Anbefalte innlegg

Jeg blir aldri helt klokk på dette med felg&dekk. Så jeg har et idiot spørmål:

 

Jeg har et org felg: 6,5x15" ET 37 m/195/65/15 dekk og skal erstatte det med en 9.5x18" ET 37 m/255/35/18 dekk.

Siden innpresset (ET) er det samme på den og nye og gamle felgen, vil da alt "ekstra" bredden på det nye "hjulet" bygger utover (fig A) Eller vil det bli 50/50 ekstra bredde på hver side i forhold til org hjul (fig B)

Audidelesalg_031.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig i tvil, men tar en sjanse...

 

Det blir vel alternativ B...ET er vel avstanden fra anleggsflaten mot navet og til senter på felgen...

 

Sjansen for at det er idiotisk spørsmål er jo redusert...nå er vi plutselig to som er i tvil... :D

...og hvis det er idiotisk så er vi jo i hvert fall 2...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B, svaret er B.

 

Som nevnt er ET (innpress) avstanden fra felgens anleggsflate til felgens senter. Om du øker felgbredden vil den "vokse like mye" på begge sider så lenge innpress ikke endres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Morten Skei Bekken

B, svaret er B.

 

Takk for kjapt svar! *ut å måler i hjulbuer* :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

L-I: vi var nok 3 som var i tvil i alle fall... Greit å vite sånn da :D

 

: gb :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 som var i tvil. :)

 

Greit å få det på plass.. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hans Petter Nordbye

Jeg blir aldri helt klokk på dette med felg&dekk. Så jeg har et idiot spørmål:

 

Jeg har et org felg: 6,5x15" ET 37 m/195/65/15 dekk og skal erstatte det med en 9.5x18" ET 37 m/255/35/18 dekk.

Siden innpresset (ET) er det samme på den og nye og gamle felgen, vil da alt "ekstra" bredden på det nye "hjulet" bygger utover (fig A) Eller vil det bli 50/50 ekstra bredde på hver side i forhold til org hjul (fig B)

Audidelesalg_031.jpg

 

Hvis du skal ha 9,5x18" felg foran ville jeg valgt 225/40 18 dekk, da strekkes dekksiden mer og bilen kan senkes uten å sette på hjulbuer fra Ford Explorer... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Hvis du skal ha 9,5x18" felg foran ville jeg valgt 225/40 18 dekk, da strekkes dekksiden mer og bilen kan senkes uten å sette på hjulbuer fra Ford Explorer... ;)

 

Lurer bare på hvilken dim. du har på dekk/felg. Skal invistere nytt, å funderer litt på hva jeg skal velge, og hvor mye jeg evt. kan senke bilen med forskjellige dekkdim. Åsså lurer jeg på hvor jeg kan skaffe utstyr til passaten, eks grill ol.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jimmy Torstensen

Lurer bare på hvilken dim. du har på dekk/felg. Skal invistere nytt, å funderer litt på hva jeg skal velge, og hvor mye jeg evt. kan senke bilen med forskjellige dekkdim. Åsså lurer jeg på hvor jeg kan skaffe utstyr til passaten, eks grill ol.. :)

 

Jeg har AP gewindefahrwerk ca 70 cm senket. Hjulene er 8,5x20 ET 35 foran og 9,5x20 ET 43 bak. 225/30 20 dekk rund baut.

 

Når man senker en Passat ca 60mm eller mer. vil man begynne å få problemer med subbing foran under "full" sving med lav fart, selv med "smale" felger og dekk, f.eks 8,5x18 eller 19 med 225/40 eller 235/35 19 dekk... Bak kan man sikkert ha bredere dekk, men skal dette være noe poeng bør man man ha bredere bakfelg enn foran. Grunnen til at jeg ikke har 255/25 20 bak er at det ikke finnes... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9,5*18 på cabben Hans Petter? Får du plass?Jeg som syns mine 8,5 passet godt på...:eek: ;) men nå har jeg spacet ut 20mm

 

Hva slags felger har du kjøpt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Jeg har AP gewindefahrwerk ca 70 cm senket. Hjulene er 8,5x20 ET 35 foran og 9,5x20 ET 43 bak. 225/30 20 dekk rund baut.

 

Når man senker en Passat ca 60mm eller mer. vil man begynne å få problemer med subbing foran under "full" sving med lav fart, selv med "smale" felger og dekk, f.eks 8,5x18 eller 19 med 225/40 eller 235/35 19 dekk... Bak kan man sikkert ha bredere dekk, men skal dette være noe poeng bør man man ha bredere bakfelg enn foran. Grunnen til at jeg ikke har 255/25 20 bak er at det ikke finnes... ;)

 

Så det "subber" i mengder hos deg, eller har du valset el. noe annet?:)

Tror kanskje det kan bli nok med senking mellom 30-40mm kanskje... Men da kan jeg altså velge 18" el 19" uten å bli plaget med subbing. -Vil jo ikke plages med subbing... Hvordan er det med prisforskjell på dekk i 18" i forhold til 19"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jimmy Torstensen

Så det "subber" i mengder hos deg, eller har du valset el. noe annet?:)

Tror kanskje det kan bli nok med senking mellom 30-40mm kanskje... Men da kan jeg altså velge 18" el 19" uten å bli plaget med subbing. -Vil jo ikke plages med subbing... Hvordan er det med prisforskjell på dekk i 18" i forhold til 19"

 

Det kan subbe foran hvis man ikke er forsiktig over kanter etc, pluss at det subber litt bak når man kjører fort og får en skikkelig broskjøt e.l. Så man må kjøre litt pent ja... Har brettet inn forskjermene littegrann, men ikke med valseverktøy, kun håndkraft og litt til...

