Anbefalte innlegg

Har funnet ett defekt hjullager på bilen min, og dette skal nå kjøpes inn og byttes. Møllers fantasipriser gjør at dette ikke blir kjøpt hos dem, ei heller byttet hos dem.

 

Så kommer spørsmålet, hvor vrient er det å bytte hjullager på en Corrado? Er bak dette skal byttes. Har aldri byttet hjullager før, og har vell sånn normal verktøy hylle, dvs uten kompressor, men med Nord Norske fiskeboller i overarmene, mange av de..!! ;)

 

Trenger svar litt sånn fort, da det ikke så bra ut bak der, når jeg hadde bilen på kontroll på fredag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forholdvis lett på golf2 med bremseskiver bak, jeg klarte å bytte det uten noen særlig problemer, har du skrudd litt på bil før så går det nok greit. Er vel samme opplegge på corrado som på golf2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av skiva så får du lagerdelene ut, de sitter bare festet med den store mutteren på akseltappen. Deretter må du hamre ut lagerbanene fra skiva, her bruker du selvfølgelig en dor. Når du setter inn nye lagerbaner så vær nøye med å få de rakt inn, bruk gjerne en pipe (fra skrallesettet) eller et stålrør med korrekt diameter og hamre dem inn til de sitter i bunnen. Legg på den indre lagerdelen og pakningen, ikke glem fett. Sett på skiva, legg på den ytre lagerdelen og skru sammen, og nok en gang, ikke glem fett. Rundt 75-80% av tomrommet der inne bør være fylt med fett. Har du presse er det enklere enn hammer og dor, men hammer funker fint det også. Lykke til! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjælp!! Hørtes fancy ut det der..skive og dritt må mann klare å få av, men så var det de andre kose delene da..bank ut og bankinn, fyll med fett og stå i..høres skummelt ut det der.

 

Noen med en time til overs, så si fra, oppmøte på parkeringa mi på hellemyr ASAP!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg hatt tid skulle jeg gjerne ha hjulpet deg, men jeg kan ikke evt før til fredag.

 

Uansett, det er veldig enkelt! Du kan jo bruke et par hundrelapper og plukke opp en Haynes til f.eks. Golf 2 så står alt beskrevet der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke faren stor for at en slår istykker lageret når en bruker hammer?

 

Har et nav jeg skulle ha fått byttet, her trenger jeg vel en presse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ingen stor fare for det, de sitter ikke veldig hardt disse lagerne. Bare man passer på å bruke en helt flat dor og bare slår på kanten er det ikke noe problem. Jeg har gjort dette mange ganger uten problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, kjekt hvis noen kunne laget en guide om slike ting, helst med bilder. Sikkert flere enn meg og Arne som lurer litt på dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Hadde jeg hatt tid skulle jeg gjerne ha hjulpet deg, men jeg kan ikke evt før til fredag.

 

Uansett, det er veldig enkelt! Du kan jo bruke et par hundrelapper og plukke opp en Haynes til f.eks. Golf 2 så står alt beskrevet der.

 

Fredag er en nydelig dag, hvis du har tid og lyst, Per...!

 

Skulle også byttet litt foringer, men da må mann vell til med presse..foringene i bakakslingen.,.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foringer i bakakselen må man presse, ja. Det er enklest å la et verksted ta seg av disse.

 

Jeg kan komme bort og hjelpe deg med lageret fredag ettermiddag/kveld. Noe tid før dette har jeg som sagt ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Foringer i bakakselen må man presse, ja. Det er enklest å la et verksted ta seg av disse.

 

Jeg kan komme bort og hjelpe deg med lageret fredag ettermiddag/kveld. Noe tid før dette har jeg som sagt ikke.

 

Det er ypperlig Per!! Da skal jeg bare få kjøpt inn noe fett, og en dor, for de to tingene har jeg ikke pr idag...!

 

Bare å slå på tråden i løpet av Torsdagen, eller? 90179006

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ringer deg på torsdag! Hvis noen andre på lokallaget undrer på hvordan et hjullager byttes, kan de jo bare møte opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Jeg ringer deg på torsdag! Hvis noen andre på lokallaget undrer på hvordan et hjullager byttes, kan de jo bare møte opp?

Også trenger vi ikke jekk heller..:D

 

noe spess fett som må til?? Eller spess dor?

 

Tør du begynne på stabstagene fremme da? Var visst litt shacky de også..kostet litt så har ikke giddet å kjøpe de enda.-.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare skaffe et hjullagerfett (spør i rekvisitahandelen), husker ikke hva type det bør være akkurat nå. Dor må være flat på tuppen, ca 5-6 mm tykk. Stabstag-foringer er nok ikke vanskelig bytte det heller, regner jeg med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Bare skaffe et hjullagerfett (spør i rekvisitahandelen), husker ikke hva type det bør være akkurat nå. Dor må være flat på tuppen, ca 5-6 mm tykk. Stabstag-foringer er nok ikke vanskelig bytte det heller, regner jeg med.

 

Lurte på å kjøpe nye stab stag, da du ikke får nye foringer, men må kjøpe hele dritten..tør vibegynne å bytte dette, eller er det mer enn nok med lageret? Du må si fra hva du gidder Per, jeg tør bare ikke sette igang med dette sånn på egen hånd, uten å aldri ha sett det gjort, eller gjordt det selv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta masse bilder. Jeg må nok bytte lager foran tror jeg.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Ta masse bilder. Jeg må nok bytte lager foran tror jeg.. :)

 

Vi får se hva vi får til..men vi skal jo bytte bak, og det er jo litt anderledes så vidt jeg finner ut.

 

Noen med AKTE som kan se om foringene i stabstagene h/V er å få kjøpt i løsvekt på Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal en bytte forann ja så et det litt mere tricky og ei presse er et must,og litt tenking,hehe,klarte å ødelegge et forhjulslager ei gang,men sånt skjer.

bak er veeldig enkelt,brukte vell 10-15 min når jeg bytta på coupe`n.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er STOR forskjell på å bytte lager foran og bak. Foran må du ha ut hele fjærbeinet og ha tilgang på en presse. Bak må bare skiven av (på FWD-biler) og litt banking må til.

 

Arne, er det stabilisatorstag-foringene foran du mener? Ja, det må det jo være. Bak så er stab-stag integrert i bakakselen. Joda, foringene er å få kjøpt løse originalt, du får ta deg en tur til Gumpens så satser vi på å få byttet dem også. (Deler nr 11, 12 og 13)

foring.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Det er STOR forskjell på å bytte lager foran og bak. Foran må du ha ut hele fjærbeinet og ha tilgang på en presse. Bak må bare skiven av (på FWD-biler) og litt banking må til.

 

Arne, er det stabilisatorstag-foringene foran du mener? Ja, det må det jo være. Bak så er stab-stag integrert i bakakselen. Joda, foringene er å få kjøpt løse originalt, du får ta deg en tur til Gumpens så satser vi på å få byttet dem også. (Deler nr 11, 12 og 13)

hehe off så kjent det bildet så ut! bytta alle delene på det bildet i fjor sommer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.