Utstillingsklasser og bedømming

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke noe mer om dette enn det jeg har lest på Bilforumet, men tenkte det kanskje var verdt en diskusjon...

 

Eksempel:

Poloene er delt opp i flere klasser, mens Jetta, Vento og Bora stiller i en og samme klasse. Er ikke dette litt rart/skeivt med tanke på at det f.eks. er mange flere Bora enn eldre Polo?!? Dersom det er behov for sammenslåing av flere klasser, er det ikke vell så lurt å slå sammen f.eks. Golf IV og Bora, Golf III og Vento osv? Jeg kjenner ikke særlig til inndeling av klassene, men kanskje dette er noe som bør diskuteres på ny?

 

Tenker og litt på dette med bedømmingen, såvidt jeg har forstått er det idag en dommerjury på noen personer som avgjør alt. Hadde det kanskje vært en ide at publikum og får endel å si? Tenker f.eks. at dommerne bestemmer 50% og publikum 50%. Da får kanskje biler som ikke faller helt i smak hos dommerne også en reell mulighet? Tenker da først og fremst på typisk" overstylede" biler med neon, vinger osv osv. Sitter med inntrykk av at de fleste her på forumet (inkl meg) synes dette ikke ser bra ut, MEN det er også svært mange som synes dette er det råeste av det råe. Og ved å gi publikum noe de skulle ha å si kanskje også de bilene kan hevde seg... for det er ingen tvil om at der finnes endel slike biler også her i klubben :)

 

Dersom jeg sitter med faktafeil om klasser/bedømming så må dere ha meg unnskyldt, da har jeg blitt feilinformert ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde mens jeg skrev fått svar på Bilforumet fra Rudi at inndelingen stor sett baserer seg på antall biler som stilte i de forskjellige klassene ifjor, så det høres jo ut som en veldig grei løsning... bare at den kanskje ble skeivt iår for hvor mange som stiller i hver klasse kunne jo ingen vite på forhånd ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi Coupè, Cabriolet og TT er i samme klasse.!!! ??????

TT og New Beetle i samme klasse hadde vært mer riktig, da de i allefall har felles plattform. Dessuten kunne det vært egen cabriolet klasse, med Golf cab,Audi 80 Cab, TT cab, New Beetle cab osv......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Jeg vet ikke noe mer om dette enn det jeg har lest på Bilforumet, men tenkte det kanskje var verdt en diskusjon...

 

Eksempel:

Poloene er delt opp i flere klasser, mens Jetta, Vento og Bora stiller i en og samme klasse. Er ikke dette litt rart/skeivt med tanke på at det f.eks. er mange flere Bora enn eldre Polo?!? Dersom det er behov for sammenslåing av flere klasser, er det ikke vell så lurt å slå sammen f.eks. Golf IV og Bora, Golf III og Vento osv? Jeg kjenner ikke særlig til inndeling av klassene, men kanskje dette er noe som bør diskuteres på ny?

 

Tenker og litt på dette med bedømmingen, såvidt jeg har forstått er det idag en dommerjury på noen personer som avgjør alt. Hadde det kanskje vært en ide at publikum og får endel å si? Tenker f.eks. at dommerne bestemmer 50% og publikum 50%. Da får kanskje biler som ikke faller helt i smak hos dommerne også en reell mulighet? Tenker da først og fremst på typisk" overstylede" biler med neon, vinger osv osv. Sitter med inntrykk av at de fleste her på forumet (inkl meg) synes dette ikke ser bra ut, MEN det er også svært mange som synes dette er det råeste av det råe. Og ved å gi publikum noe de skulle ha å si kanskje også de bilene kan hevde seg... for det er ingen tvil om at der finnes endel slike biler også her i klubben :)

 

Dersom jeg sitter med faktafeil om klasser/bedømming så må dere ha meg unnskyldt, da har jeg blitt feilinformert ;)

 

Det er alltid muligheter for å forbedre klasseinndelingene, men "problemet" med å skulle la publikum OG jury bestemme er at da må publikum stemme på alle bilene, ikke bare på peoples choice. Og siden det allerede med dagens system er "kompis-stemming" som avgjør people's choice (fordi det bare skal 10-12 stemmer til for å kuppe den prisen for de som ønsker det...), så spørs det om publikums innvirkning burde økes, snarere tvert i mot kanskje?

 

Jeg synes det ikke gjør noe at biler med ulikt utgangspunkt kan stille i samme klasse, det blir likevel ofte slik at den mest gjennomførte bilen vinner, enten det er en TT eller UrQuattro.

