Rustproblem med Golf V....?

Anbefalte innlegg

Det ligger et par tråder her på forumet om MK5-eiere som har hatt problemer med rust på kanalene under forskjermen, samt at noen har hatt isdannelse samme sted som har ført til skade på dørene.

 

Ser ut som om jeg også sliter med deler av denne problematikken. Jeg har antydning til en bitteliten rustflekk på oversiden av kanalen under forskjermen på passasjersiden. Rusten er lokalisert rundt litt karosseriskitt/tetningsmasse som ligger under der.

 

Etter hva jeg har lest i trådene så er det noen som har fått satt inn skumgummiklosser i døråpningen etter skade som skal hjelpe på problemene. Det som er litt merkelig er at jeg har disse skumgummiklossene på min bil i tillegg til skvettlapper. Det må jo være noe ramlende galt med konstruksjonen som gjør at det ruster. Møller er kontaktet og jeg har fått time 24.09 for besiktelse.

 

Til dere som har fått utbedret dette; hva gjør egentlig Møller på bilen for å utbedre dette? Har dere måttet kranglet for å få det utebedret og får en evt. leiebil i tiden det tar for å utbedre skaden?

 

Kan jo være et tips til dere med Golf 5 her på forumet å ta en kikk innunder forskjermen, oppå kanalen å se hva som eventuelt skjuler seg der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipset :)

 

Skal inn med bilen selv i forbindelse med sinkslipp i dørterskelene, bakluke som tar i bakfanger og en karosseriplate på passasjersiden som ikke sitter som den skal. Skal huske å sjekke dette også før jeg leverer bilen 17.11: klø :. Vanvittig ventetid på sånt i Oslo/Akershus om dagen.

 

Vet ikke hvordan det er med leiebil under utbedring av dette, men skal inn med bilen for å få en vurdering på fastrustet stag fra vacuumklokke til turbo i oktober, og da hoster de i alle fall opp leiebil mens den er inne til kontroll for dette.

 

Personlig synes jeg det bare skulle mangle at de stiller med leiebil så lenge det er en garantisak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når vi reparere denne type rust blir framskjermene demontert og kanal og skjerm sandblåst så blir det sprøytt epoxy og grunning-farge-klarlakk, så monterer vi folie på kanalen og skjermen rundt området der skruener er, så det ikkje gnager meir. Til slutt blir alt vokset/tectylert,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipset :)

 

Skal inn med bilen selv i forbindelse med sinkslipp i dørterskelene, bakluke som tar i bakfanger og en karosseriplate på passasjersiden som ikke sitter som den skal. Skal huske å sjekke dette også før jeg leverer bilen 17.11: klø :. Vanvittig ventetid på sånt i Oslo/Akershus om dagen.

 

Vet ikke hvordan det er med leiebil under utbedring av dette, men skal inn med bilen for å få en vurdering på fastrustet stag fra vacuumklokke til turbo i oktober, og da hoster de i alle fall opp leiebil mens den er inne til kontroll for dette.

 

Personlig synes jeg det bare skulle mangle at de stiller med leiebil så lenge det er en garantisak.

 

Så i tråden din at du også hadde litt lakkproblemer Sondre. Sikkert ikke dumt å sjekke kanalene før du leverer bilen inn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når vi reparere denne type rust blir framskjermene demontert og kanal og skjerm sandblåst så blir det sprøytt epoxy og grunning-farge-klarlakk, så monterer vi folie på kanalen og skjermen rundt området der skruener er, så det ikkje gnager meir. Til slutt blir alt vokset/tectylert,

 

Takk for oppklaringen:) Du vet ikke tilfeldigvis hvordan ordning er med leiebil i slike tilfeller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hoss oss så får kunden leigebil/verkstedbil av oss. veit ikkje ka dei praktiserer andre plasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Time for besiktelse? Hos møller her har vi drop inn metoden på slikt. Fikk vel time 6 uker etterpå ca.

Som du kanskje husker hadde jeg denne typen rust på kanalen hos meg, samt sinkslipp i tillegg.

Fikk hele kanalene lakkert opp på nytt på garanti. Aldri noe spørsmål.

 

Vil tro møllers utvalgte verksted er kjent med dette problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppklaringen:) Du vet ikke tilfeldigvis hvordan ordning er med leiebil i slike tilfeller?

 

Bilskadesenteret i Bergen pleier vel som regel å ordne med leiebil (de har egen utleiesentral i salgsbygningen ved siden av). Er jo ikke verre enn at du eventuelt ringer og hører i forkant. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Time for besiktelse? Hos møller her har vi drop inn metoden på slikt. Fikk vel time 6 uker etterpå ca.

Som du kanskje husker hadde jeg denne typen rust på kanalen hos meg, samt sinkslipp i tillegg.

Fikk hele kanalene lakkert opp på nytt på garanti. Aldri noe spørsmål.

 

Vil tro møllers utvalgte verksted er kjent med dette problemet.

 

Ja, syns selv det var litt rart at jeg måtte ha time for å vise bilen. Det kan jo ikke ta mange minuttene. Har din rust på kanalene friskt i minnet og er hele grunnen til at jeg i det hele tatt har sjekket for rust i det hele tatt:)

 

Jeg oppaget til min store forferdelse og gru at jeg har en prikk på størrelse med et knappenålshode like over kanten på frontruten også. Det ser nesten ut som et fremmedlegme under lakken. Lakken buler på en måte opp i en mikroskopisk klump (vanskelig å forklare):confused: Etter hva jeg kan se så er det ikke hull i lakken så tror neppe det er et steinsprang. Er jo ikke fjern for at det er et begynnende sinkslipp. Skal få dem til å sjekke dette også når jeg først er på Møller.

