Er det mulig å slå av ESP på nyere VW/Audi?

Anbefalte innlegg

På TT mk2 og forskjellige nye Bmw'er har du muligheten til å slå av antispinn ved å trykke på esp-knappen. Dersom du holder knappen inne, slår du også av hele esp-systemet.

 

Akkurat dette har jeg prøvd på sciroccoen uten hell, men er det en annen måte å slå det av på?

Jeg ser også for meg at det at nødblinken slår seg på automatisk ved heftige nedbremsingen blir en smule kompisk på bane..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å nappe ut sikringen til ESP'en. På noen biler er Sikringen til ESP'en koblet sammen med noe annet, så når du napper ut sikriningen så kan det være du mister strøm på noe annet instrument eller belysning etc. dette er jo bare å prøve seg fram til og se om du mister kun ESP eller noe annet i tilegg. Du kan jo ikke ødelegge noe på dette, så du har ingenting å tape :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen starter ikke med sikringen tatt ut. :) Det er allerede testet (ikke av meg)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen starter ikke med sikringen tatt ut. :) Det er allerede testet (ikke av meg)

 

på slk'n min far så kan en koble ut ASR med et knappetrykk.. men den ligger og lusker i bakgrunnen om du drar for heftige sledder osv..

 

men om du stopper motor, setter på tenning så kan du kutte den totalt ved å bla litt i kjørecomputeren.. Kanskje det er samme greiene her også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nødblinken kan du slå av i vag-com tror jeg (kan ihvetfall dette på Golf V og Touran og alle tre er basert på Golf V plattformen). Det er vel slik at du slår av antispinn men sidestabiliseringsystemet forblir på. Sikkert noen som vet dette bedre enn meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får bare skrudd av antispinn mens esp systemet blir værende på på de nyeste... desverre.. nødblink kan kodes bort ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skjønt at dette også gjelder nye A4 allroad, men er det slik i "vanlige" A4 B8 også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare meg , eller er ESP noe tull......

 

Sier ikke dette fordi jeg er så superflink at jeg redder meg ut av enhver situasjon med ett bredt smil , 5syl motor og quattroskrens.

Men fordi jeg rett og slett ikke er tilfreds med hvordan dette løser problemene...

 

De bilene jeg har erfaring fra , er 2003 VW Golf FWD og 2001 Audi S4.

Mine erfaringer er at straks bilen begynte å få litt sleng igjennom en sving , så begynte ESP å jobbe... som resulterte i at fronten ble dratt ut og bilen fikk kraftig understyring.

Dette skjedde flere ganger , til slutt var begret fullt , og dritten ble slått av....

 

Kommer jeg litt fort inn en sving , så foretrekker jeg at bilen ligger i litt skrens mens jeg fortsatt har kontroll på framhjula.

Oversteer er fortsatt 1000ganger bedre enn understeer for mine nerver ;)

 

Så jeg må spørre : Var dette ett problem på de eldre modellene , eller er det jeg som gjorde feil?

Evnt min tillit til slike program...?

 

Skal innrømme at jeg ikke har tillit til slike stabiliseringsprogram etter disse gangene , jeg mener bilen skal slenge litt...

Ikke fordi et er så tøft , men har litt med kreftene som er i sving , og hvordan bilen selv stabiliserer seg igjennom svingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt en del Ford Transit med ESP, og jeg har ihvertfall konkludert med at i høy fart er det fint å ha, men i lav fart gir det bare understyring i svinger. Har prøvd å kjøre litt i overkant friskt noen ganger i svinger, og i godt driv ser man bare ESP-lampen uten å merke noe i bilen. I lav fart stopper nesten bilen helt og bare ploger rett frem. De gangene bakenden har sluppet har ESP'en rettet det opp igjen raskt. Kjedelig, men sikkert bra for de aller fleste, spesielt når man ser hvor nevrotiske mange er i forhold til å kjøre på vinterføre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke kjempefornøyd med esp på Sciroccoen, den slo veldig tidlig inn og skapte understyring heller enn å rette opp.

