Motorbytte 2,4d til 2,5 tdi - Mulig??

Anbefalte innlegg

Som tittel sier, lurer eg på ka som må til for å bytte ut en sliten 2,4d i en 94 modell caravelle til en 2,5 tdi?

 

Hvor omfattende vil denne jobben egentlig bli??

 

Håper noe har noen innspill/ideer:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg TROR du trenger:

  • nytt ledningsnett
  • ECU
  • elektronisk gasspedal
  • luftmengdemåler
  • intercooler
  • ombygging av eksosanlegg
  • og selve motoren med dieselpumpe og turbo

 

I trillegg kan du få en utfordring i å få det til å fungere pga startsperre, avhengig av hvor gammel ECU du skaffer deg.

 

I tillegg kommer det muligens en del utfordringer som man glemmer å tenke på som feks at clutchen kanskje ikke paser på akselen, osv.

 

Det er nok smartere å bytte bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm..... Joda, men er ikke lett å finne en 8 seter lang type med 2,5 til 50' :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere som har noen råd?? Evt en motor de skal selge?????????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anyone????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gir meg ikke......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å finne en friskere 2.4D og sette turbo på den? Ihvertfall en mye enklere ombygging, selv om det ikke blir helt som 2.5TDI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel? Er det noe som har vært gjort?

Tåler motoren det??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En frisk 2,4D med en liten snurre,Fks K16 , Med på justert pumpe og litt forsiktig trykk vil nok gå bra :)

 

Tror nok det kommer billigere ut en ombygning til 2,5tdi....

Bare en tanke :)

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De ble laget en 5-syl turbodiesel, denne sto i Audi 100 (Type 44) og ga 102 hk med 2.0 liter slagvolum. Den burde gi en anelse mere hk med 2.4 blokk, men jeg regner med at alt utvendig fra denne 2.0 er bolt-on på 2.4. Problemet er vel bare å finne en...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komp på 2,4 sugediesel AAS er 23:1

Komp på 2,5 tdi (AAT og AEL) er 20,5:1

 

Jeg kjenner ikke innmaten til AAS og vet ikke hva stempel og råde tåler, ei heller om stempel kjøles av underspyling.

 

Litt SPEKULASJON: sistnevnte tåler å skremmes opp en del, så da skulle det vel gå å gi den øverste LITT trykk og en anelse mer diesel fra større dyser. Du kan ikke benytte turbo og manifoiler rett på fra 2,5tdi. Grunnen er at denne mangler wastegate, den har kun en intern resirkulering som sikring mot overtrykk. Justeringen av trykk skjer elektronisk ved å redusere dieselmengden fra den elektroniske pumpa. Skal du bruke turboen derfra må du lage en manuell justering og mekanisme for å regulere turbotrykket, og holde det lavt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takk for alle tips.... VI får gå litt i tenkeboksen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro at turbo fra Volvo 740/940 Turbodiesel kan brukes, dette er igrunn samme motor som den 2.4-dieselen, bare med en sylinder mer.. Den har intern wastegate.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.