RS2 motor i nødmodus. Halgiver feiler på vag-com

Anbefalte innlegg

Har problemer med at motoren går i nødmodus. Den starter som vanlig, men går veldig ujevnt på tomgang.

Virker som den får for fet blanding på tomgang. Ved høyere turtall går den finere.

Når jeg kobler opp diagnose kommer det opp feil på hallgiver med en gang motoren går. Sletter jeg den, kommer den tilbake igjen. Jeg har ingen problemer med å starte.

Jeg får heller ikke opp ladetrykk. Kun grunntrykk på 0,6.

Har sjekket at reg.reim står riktig og at kamdrev og kile er på plass.

Har en mistanke om at det er noe annet som utløser hallgiverfeilen enn giveren selv.

Motoren er en nybygd ADU motor med forsterket og balansert bunndel.

Er svært takknemlig for tips og innspill.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må tilføye at jeg har byttet hallgiveren uten at det ble bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HALL giver, også kalt CMP, gir fine firkant pulser når motoren går. Enkelt å kontrollere vha, oscilloskop eller grafisk multimeter.

 

Etter hva jeg husker kan HALL giver feil være;

1) feil ved HALL giver

2) feil montert kamaksel, dvs feil synk mellom HALL giver signal og TDC signal fra svinghjulet.

 

Ville ha kontrollert kam timing enda en gang. Da med utgangspunkt i tennings-pinnen i svinghjulet, denne er ca 62° BTDC ~ 39 tenner BTDC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett motoren på tenningsmerke på veiva foran, sjekk så at du har tenningsmerke bak på svinghjulet også. Kan være kilen på reimhjulet på veiva som er borte / skada. Det BØR du ikke kjøre med ;)

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nullpunkt på svinghjul sjekket mot nullpunkt på reimhjul og tdc på kamdrev.

Alt stemmer. Også sjekket kontakt fra hjernen og til hallgiver.

Hallgiver gir også ut en normal puls ved gange.

Men den går veldig fett på tomgang, virker som den nesten drukner i bensin.

I tillegg går turbotrykksmålern nesten opp på 0 på tomgang, bare såvidt vakum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett motoren på tenningsmerke på veiva foran, sjekk så at du har tenningsmerke bak på svinghjulet også. Kan være kilen på reimhjulet på veiva som er borte / skada. Det BØR du ikke kjøre med ;)

 

Tom Rune

 

Skjekka denne da..? :)

 

Feilen tror nå jeg er at det er en feil på enten på giveren eller nettet til giveren som slår ut en feilkode, som igjen trekker tenninga såpass mye tilbake at den harker litt.

 

Osciloskop har dere vel, så det er jo bare å koble opp og se hva slags signal den gir. Kan jo være at denne sensoren som er defekt også..(selv om det høres usannsynlig ut..)

 

 

Egentlig er det rart også, for med en gang den får litt turtall fungerer den jo fint. Ingen andre feilkoder bortsett fra på hallgiver heller, om timinga er feil er det vel feilkode på det og? eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet er om nødmodusen gjør at den går såpass fett som den gjør på tomgang, eller at det kan være noe annet som forårsaker den ujevne tomgangen.

Vet vertfall at alt mekanisk er riktig sammensatt og riktig i forhold til hverandre.

Noen som har erfart om bankesensorer kan forårsake slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde med enn annen hjerne. Men ble ingen merkbar forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt ut lambdasonden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å nappe ut kontakten til den, men ble ikke noe merkbar forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du snakket med Egil på ES-tuning? Han kan ganske mye om disse motorene etterhvert, og er veldig hjelpsom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å nappe ut kontakten til den, men ble ikke noe merkbar forskjell.

 

Hvis du nappet ut kontakten til lambda og det ikke ble noen forskjell har du vel funnet feilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet er om nødmodusen gjør at den går såpass fett som den gjør på tomgang, eller at det kan være noe annet som forårsaker den ujevne tomgangen.

Vet vertfall at alt mekanisk er riktig sammensatt og riktig i forhold til hverandre.

Noen som har erfart om bankesensorer kan forårsake slikt?

 

Dette skjedde med en annen tidligere S2 fra fosen. ;)

Harket på tomgang, gikk fett og bare grunntrykk.

Da var det en revne i slangen fra LMM til turbo.

Den gikk rett i nødmodus.

Har du sjekket at systemet er tett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke dårlig kontakt med halgiver da, legg opp noen nye kabler til den bare for å sjekke.

hadde problem med det engang jeg;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du nappet ut kontakten til lambda og det ikke ble noen forskjell har du vel funnet feilen?

 

Mener at den uten lambda skal gå så nogenlunde normalt når den er varm, ut i fra noen standardverdier den bruker. Skal vel heller ikke gå i nødmodus av den grunn, siden lambda har null innvirkning på full gass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke dårlig kontakt med halgiver da, legg opp noen nye kabler til den bare for å sjekke.

hadde problem med det engang jeg;)

 

Har målt lederen fra hjernen og fram til kontakten på hallgiver og den ser ut til å være i orden med tanke på motstand.

Hva skjedde hos deg, startet den da?

Må vel ta med bilen inn til byen slik at noen eksperter får gjøre ett forsøk snart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvd å skifte/sjekke tomgangsregulator?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at den uten lambda skal gå så nogenlunde normalt når den er varm, ut i fra noen standardverdier den bruker. Skal vel heller ikke gå i nødmodus av den grunn, siden lambda har null innvirkning på full gass.

 

Du skrev vel dette?

Har problemer med at motoren går i nødmodus. Den starter som vanlig, men går veldig ujevnt på tomgang.

Virker som den får for fet blanding på tomgang. Ved høyere turtall går den finere.

 

Og er det ikke sånn at man bare skal overse hallgiver feilen som kommer opp på eldre Audi og VW?

 

Utifra det TS har skrevet vil jeg tippe på problem med lambdasonden, enten er lamda deffekt eller så er det ledningsbrudd til lambda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått et lignende problem på min V8 4,2. Riktignok oppstod problemet etter en motorvask, men om dét var tilfeldig eller ikke vites ikke.

 

Den går tidvis ujevnt på tomgang. Den starter alltid uten problemer, men så er det slutt. Det fusker som et uvær, og det oser bensin. Dette foregår et par-tre minutter, og så er den *helt* fin.

 

Jeg har gått over alle mulighe kontakter pluss fordelerlokk, og skulle det ligget fukt noe sted hadde den fusket konstant.

 

Ny lambdasonde blir innkjøpt i løpet uken, men vil det ordne fuskingen? Skeptisk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.