 

Tror et komplett sett med 18" hjul får for 10k og oppover mens 19" koster fra 12k og oppover (ca priser)... 20" koster fra 25 og oppover, alt er selvsagt sterkt avhengig av dekkvalg, felgvalg og rabatter/avtaler... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er sikker på at det er plass til så breie felger/dekk uten å minske inpress? På de fleste biler (f.eks. Golf 1, 2 og 3) må en også endre innpress når en går opp så mye i bredden da det ellers vil ta borti innerkant og eller fjørbein. Tror også jeg ville kjøpt smalere dekk enn 255 da det gir tøffere look ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Det kan subbe foran hvis man ikke er forsiktig over kanter etc, pluss at det subber litt bak når man kjører fort og får en skikkelig broskjøt e.l. Så man må kjøre litt pent ja... Har brettet inn forskjermene littegrann, men ikke med valseverktøy, kun håndkraft og litt til...

 

Tror et komplett sett med 18" hjul får for 10k og oppover mens 19" koster fra 12k og oppover (ca priser)... 20" koster fra 25 og oppover, alt er selvsagt sterkt avhengig av dekkvalg, felgvalg og rabatter/avtaler... :)

 

Er litt usiker på om det blir 18" el 19". Ser på forumet at det er veldig lite forskjell på komforten ved å øke til 19" fra 18". Vet du noe om dette. -tenker på om du har prøvd det på passaten.?

Vet du om noe nettsted hvor man kan se og kjøpe styling ol. til 3BG? synes det er lite å finne på de ellers så oppdaterte sidene:) Sånn grill som du har, vil jeg også ha:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jimmy Torstensen

Er litt usiker på om det blir 18" el 19". Ser på forumet at det er veldig lite forskjell på komforten ved å øke til 19" fra 18". Vet du noe om dette. -tenker på om du har prøvd det på passaten.?

Vet du om noe nettsted hvor man kan se og kjøpe styling ol. til 3BG? synes det er lite å finne på de ellers så oppdaterte sidene:) Sånn grill som du har, vil jeg også ha:D

 

Har kjørt med både 225/40 18, 235/35 19 og 225/30 20 på Passat 3B/3BG og ettersom jeg husker så er komforten ca lik med alle 3 dekktyper, den avgjøres mer av senkesettet. Forskjellen i dekkdim blir mer hvor utsatt felgkantene er for steinsprut og kanter...

 

Votex leverer mye bra styling til Passaten, frontspoiler, sideskjørt og hekkskjørt mm, VW-forhandlerne har dette... Grillen uten emblem er fra Mattig og kan kjøpes hos NBS eller andre som tar inn fra Tyskland... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Jeg har AP gewindefahrwerk ca 70 cm senket. Hjulene er 8,5x20 ET 35 foran og 9,5x20 ET 43 bak. 225/30 20 dekk rund baut.

 

Når man senker en Passat ca 60mm eller mer. vil man begynne å få problemer med subbing foran under "full" sving med lav fart, selv med "smale" felger og dekk, f.eks 8,5x18 eller 19 med 225/40 eller 235/35 19 dekk... Bak kan man sikkert ha bredere dekk, men skal dette være noe poeng bør man man ha bredere bakfelg enn foran. Grunnen til at jeg ikke har 255/25 20 bak er at det ikke finnes... ;)

 

"Jeg har AP gewindefahrwerk ca 70 cm senket"

 

slettes ikke lite det da :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Har kjørt med både 225/40 18, 235/35 19 og 225/30 20 på Passat 3B/3BG og ettersom jeg husker så er komforten ca lik med alle 3 dekktyper, den avgjøres mer av senkesettet. Forskjellen i dekkdim blir mer hvor utsatt felgkantene er for steinsprut og kanter...

 

Votex leverer mye bra styling til Passaten, frontspoiler, sideskjørt og hekkskjørt mm, VW-forhandlerne har dette... Grillen uten emblem er fra Mattig og kan kjøpes hos NBS eller andre som tar inn fra Tyskland... :)

 

Får fundere litt på saken. Men felger blir det. .regner med 19":)

Det er senkesett jeg er litt usikker på nå, tror nemlig jeg blir fornøyd med 40-50 mm...

Men jeg må nok ta litt og litt med tanke på økonomien:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.