Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Jeg har i det siste drevet og pusset rust, rettet noen bulker og lakkert min kjære Mercedes Vito. Ja jeg vet det ikke er VAG, men i min søken på kunnskap ang rustfjærning, bulk retting og lakkering, fant jeg dette lite med info om dette på forumet som oss som ikke er utdannet til slik jobb kan lese. Så jeg tenkte dele litt bilder og mine erfaringer ang "faget" med andre som kunne tenkt seg og gjøre små jobber selv, og som ikke krever finish i lakkboks klasse.

 

For og ha det klart er jeg på ingen måte noen bil lakkerer eller opretter. Selvtenkende bruker jeg kalle meg:)

I mitt tilfelle så var bilen min meget dårlig hva angår lakk. En god del lakkrust, og noen bulker. Dette er en varebil, men forstatt vertd og ta vare på. Legge den på verksted for og gjøre jobben var uaktuelt da det sikkert ville kostet 40-50 000 kr. Så jeg gikk løs på den med godt mot selv. Resultatet kan da ikke bli værre enn hva den var før jeg begynte.

Først noen bilder av bilen før jeg startet på jobben.

06072009068.jpg

06072009069.jpg

06072009070.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som dere ser var det en god del og ta tak i her. Forrige eier hadde prøvd og skjule rusten under listen på side døren med hvit teip: rolleyes

 

Så var det bare og ta fatt på rust pussing. Først slipte jeg ned til stålet med en roterende stålbørts på vinkelslipern kjøpt på tema, så smurte jeg på rust eter ifra tema. Dette må stå et døgn før det kan lakkes over.

Panseret gikk jeg først over med rondell slipern for og "klarne"lakken. Da ser man alle stenpsrangprikker mye lettere. Merket så alle sår med tusj, før jeg slipte meg igjennom med rondell maskinen, og til slutt smurte på med rust eter.

07072009074.jpg

07072009075.jpg

07072009077.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok den da helt ut, og skal skifte farge på bilen samtidig, så hele bilen må demonteres utvendig om dette skal bli bra. Av med lykter, dører etc så man kommer til og lakkere inni døråpninger etc. Blir en hel masse deksler, pakninger etc selv om det ikke ser sånn ut før man begynner.

07072009079.jpg

07072009080.jpg

07072009081.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte og ta bilder av utrettingen av bulkene, mn dette gjorde jeg for det meste med en bulk fix. Dette er dyrt utstyr, og ikke og forvente at man finner så lett, men jag har heldigvis en slik liggende. Værste bulken var bakpå kanalen, men etter noen timers arbeid, var denne også rettet ut, og ny stensprangsbeskyttelse kunne legges på kanalene. Før jeg la dette på, så pusset jeg vekk all rust, punktsandblåste der hvor rusten så ut til og sitte dypt. La etter dette på sink grunning over det bare metallet før sprøyting. Sinken er fin til og ha på bart metell hvor det har vært rust, da eventuell rust som er igjen vil tære på sinken istedenfor stålet. Så dette burde holde det i sjakk i noen rå vil jeg tro.

 

Kjøpte først en sprayboks ifra Hagmanns med body shuts og la denne på. Men det var noe drit. Var vanskelig og få gørra utav boksen, og resultatet ble dårlig. Det ble tynt, så man klarte ikke skjule slipemerkene i den gamle bodyshutsen.

Dro ned på det lokale verkstedet for og få et tips. Dro til byen og kjøpte en boks med skikkelig saker på en lakksjappe. Denne bruker man en egne pistol som drives av trykkluft ifra kompressor for og sprøyte det på,kjøpte pistol på Bilextra for 300 kr. Denne har også utskiftbare munnstykker, så da slipper man og vakse når man er ferdig. Dette er ganske tykke greier, så for og få et fint resultat bør boksen være varm når man skal sprøyte, jeg tappet en bøtte med varmt vann, og lot boksen ligge der i 10 min før pålegging.

Må maskeres litt så man ikke får gørr opp etter hele bilsiden.

 

Bildene under er med grunning, og med Hagmanns hvite bodyshuts.

08072009084.jpg

08072009087.jpg

08072009088.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så for og holde kontiunitet i arbeidet har jeg lagt sparkel på panser til tørk mens jeg fortsetter. Her er bilde av nye boksen med bodyshuts, bilde ser også sprøyta på ene bildet. Ser mye bedre ut med den nye bodyshutsen.

08072009089.jpg

10072009095.jpg

10072009096.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så er det sparkel sliping. Sparkel sliper jeg med rondell maskin, og 120 papir. Når jeg begynner og nærme meg et bra resultat går jeg over på 240 papir på slutten for og få mindre sliperiper. Om man ikke skal bruke fyller under lakken, bør man kanskje bruke enda finere papir for og få et bra resultat.