 

I tillegg synes jeg generelt at premie-biten burde tones noe ned, hvis man stiller på treff for å få "pokkis", så kunne man like gjerne dra på Premieservice og bestille pokal til seg selv der i steden, er jo ikke dette som burde være medlemmenes intensjon med å gjøre sin bil spesiell. Personlig synes jeg man f.eks kunne gi premie til de 10-20 fineste bilene, uavhengig av klasse/merke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

I tillegg synes jeg generelt at premie-biten burde tones noe ned, hvis man stiller på treff for å få "pokkis", så kunne man like gjerne dra på Premieservice og bestille pokal til seg selv der i steden, er jo ikke dette som burde være medlemmenes intensjon med å gjøre sin bil spesiell. Personlig synes jeg man f.eks kunne gi premie til de 10-20 fineste bilene, uavhengig av klasse/merke.

 

Folk liker å få igjen noe for det de gjør.

Fikk min første pokal på Liertoppen i år og kjempefølelse for meg.

Tror ikke jeg kommer til å føle det samme om jeg får igjen. :)

Men gir meg mer å kjøre på banen så synes jeg gjorde det jeg kunne ut av treffet, banekjøring, utstilling og sosialt samvær.

Ga meg veldig mye selv om det var dårlig vær. :cool:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk også min første pokal igår, og selvsakt så er jeg på treffet for og delta på treff og ikke for og få pokal! Men det er veldig morro, samt at det er en oppmuntring og du føler a du får igjen litt for og holde på så mye med bilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

så spørs det om publikums innvirkning burde økes, snarere tvert i mot kanskje?

 

Dersom det kun er på people choice publikum har noe de skal ha sagt så kan de vell ikke minkes særlig mye ;) Men jeg forstår poenget ditt og det kan nok godt vær at noen da vil prøve å kuppe avstemminga... men det er derfor jeg synes publikum bør ha litt å si, ikke alt!

 

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Jeg synes det ikke gjør noe at biler med ulikt utgangspunkt kan stille i samme klasse, det blir likevel ofte slik at den mest gjennomførte bilen vinner, enten det er en TT eller UrQuattro.

 

Hva er da poenget med forskjellige klasser dersom biler med forskjellig utgangspunkt skal konkurere mot hverandre?? Da kan en like godt som du sier lenger nede kuttet ut alle klasser og la de 10-20 beste vinne uansett, modell og årsmodell! Egentlig en ganske god ide i mine øyne! Hvor viktig det er med pokaler, det får hver enkelt vinne, men tror enkelte synes det er viktigere å vinne enn å delta ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klasseinndeling kan gjøres på mange måter, og det vil alltid være noen som føler at de kommer i en litt "urettferdig" klasse. Sikkert gøy å få pokal etter å ha lagt mange timer og kroner i bilen. For egen del er jeg mest opptatt av å ha biler jeg er fornøyd med selv, og aksepterer at andre har en annet smak enn meg. Håper vi i klubben kan glede oss MED de som får pokaler, å ha det like gøy som i helgen. Med eller uten pokal.

 

(Liker ikke at dem sammenligner min flotte cab med en donald-tralle)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er på treff for å ha det morro, treffe likesinnede og ikke minst få prøvd bilen på bane. Skulle det dukke opp pokal hadde ikke det gjort noe heller, men det er ikke derfor jeg er der. (da hadde jeg vel ikke reist hjem FØR kåringen) Det er klasseinndelingen jeg synes er rar. Liker ikke å være i samme klasse som "barbiebiler".....:D :D :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme gjelder for A8 og, er i samme klasse som A6.. Er jo ikke helt samme bilen da!! Men forstår jo at det ikke er tre pokaler i A8 klasse da.. Er jo bare en på hvert treff, i fjor var vi to..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Audi Coupè, Cabriolet og TT er i samme klasse.!!! ??????

TT og New Beetle i samme klasse hadde vært mer riktig, da de i allefall har felles plattform. Dessuten kunne det vært egen cabriolet klasse, med Golf cab,Audi 80 Cab, TT cab, New Beetle cab osv......

 

Helt enig, og en egen cabriolet klasse hadde vært på sin plass. Ja jeg syntes også inndelingen var noe spec! Men vi er på treff for å ha det morro og sosialt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omatt og omatt......

