Komponere oljeblanding mot rust

Anbefalte innlegg

Funderer på å legge et lag med olje under vinterbilen.

Noen som har en oppskrift på dette? Bør jo være en litt sticky blanding, kanskje noe sagkjedeolje + motorolje eller noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har også en billig en som blir til en tett hinne. Brukt motorolje (du hadde vel ikke tenkt å sprøyte bilen med Mobil1 eller noe?) stinker, og tørker 'aldri', dessuten er den ikke så tett som du vil ha under en bil. Det er flere som bruker det uansett, man da må du ha tilgang til en tørr grusvei og legge flere lag.. Det finnes også en linoljebehandling som flere skryter av, men må vel si at tectyl er det som gjør det for meg også, ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet det er flere som bruker olje og blanding av olje under bilen. Noen blander ut med diesel for å få den tynn/penetrerende.

 

Jeg brukte en tid et lokalt antirustsenter på våre biler, men denne olja vaskes etterhvert av, så etterbehandling er nødvendig. Behandlingen er sikkert veldig bra inni dører, kanaler etc.

 

Alle mine biler har vært brukte, og noen i varierende grad rustne under. Jeg har derfor ikke turt å legge på tykk tectyl, da dette kan legge seg som et lokk over rust og fuktighet. På nye biler og biler som er behandlet med tectyl tidligere, er det sikker bra

 

I det siste har jeg utelukkende brukt ovatrol rustolje som jeg blåser på med Biltemas oljesprøyte. Ovatrol er veldig penetrerende og herder etter en stund. Dvs at den bremser ev. rust veldig bra, og du har kontroll ved at du ser om det skulle spre seg ny rust. Jeg blåser også inni dører og kanaler. Vær imidlertid oppmerksom på at når du blåser olja, kan du risikere at det eller seg på lakk og glass, og at du da må vaske det av med rødsprit. Pass også på at du ikke får oljedampen innvendig i bilen, bl.a. fordi det lukter en del, og legger seg på ruter etc.

 

Jeg har bl.a. en 1997 Dodge Ram 2500 som jeg sier til guttungen at han skal få arve om 10 år. Ved å sprøyte på 3 liter ovatrol annethvert år, tror jeg ikke det skal stå på rusta. På denne har jeg lagt på et lag med billig matolje på lakk og glass før blåsing, som jeg har vasket av etterpå. Det er lettere å vaske matolje enn ovatrol. Bilen er en gang tectylbehadlet og 2ggr ovatrolbehandlet, og har ikke rust noe sted, og det er sjeldent på en 10 år gammel amerikaner.

 

Dersom du ikke vil blåse olje, kan du bruke en "blomstersprøyte/pumpeflaske". Det har jeg brukt under/på Konas 1995 audi, og min 2000 Passat. I dørene har jeg spøytet med samlet stråle inn i dreneringshull til det har rent ut i andre enden. Jeg tror du kommer langt med en liter eller to med en "blomstersprøyte".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ovatrol er tingen da skjønner jeg. Hvem selger dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Farvehandel og/eller byggvarehus. Det er flere typer. Ovatrol rustolje er best

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ovatrol lakkeres over?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner ikke hva som er så galt med tynn og tykk tectyl jeg da. billig er det jo også.

 

er jo ikke vits i og lage ei løsning på noe som allerede er løst med kjempe produkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

techtyl er jo noe som "herder" og blir en hinne, dessuten er den farget og du har ikke mulighet til å se hva som skjer under tectylen (før det er altfor seint)

Owatrol er en olje som legger seg som en gjennomsiktig hinne, dvs du ser hva som skjer under.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.