 

Fangerene får seg også et lite strøk med sparkel der hvor det er nødvendig.

13072009104.jpg

13072009105.jpg

13072009106.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har tatt seg en tur utav garasjen for og lufte seg mens fangere, lister og litt annet småtteri får seg litt pleie. Fangere og lister er blitt hvite= sprøytet med fyller. Fangrene er støpt i struktur plast, og må derfor ha mange lag med fyller så man kan slipe de så de får en slett overflate, og derfor et pent resultat etter lakkering.

13072009107.jpg

13072009109.jpg

13072009110.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fylleren ønsker man ikke og slipe igjennom, derfor legger jeg et strøk med svart lakk litt flyktig etter første strøket, slik vet jeg når jeg sliper at jeg bare har et lag med fyller igjen når jeg kommer ned til det svarte.

Fylleren sliper jeg med rondellmaskin, 240 papir på toppen, så 500 til slutt. Om man skal ha et supert resultat, går man over for hand til slutt med våtpapir ala 600-800. Men for meg er det uaktuelt da bilen uansett lakkeres i en garasje. Resultatet blir ikke bedre enn støvnivået i lakkboksen. Garasje= mye støv.Litt bilder av lakk, tynner, herder, fyller etc.

13072009111.jpg

14072009112.jpg

10072009093.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser dere en list i struktur plast med fyller, og etter at fyller er slipt. Blir helt glatt etterpå.

14072009113.jpg

14072009114.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

interessant lesing, abonnerer på denne tråden ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle deler slipt, og klar for lakk. Jeg har en proff lakksprøyte jeg bruker, men et godt resultat kan også oppnås med en lakksprøyte ifra biltema om man vil. Jeg bruker en tema sprøyte til og legge fyller med, da denne har en større dyse. Hvordan man lakkerer må man føle seg frem til. Jeg bruker ca 2.5 bar i lufttrykk, og justerer luftmengden på sprøyta. Viktig og ikke prøve og legge alt i et strøk. Om man lakkerer smådeler som ligger, kan man legge litt tykt på, men om man lakkerer på stående deler, er det veldig lett og få renning, noe dere skal få se litt senere: bh :

Værne utstyr er viktig. Jeg bruker en kullfiltermaske ifra 3M, denne er meget bra, men det er ikke bra ogoppholde seg i et rom fullt av løsemidler uansett. En avtrekksvifte er og foretrekke om man skal lakke i garasjen. Jeg har det ikke, men savnet er stort. Man bør også ha grei temp i rommet når man lakkerer. Lakken flyter lettere ut når den er temperert. Etter lakk så lar jeg delene ligge i 3-4 timer og tørke. Da er de blitt støv tørre omtrent, og jeg kan fyre byggtørkeren min.Denne skaper endel svevestøv i rommet, og er derfor ikke bra og bruke rett etter lakkering. Da legger støvet seg i lakken. For og minske støvmengden, så vanner jeg gulv og vegger før jeg bgynner og lakkere. Vasking av delene er også viktig. Først spyler jeg med vann, før jeg tørker delene og går over med silikonfjærner. Her er det en fordel og bruke papir som ikke støver. Til slutt blåser jeg over med luft for og få vekk det som er glemt etter vaskingen.

 

Jeg bruker en "tett" farge som ikke trenger klar lakk over. Dette gjør det mye enklere og lakkere "hjemme". Har valgt en rød farge som brukes på brannbiler:)

14072009115.jpg

14072009116.jpg

14072009119.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette får være alt for idag. Kommer kanskje litt mere imorgen tenker jeg, om det er noe ledig tid når dagen er over:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsatt flott Isak, hvor mange lag med lakk velger du og legge?

blandt kjente hører jeg at owatrol er bra som ruststopp. Er dette noe som bør prøves?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende: rock :

Har arbeid til deg vist du er int.;)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsatt flott Isak, hvor mange lag med lakk velger du og legge?

blandt kjente hører jeg at owatrol er bra som ruststopp. Er dette noe som bør prøves?

 

Antall lag varierer litt med hva som er under. Har man noen grunningsflekker på lyst underlag, så tar det noen flere strøk. Men om alt er i samme farge under, holder det gjærne med 3 strøk. Etter noen uhell med renning, så blir man litt forsiktig med mengden i hvert lag:)

Har og hørt owatrol skal være bra, men er ikke det en olje? Trodde den var ment til og bruke i kanaler etc hvor man ikke skal ha lakk over. Må være overlakkbart om man skal ha det under lakken:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende: rock :

Har arbeid til deg vist du er int.;)?