Dette er (desverre) ikke noe nytt. Etter hvert hovedtreff har vi samme diskusjonen, noen føler seg urettferdig vurdert (bilen altså). De siste 5-6 årene har medlemmer i Nord-Austerdal hatt hovedansvaret for klasseinndelingen. Juryen har bestått av lokallagsmedlemmer fra forskjellige lokallag. Dette HOVEDSAKLIG for at hovedstyret ikke skal ha det hengende på seg at det er der det premieres. Flere i hovedstyret tar ofte premier. Hvorfor ? Det er ikke vi som bestemmer noe av dette. (Godt at jeg reiste hjem med min, etter mitt syn, supre 02 Bora 1.8T, for i den klassen var det enkelt/vanskelig (velg selv) å få premie). Joda, det var en fleip. De førstegangene vi reiste og arrangerte slike konkurranser reiste styret hjem dmed de fleste pokkisene som de hadde med til treffet. Dette blir for FLAUT. Derfor er det egentlig åpent for ALLE MEDLEMMER, enten å foreslå klasseinndeling, eller delta i juryen HVERT ENESTE ÅR ! Denne etterpåklokskapen er jo egnetlig særnorsk. Så spør jeg dere medlemmer: HVEM er best egnet til å sette opp klassene ? Helt nye, eller de som gjorde dette året før ? Svaret her er også delt, ikke minst fordi det plutselig kommer mange flere i enkelte klasser enn antatt. i 1996-98 f eks var jo A4 en dyr "gubbebil", mens den de siste årene er blitt kjøpt av yngre og "håret opp". Tøff konkurranse på treffene. Det samme har skjedd med Golf. Fra en stor gruppe i for noen år siden (Golf II 84-91) til langt færre i dag.

Det jeg prøver å si er at styret ikke FORFORDELER noen som helst ved slike anledninger. Det bare blir sånn for at vi det hele tatt skal kunne få avviklet konkurransen og at vi skal kunne få nok folk til å ta på seg jury-oppgavene. (Det strømmer ikke på av arbeidsvillighet når noen blir spurt, akkurat).

Fra mitt ståsted ønsker jeg (og sikkert styret for øvrig) velkommen til forslag fra medlemmene og helst fra lokallag. Kanskje vi kunne la klasseinndelingsansvaret gå "på omgang" blant lokallagene ? Juryen MÅ bestå av representanter fra ALLE/mange lokallag av grunner som vi åpenbart ser her. Opptelling av publikumsstemmer krever relativt mye tid før premieutdelingen. Derfor er denne noe forenklet. Publikum får kun velge mellom fineste Audi og VW. Noe annet er helt håpløst. Blanding av meningene krever en form for "vekting".

Denne løsningen vi har er egentlig ikke så verst når dere tenker etter, tror jeg. Tross alt er det det sosiale som teller. For den som ikke "taker" er det jo relativt rimelig arrangement også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brum Brum...

 

Enig med at noen klasser bør justeres litt.

Golf 1, Jetta1, Caddy og Cab burde ha vært sammen.

Samme med Golf2 og Jetta2, Golf 3 og Vento osv.

 

TT og Beetle synes jeg også høres fornuftig ut.

 

Og hva med "veteranklasser" for Vw og Audi, og med det mener jeg eldre enn 1980. Var endel slike på treffet i Våler.

 

Min gamle Audi ble plassert i klasse med A6 fra 97!

Bilen min kunne jo ha faren dems.

 

Vet at det pusler endel slike biler i miljøet, og nå begynner det jo å ta av med Old School prosjekter også.

 

Hilsen en fersking i miljøet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Sandberg

Brum Brum...

 

Enig med at noen klasser bør justeres litt.

Golf 1, Jetta1, Caddy og Cab burde ha vært sammen.

Samme med Golf2 og Jetta2, Golf 3 og Vento osv.

 

TT og Beetle synes jeg også høres fornuftig ut.

 

Og hva med "veteranklasser" for Vw og Audi, og med det mener jeg eldre enn 1980. Var endel slike på treffet i Våler.

 

Min gamle Audi ble plassert i klasse med A6 fra 97!

Bilen min kunne jo ha faren dems.

 

Vet at det pusler endel slike biler i miljøet, og nå begynner det jo å ta av med Old School prosjekter også.

 

Hilsen en fersking i miljøet.

 

Tror jeg skal dukke opp med en Horch fra 1928 jeg, da skal jeg se hva styret har forberedt av klasseinndeling til meg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Tror jeg skal dukke opp med en Horch fra 1928 jeg, da skal jeg se hva styret har forberedt av klasseinndeling til meg...

 

Da kunne kanskje den bilen vært oldefaren dems da. :)

Eller oldemoren for den saks skyld. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva forskjellige klasser var det iår?

 

Dersom noen gidder å legge ut komplett oversikt over bilmodellene som deles inn, så kan vi bruke posten her til å komme med forslag til inndeling neste gang så kan styret ved en senere anledning ta med seg forslagene når klasseindeling skal bestemmes.

