castrol Magnatex) de siste 27000 km, med nytt originalfilter ved vært oljeskift. Hva kan jeg gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tykkere olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den jeg kjører nå er 5W40. Tikingen begynte for ca 1500-2000 km siden, da oppdaget jeg at jeg hadde litt lavt oljenivå. Jeg fylte opp til maks igjen, men tikkingen vedvarer. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitne løftere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok dårlige løftere ja? Egentlig ikke noe stort problem, nye koster ikke mange kronene, og tar ikke så veldig lang tid å skifte. De gamle burde vare mer enn 127000 km, mine er gått 167000 og det er ikke en lyd (kun femmerlyd). På 80'en (210000 km) var det av og til tikking på kald motor, noe som kom etter at den fikk i seg drittolje fra Shell :mad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

De gamle burde vare mer enn 127000 km,

 

Dette synes jeg også, og problemet har blitt mye mere tydelig ganske nylig, som jeg skrev her oppe. Å bytte løfterne kommer jeg nok ikke til å gjøre, da et motorbytte forhåpentlig vil finne sted.... Det er bare så forbanna irriterende å høre på!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en møkkalyd ja.... Er veldig kresen på oljenivå.. Er veldig nøye på disse å holde nivå konstant på max har jeg funnet ut.. Dette gjelder de fleste VAG maskiner. Jeg forsket mye på dette da min 80 begynte når den var kald.. Det hjalp med å kjøre på Esso Ultron 5W40, det er rein medisin for gamle VAG maskiner.. Ble ikke helt 100% borte, så jeg tok å byttet løfterne.. Enkel jobb og gjort på få timer, Siden den gang har det ikke vært en tikk selv etter flere uker i ro..

 

Jeg sjekker alltid olje nivå når jeg fyller bensin, og holder alltid nivået på maks..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har gått 255, bitte litt tikking akkurat når jeg starter, ellers hører jeg kun femmern.

 

Hadde litt mere tikking istad, men skal skifte olje om 1000 eller noe... (bytter ca hver 7500, da filter også)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når tikkingen alt har begynt, hjelper det sjelden å bytte olje. Det beste man kan gjøre er å unngå problemet er å bruke god olje av riktig viskositet, gjerne 5Wxx. På mange tikkende løftere er det avleinringer og dritt som er skylden, noen har også blitt kvitt problemet ved bruk av EngineClean. Det er en blanding av parafin/diesel som man tømmer på motoren ved driftstemp, og deretter kjører veldig fint en halv time før avtapping. Denne vil da kanskje løse opp dritten i løfterene. Koster ca to hundre, men er du heldig forsvinner tikkingen, gjerne verdt et forsøk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan da sikkert også virke med Ultima eller vpower bensin, da den inneholder slike tilsetningsstoffer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

Kan da sikkert også virke med Ultima eller vpower bensin, da den inneholder slike tilsetningsstoffer

Bensinen skal ikke inn i smøresystemet, slik at den neppe kan renske opp i tette løftere. Bensinen skal på tanken, ikke i oljen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant.

 

Men det du snakker om, fyller du det i olja, så skifter man olje etterpå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

Sant.

 

Men det du snakker om, fyller du det i olja, så skifter man olje etterpå?

Ja. Oljen som kommer ut etterpå er svart som fy. Du vil etterpå også merke at det går lang tid før motoroljen blir mørk. Skal ikke skade motoren på noen måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selges det på bensinstasjoner eller må jeg på torshov eller lignende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

Selges det på bensinstasjoner eller må jeg på torshov eller lignende?

 

Du pleier å få kjøpt det hos torshov eller lignende ja

Eller så har også møller sånt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et lokalt verksted her som selger det, ser ut som er 0,33 ølboks! Som Christian sier, det er sikkert det samme som de har på VAG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatgirolje gjør også samme nytten, fordi den ineholder rensemidler.

 

Uansett, jeg har renset en motor på denne måten en gang for mye. Resultatet var at forbruket av olje gjorde motoren til reine totakteren. Alle setninger rundt stempelringer, ventilstyringer etc forsvant så olja rant rett igjennom. Så det kommer aldri til å skje! Da kan det heller være at jeg tar ut løfterne og renser de for hånd. Det går nemlig an å demontere dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lærte ihvertfall under min "periode" med tikking at det er mye billigere å bytte løfterne enn å prøve allverdens. Jeg prøvde motorens, Qmi, teflon behandling, mange oljetyper osv osv.. Eneste som hjalp var Esso Ultron, da ble det nesten borte men ga seg ikke helt før jeg byttet løfterne.. Vil nok en gang si at det er en enkel jobb og mye billigere enn å prøve en haug med drit først, pluss at det blir stille kjappere:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min tikket mye da jeg kjøpte den (203000km), olja så fin ut også. Så tok jeg innvendig motorrens som vi snakker om her, og skifta til castrol gtx 5w-50. Kun lyd i et sekund av og til etter oppstart, ellers så er femmerlyden en sann fornøyelse :D

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut som om alle er enige om slitne løftere her, er det ikke en mulighet for at det er ventilpakninger som er slitne? Samme sak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

Det ser ut som om alle er enige om slitne løftere her, er det ikke en mulighet for at det er ventilpakninger som er slitne? Samme sak?

Ved dårlige ventilpakninger vil oljeforbruk forekomme, men har egentlig ikke noe med slitte løftere å gjøre. Pakningen sitter nedpå ventilen (inni ventilfjørene), mens løfteren sitter mellom ventilen og kammen. Kort forklart :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer litt på disse løfterne mine ja....

 

Jeg var nettopp ute et lite ærend nå. Motoren var kald, luft-tempen er ca 9 grader her nå, så da er oljen litt tykkere enn når den er varm. Løfterne tikket ingenting nå, annet enn de første 2-3 sekundene når jeg startet. Jeg tror nok de bare trenger en rens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Jeg lurer litt på disse løfterne mine ja....

 

Jeg var nettopp ute et lite ærend nå. Motoren var kald, luft-tempen er ca 9 grader her nå, så da er oljen litt tykkere enn når den er varm. Løfterne tikket ingenting nå, annet enn de første 2-3 sekundene når jeg startet. Jeg tror nok de bare trenger en rens.

Var slik på min ex. A80 også, tikket av og til, men aldri på varm motor. Tusen takk til Shelloljen :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde problem med *MYE* tikking på en 86 mod golf her også (en god stund siden nå).

 

Fikk tips om å gå over til valvoline olje, kjøre en stund, og så gjøre et olje-skift igjen, etter noen olje-skift (kjørte vel kanskje litt kortere en vanlig mellom hver gang) så forsvant lydene, i dag hører man så å si ikke tikking i det hele tatt.

 

var nå bare et tips, her fungerte det i allefal utmerket....:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.