På 2000 A6 quattro'en derimot var den fin. Audien kunne legges litt ut før esp grep inn, og den dro bilen utrolig fint på plass.

I audien kunne også esp slåes av når jeg ville leke litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skjønt at dette også gjelder nye A4 allroad, men er det slik i "vanlige" A4 B8 også?

 

Noen som vet noe mer om dette/kan bekrefte dette med A4 Allroad?

 

Jeg satt meg inn i Reinart sin bil på lokallagsmøtet i dag, og der kunne en med et kort trykk deaktivere ASR og med langt trykk (noen sek) deaktivere ESP.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var for min egen del kraftig misfornøyd med ESP på min B6 helt fram til jeg bytta ut stabstaget bak med et fra S4. Nå har bilen en mye større tendens til overstyring, og når systemet griper inn så skjer ting mye mer "riktig" enn før :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke testet selv, men ifg. Instruksjonsboken til min 2010 A4 2.0T Avant (ikke Quattro) så kan ESP slås av helt hvis man holder knappen helt inne i tre sekunder. Men det sto også noe om at den ville slå seg på automatisk etter noen minutter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man MÅ jo kunne slå den av... om ikke kommer man seg jo ikke opp bratte bakker på vinterføre, ESP kveler jo motor helt (ja det er en BRATT svingete bakke) men det er ingen problemer å komme seg opp med Quattro så lenge man slår av ESP når det er på det glatteste eller det er mye snø.. (mine erfaringer er fra 07 A4 og 02 Passat)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skjønt at dette også gjelder nye A4 allroad, men er det slik i "vanlige" A4 B8 også?

 

Kjørte på isen med A4 B8 2.0TfsiQ i helga, og det var bare å holde knappen inne i 5 sekunder så var leken igang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd, men men..

På min A4 b8 3.0 tdi quattro var det bare å holde knappen inne, vips så er man uten esp/asr : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte på isen med A4 B8 2.0TfsiQ i helga, og det var bare å holde knappen inne i 5 sekunder så var leken igang.

 

Gammel tråd, men men..

På min A4 b8 3.0 tdi quattro var det bare å holde knappen inne, vips så er man uten esp/asr : rock :

 

Her går det ett skille mellom årsmodeller.. På de siste B8 bilene går det ikke ann å skru av. Men de første som kom gikk det ann på.. Vet ikke eksakt hvor det skillet går henn: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her burde audiklubbene rundt om i verden få i gang en "underskriftskampanje" hvor vi krever å få denne muligheten tilbake. Det er utvilsomt en sikkerhet å ha denne aktivert, men hvis man med overlegg holder knappen inne i 5 sek så bør man nesten ta skylda selv om man ligger på taket i ei grøft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får skrudd av ASR og kan spinne så mye man vil rett frem, så argumentet med at man ikke kan spinne seg frem holder ikke mål:) Om man skrur av ESP (på de det går på) så vil ikke dette skru seg på igjen av seg selv, men ESP er fullt aktiv så lenge bremsen er i bruk uansett.

 

Prøv elgtest på is i 90kmt med og uten ESP på med full brems samtidig, så skjønner man hva ESP gjør:) For å få full effekt av systemet i totalhet så må man da kline til bremsepedalen brått og HARDT, det aktiverer en funksjon i ESP systemet som gjør at man oppnår fullt bremsetrykk raskere enn man klarer uten systemet, og derav kortere bremselengde.

 

Allroad og Q modellene har vel ESP offroad modus bare og vanlig ESP. Offroad modus, er til stor hjelp på kjøring ved vanskelig underlag (terreng). det tillater mere låsing av hjul ved brems, man kan spinne så mye man vil, og man kan slenge litt mere rundt enn med ESP fullt aktiv. ASR blir deaktivert i ESP offroad modus.