 

Sånn uten å egentlig ha noe kjenskap til antall biler i hver klasse og heller ikke oversikt over alle modeller tenker jeg noe slikt som dette:

 

Golf I, Jetta I, Polo I

Golf II, Jetta II, Polo II

Golf III, Vento

Golf IV & V, Bora

Scirocco, Corrado

Polo 6N, 6N2, 9N, Lupo

Beetle, TT

Audi Typ 85, Typ 89, Ur/SportQuattro, -> 91 Audi 100 & 200

Audi 80 B4, S2, RS2

Audi A2 (?) A3, S3

Audi A4, 98-> S4

Audi 92-97 100, A6, S4, S6

Audi 98-> A6, A8 og S8

Og evt egen klasse for "veteranbiler"

 

Audiene kan sikkert deles bedre inn ett forslaget mitt, men har for liten kjennskap om de forskjellige utgavene ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Buhuu.. du har glemt Lupo :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry Mattis... men du vinner sikkert uansett om du stiller i Polo 6N eller A8 klassen så det spiller vell ingen rolle ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A2, A3 og S3 oxo. ;)

 

Og "gamle" biler. F.eks før Golf 2.. eller noe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har endret litt, lagt til A3 og Lupo.. Akkurat A2 aner jeg ikke hvor hører hjemme. Egentlig synes jeg ikke de hører hjemme på ustilling i det hele tatt så stygge som de er ;) Men som sagt, dette er kun mitt forslag og langt ifra noen fasitt, har sikkert glemt mange andre biler også! Kom gjerne med andre forslag så de som bestemmer neste gang har noe å jobbe med!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer med et par meninger her visst det er greit...

 

Det jeg syns fortjener litt gode tilbakemelding avogtil, er de som har jobbet mye. Både med tanke på sine egne biler og de som har utmerket seg med stor innsats for klubben. For det krever ganske mye jobb og sy sammen et stort treff, og ta tak i ting. Når det gjelder biler syns jeg at noe "håndarbeid" er mer verdt enn mye kjøpt "godis". Jeg blir mer imponert over det arbeidet folk har utført på bilene sine selv. Lagd/bygd/restaurert...osv..

 

En ting til slutt.

Tidspunktet for premieutdeling. Er det en grunn til at den holdes så sent? Med tanke på at juryen er ferdig kl. 13? Mulig at det gjøres for å "holde" litt på folket og for å gjøre det som en avslutning på treffet. Men det blir litt seint for oss som har over 50mil å kjøre hjem etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Har endret litt, lagt til A3 og Lupo.. Akkurat A2 aner jeg ikke hvor hører hjemme. Egentlig synes jeg ikke de hører hjemme på ustilling i det hele tatt så stygge som de er ;) Men som sagt, dette er kun mitt forslag og langt ifra noen fasitt, har sikkert glemt mange andre biler også! Kom gjerne med andre forslag så de som bestemmer neste gang har noe å jobbe med!

 

Og Passat da?.....hmmf:mad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så klart kan det forbedres. Men, det vil altid være noen som ikke er enige

 

For de klassene jeg selv stiller i. Syntes jeg det var greit slik det var før,

 

Jetta og Vento sammen og bora for seg selv eller slik det var Jetta, Vento og bora suntes jeg også fungerte bra. Man kan gjerne gjøre som på NBS at man setter alle Polo sammen.

 

Jeg er enig at noe klasser dekk mye fra gamelt til nytt.

 

Men, det var også greit slik det var på rudskogen i fjor m topp 10.

 

Runar

 

PS. Bare slik at folk veit en sak om meg, for de som kjenner meg veit at jeg selv ikke bryr meg så mye om pokaler, for meg er det å møtte venner som jeg til vanlig ikke ser og for det sosiale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvom det sikkert er lite gjennomførbart, så hadde det kanskje gått an å forsøkt å plasserer biler i samme klasse sammen? Blir litt lettere å sammenligne bilene, både for pumlikum og de som skal bedømme bilene. Hvis man markerer opp på forhånd hvor man skal ha klasse Golf f.eks så henviser man alle Golf dit ved "innkjøring" osv..... ? Teit? kanskje.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut-Richard Sjøvold

Selvom det sikkert er lite gjennomførbart, så hadde det kanskje gått an å forsøkt å plasserer biler i samme klasse sammen? Blir litt lettere å sammenligne bilene, både for pumlikum og de som skal bedømme bilene. Hvis man markerer opp på forhånd hvor man skal ha klasse Golf f.eks så henviser man alle Golf dit ved "innkjøring" osv..... ? Teit? kanskje.......

 

Har tenkt på det jeg også. Hadde slett ikke vært dumt. Men som du sier så kan det bli vanskelig å få til, pga lokallagene som helst vil stå samlet osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.