 

Takk takk. Tror ikke jeg skal prøve og gjøre noe butikk av det i den garasjen der akkurat. Da ender jeg vel opp kokkos av løsemidler før jeg blir 30:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser da bra ut dette:) lykke til videre da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk. Begynner og se lyset i enden av garasjen nå:) Siden jeg skifter farge, må alle dører etc av for og få lakket inni døråpninger og lignende. Så her må det skrus litt og.

Alle flekker hvor det er/har vært bart metall, får seg et strøk med zink grunning før det legges fyller. Etter første laget fyller legges litt svart for og se lettere når man sliper fylleren.

15072009120.jpg

15072009121.jpg

15072009122.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg tabbet meg litt ut i begynnelsen må jeg legge fyller på hele døren. Tabben var at jeg gikk over alt med 80 papir på rondellmaskinen. Dette gjorde jeg fordi det var så mye dritt i lakken at den måtte slipes litt for og få den ren til lakk. Med 80 papir blir det masse sliperiper, og da må man til med fyller for og dekke ripene. Skal msn slipe ren lakkoverflaten, bruk 500 papir eller finere. Da unngår man en del ekstra arbeid: mad :

Så lakkes alt innvendig før man tar utsiden.

Her ser dere og en GENERAL tabbe jeg gjorde: bråk :

Vet egentlig ikke hvorfor jeg gjorde det. Jeg visste jo at jeg la altfor tykt på, men av en eller annen grunn stoppet jeg ikke, og gjorde samme tabben på alle dørene: mad : Mulig løsemidlene begynte og virke:o

 

Isåfall, dette ga meg noen timer med sliping av segg. Når jeg begynte og slipe, skjønte jeg forskjellen på en renning og lakk sig. For jeg hadde både renning og lakksig på engang. Og det er ikke pent. Lakken blir veldig ugjevn når man har fått sig.

15072009123.jpg

15072009124.jpg

16072009131.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen timer med pussing, og klar for lakk igjen. Det som er litt vanskelig med og slipe sig, er at der hvor lakken har samlet seg i renner tørker den saktere enn rundt, og sliper man på vår lakk klabber det i papiret, og men ender opp med og slipe igjennom det som er rundt i stedenfor.

Så et nytt forsøk, heldigvis med bedre resultat. Som dere ser kan det bli ganske så ufyselig i en garasje uten avtrekk når man lakkerer. Her har jeg da lakket med altfor mye luft på sprøyta, og da blir det sinnsykt mye lakkstøv i lufta. Her inne går man ikke uten maske:)

16072009132.jpg

16072009133.jpg

16072009134.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når alt er tørt, fikk jeg tømt garasjen for lakkerte deler, og inn med bilen igjen. Alle skruer som er synlig og har vært hvite må jo også lakkes røde. Må jo maskere litt også, ellers blir alt rødt, og det vil man ikke. Dette kan se enkelt ut, men er faktisk veldig tidkrevende.

17072009135.jpg

17072009136.jpg

17072009140.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en siste rustfjærning før lakk. Her har jeg slipt ned med roterende stålbørst, så sandblåst med punktsandblåser, så sinklakk oppå dette. Med sandblåsing får men ut mye av rusten som sitter i stålet også, og sjangsen for at det kommer tilbake er mindre. Om man punktsandblåser på karosseri plater må man være klar over at platen kan slå seg akkurat der hvor man blåser, og man får faktisk en utover bulk etter blåsing.

 

Så enda mere maskering. Kan ikke lakke hele bilen på engang, så jeg tar taket først. Resten må maskeres så det ikke kommer masse lakkstøv på resten av bilen. Bolter må også lakkeres:)

17072009139.jpg

18072009142.jpg

18072009144.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er taket lakkert, og det er så langt som jeg er nådd nå. Imorgen lakkerer jeg resten av bilen om alt går etter planen. Så er det montering til uken. Begynner og glede meg nå til jeg blir ferdig:)

18072009145.jpg

18072009146.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag fikk jeg lakkert resten av bilen. Er spent på resultatet nå, for jeg gikk enda mere ned på luftmengden på sprøyta. Måtte til med 6 strøk før det var dekt fullt ut. Fikk en renning på ene fremskjermen, men det var alt. Vet ikke helt hvorfor det ble renning der, for den fikk like mye lakk som resten av bilen. Imorgen er det til med og fjærne maskeringen. Mandag begynner jeg og montere bilen isammen igjen. Skal skifte alle dysene på motoren før jeg begynner og montere, så hvis det går greit er jeg i montering utpå mandagen.

18072009148.jpg

18072009149.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.