 

Har ikke sjekket om det er slik at man ikke kan skru ESP av og ikke bare ASR på de helt nyeste, (sjekke i morgen) Men de b8 jeg kjørte på sisste quattro kurset jeg var på, så holdt ESP seg av etter at jeg hadde skrudd det av i 5 timer med isbanekjøring.

 

Men som sagt ESP er alltid aktiv ved brems, uansett om den står som deaktivert:) Dette er implementert i ABS systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får skrudd av ASR og kan spinne så mye man vil rett frem, så argumentet med at man ikke kan spinne seg frem holder ikke mål:) Om man skrur av ESP (på de det går på) så vil ikke dette skru seg på igjen av seg selv, men ESP er fullt aktiv så lenge bremsen er i bruk uansett.

 

Prøv elgtest på is i 90kmt med og uten ESP på med full brems samtidig, så skjønner man hva ESP gjør:) For å få full effekt av systemet i totalhet så må man da kline til bremsepedalen brått og HARDT, det aktiverer en funksjon i ESP systemet som gjør at man oppnår fullt bremsetrykk raskere enn man klarer uten systemet, og derav kortere bremselengde.

 

Allroad og Q modellene har vel ESP offroad modus bare og vanlig ESP. Offroad modus, er til stor hjelp på kjøring ved vanskelig underlag (terreng). det tillater mere låsing av hjul ved brems, man kan spinne så mye man vil, og man kan slenge litt mere rundt enn med ESP fullt aktiv. ASR blir deaktivert i ESP offroad modus.

 

Har ikke sjekket om det er slik at man ikke kan skru ESP av og ikke bare ASR på de helt nyeste, (sjekke i morgen) Men de b8 jeg kjørte på sisste quattro kurset jeg var på, så holdt ESP seg av etter at jeg hadde skrudd det av i 5 timer med isbanekjøring.

 

Men som sagt ESP er alltid aktiv ved brems, uansett om den står som deaktivert:) Dette er implementert i ABS systemet.

 

På 2011 mod, Golf 4 motion kan jeg bare skru av antispinnen. Hjelper ikke en :bs: å holde knappen inne i 3,5,10,20 sek osv for å leke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får heller ikke skrudd av antisladden skikkelig på min a4 b6 -04 mod. Har prøvd å holde inne knappen i 5 10 og 15 sek... Eller er det ett triks i itillegg*?

 

Får skrudd av anti-spinn, men anti-skrensen begynner å kødde det til om du drar på med noen skikkelige go sladder :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på om det var b6 eller b7 når jeg var på quattro kurs sist men der hadde de hvertfall lagt opp egen bryter til den for det var eneste muligheten til å få slått den helt av.

Forskjellen var helt klart stor i "elgtesten" men på bane var det gørrkjedelig med den på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min A4 B6 skrur eg av anti-skrens og spinn ved ett lite knappetrykk, men så fort eg tar i bremsa når rompa e ute av kurs slår alt inn..

 

Tippe du kan enkelt fjerne alt (inkludert ABS) ved å nappe ut en abs sensor eller 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på vanlige vw er det vel kun mulig å skru av ASR fra modellår 09.. er samme på min 09 golf v.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 2009 A6 quattro er ESP'n serdeles aktiv, er inne alt for ofte, HVORFOR bremser den opp hjul når du kjører sakte, f.eks under 30km/t? den bremser og lugger bare du gjør en 90 grads sving ut i et kryss. max irriterende, og unnødvendig slitasje på klossene, sleit dem ned på 14000km (drosje). ASR slåes av med et trykk.. fungerer fint i dårlig føre når du skal ta deg fram, men kan ikke kjøre sleng. Hold knappen inne så slår du av ESP, kan dra noen sladder og slikt, men ligger du for breit så er den der og bremser deg likevel, så den er ikke helt av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.