Fortelle litt om N75 ventil?

Anbefalte innlegg

Hei prøver og finne ut av hvorfor bilen ikke går helt som den skal lenger.

Og ser folk skriker N75!!! hele tiden.

Har noen ett bilde av denne?

Har aldrig fått med meg hva n75 ventilen er.

Kansje jeg blir litt smartere på lugging i bilen.

Lade trykket har falt litt og går ikke så sykt lenger hehe.

 

Håper på noen kjappe svar så jeg får en anna lyd i pipa snart;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort fortalt er det N-75 ventilen som styrer turbotrykket bilen din har. Den regulerer trykket eller vakumet som sendes i slange ned til wastegatens vakumklokke.

 

N-75 styres i sin tur av bilens motorstyreenhet, utifra signaler motorstyreenheten får om turtall, belastning, gasspjeldvinkel, turbotrykk osv osv....

N75f_valve300_300x234.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye;)

Ett kjapt spørsmål til.

Er det noen N75 ventiler som fungerer bedre/gir effektøkning iforhold til den orginale?

eller er det rett og slett chippen som styrer alt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet er det chippen og motorstyringa som skal ta seg av reguleringen av turbotrykket Via -75 ventilen. Veit det er diskutert i andre tråder her og det ser ut til at H og J ( bokstaven delenr slutter på )ventilen er de mest populære. De skal visst gi litt høyere og eller jevnere trykk på chippede biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

H ventilen gir høyere trykk, hvis du har chippet bil kan det resultere at bilen går i nødmodus på grunn av for høyt trykk. Jeg satt på J ventilen på min forrige A4, den skal gi raskere spool up på turboen, og det merket jeg så vidt på uchippet bil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor sitter N75 ventilen i en AAN ??

Er litt usikker på dette....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor sitter N75 ventilen i en AAN ??

Er litt usikker på dette....

 

den sitter ca rett under luftmassemåleren. som igjen er rett på siden av wastegaten. Ta av luftfilterboksen så ser du den med en gang. Helt framme i motorrommet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter rett foran luftfilterboksen, bak høyre frontlykt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne.

 

Får ikke mer enn 1 - 1,1 bar med den trofaste N75H ventilen min som tidligere har ladet fint 1,55 med.

Har merket di siste dagene at motoren har bare ladet mindre og mindre.

 

Monterte så en Bleedventil, og nå lader den som den skal og mere til.

 

Indikerer dette at N75en min er sliten eller noe annet som er galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det er kjørecomputer som oppgir 1 til 1.1 konstant har vacum slangen til kjørecomputer trolig hoppet av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne.

 

Får ikke mer enn 1 - 1,1 bar med den trofaste N75H ventilen min som tidligere har ladet fint 1,55 med.

Har merket di siste dagene at motoren har bare ladet mindre og mindre.

 

Monterte så en Bleedventil, og nå lader den som den skal og mere til.

 

Indikerer dette at N75en min er sliten eller noe annet som er galt?

 

Det kan være N75 ventilen din, men det kan også være at du har en luftlekkasje. Når du da skrur opp trykket manuelt kan det være du faktisk lader langt over hva som er anbefalt for turboen din. Men siden du har en lekkasje registreres ikke det fulle trykket.

 

Les ut feilkoder i vagcom, så er du på den sikre siden. Mener N75 ventilen aldri vil tillate turbo å lade over en gitt maksverdi, da den ikke benytter seg av turbotrykket som inputverdi (correct me if im wrong).

 

EDIT: På http://www.sjmautotechnik.com/ sies det at dutycyclen på N75 ventilen justeres på bakgrunn av oppnådd turbotrykk.

 

En annen ting er at du ladet 1,55 før sier du. Er dette lest ut med analog trykkmåler da eller? Hva som er normalt kommer helt an på oppsettet ditt. Så du kan jo slenge inn noen ord om dette også =)

 

Normalt er det dårlig deal å reparere trykkfall med å skru opp trykket : rolleyes hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.