 

Jeg spurte så naivt og uskyldig som jeg kunne om det ikke var litt tidlig å finne rust på en bil som er 2år og 3mnd. Fikk til svar fra kundebehandler at dette gjerne var et spesielt tilfelle og at de ikke hadde vært borti det tidligere. Håper bare ikke at det blir en lang prosess med krangling og frem og tilbake: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilskadesenteret i Bergen pleier vel som regel å ordne med leiebil (de har egen utleiesentral i salgsbygningen ved siden av). Er jo ikke verre enn at du eventuelt ringer og hører i forkant. :)

 

Godt på poeng å ringe å spørre:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, syns selv det var litt rart at jeg måtte ha time for å vise bilen. Det kan jo ikke ta mange minuttene. Har din rust på kanalene friskt i minnet og er hele grunnen til at jeg i det hele tatt har sjekket for rust i det hele tatt:)

 

Jeg oppaget til min store forferdelse og gru at jeg har en prikk på størrelse med et knappenålshode like over kanten på frontruten også. Det ser nesten ut som et fremmedlegme under lakken. Lakken buler på en måte opp i en mikroskopisk klump (vanskelig å forklare):confused: Etter hva jeg kan se så er det ikke hull i lakken så tror neppe det er et steinsprang. Er jo ikke fjern for at det er et begynnende sinkslipp. Skal få dem til å sjekke dette også når jeg først er på Møller.

 

Jeg spurte så naivt og uskyldig som jeg kunne om det ikke var litt tidlig å finne rust på en bil som er 2år og 3mnd. Fikk til svar fra kundebehandler at dette gjerne var et spesielt tilfelle og at de ikke hadde vært borti det tidligere. Håper bare ikke at det blir en lang prosess med krangling og frem og tilbake: gråter :

 

Slik prosessen fungerte hos meg var at det lokale møller karosseri verkstedet tok bilder og dokumenterte rusta og så ble dette sendt til møller internt for godkjenning.

Slik er det nok i alle garanti saker å problemet er nok ikke ukjent der.

 

Lykke til med visning! Går nok godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lett å oppdage dette om man ser etter?

Ser på Mk5 om dagen, og virker som mange har problemer med lakk/rust osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lett å oppdage dette om man ser etter?

Ser på Mk5 om dagen, og virker som mange har problemer med lakk/rust osv.

 

Hvis man tar en lykt og lyser mellomrommet mellom forskjerm og kanal så får man sånn noenlunde oversikt. Problemet er at man ikke ser hele området av kanalen uten å ta forksjermen, noe som er litt drastisk:) Dette kan vel Finn Kristian alt om etter sin litt uortodokse måte å fjerne forskjermen på......: rolleyes

 

(Jeg skal vel gjerne ikke mobbe Finn Kristian siden jeg effektivt fjernet det ene tåkelysdekslet med kabelen fra motorvarmen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan vel Finn Kristian alt om etter sin litt uortodokse måte å fjerne forskjermen på......: rolleyes

 

(Jeg skal vel gjerne ikke mobbe Finn Kristian siden jeg effektivt fjernet det ene tåkelysdekslet med kabelen fra motorvarmen)

 

Hmmm? :rolleye: *ler*

 

Hos meg oppdaget jeg det som kjent først etter at jeg mista bilen av jekken,

men inspiserte også andre siden av bilen etterpå og fikk øye på flass/rust rett under forskjermen.

Hos meg var dette godt synlig når jeg ble klar over problemet.

 

DSC00940.jpg

 

Vil også minne om at rustgarantien er 12 år på bilen enten den er import eller norsk kjøpt da dette gis av fabrikk alle 12 år. (ikke 2 år + 1år av norske møller som den vanlige garantien er)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm? :rolleye: *ler*

 

 

Vil også minne om at rustgarantien er 12 år på bilen enten den er import eller norsk kjøpt da dette gis av fabrikk alle 12 år. (ikke 2 år + 1år av norske møller som den vanlige garantien er)

 

De 12 årene gjelder vel mot det som så fint kalles "gjennomrusting", hva som enn ligger i det....

 

"Hellakkerte" de begge kanalene på din bil Finn Kristian eller "flikket" de bare der hvor rusten var? Ser du også har sideskjørt, da ble vel de gjerne tatt av og montert på igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var det bilde av morroa også ja. Såpass enkelt å sjekke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De 12 årene gjelder vel mot det som så fint kalles "gjennomrusting", hva som enn ligger i det....

 

"Hellakkerte" de begge kanalene på din bil Finn Kristian eller "flikket" de bare der hvor rusten var? Ser du også har sideskjørt, da ble vel de gjerne tatt av og montert på igjen?

 

Gjennomrust og sinkslipp ja. Så lenge det ikke er steinsprut som er skylden, så blir det dekket.

 

De hellakkerte begge kanalene da det også var sinkslipp i dørkarmene. Tok ikke av sideskjørt, men hele overflaten langs bilen. Bilen ble som ny den.

 

Var snakk om at det kun ville bli flekket om de ikke hadde oppdaget sinkslippet videre bakover på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha utsatt timen på Møller med en uke pga en operasjon i menisken, så var jeg på bilskadeavdelingen i Bergen i dag. Må si at jeg ble positivt overrasket. Traff på en veldig hyggelig fyr som var enkel å forholde seg til. Han konstaterte rask at mine observasjoner var riktige. Det var et begynnende rustangrep under forskjermen på høyre siden. Venstre siden var vi begge litt usikker på, men han skulle gjøre det han kunne for å få igjennom demontering av denne skjermen også for å sjekke.

 

Når det gjaldt den lille knappenålshode store flekken på taket var ting mer usikkert. Han kunne ikke helt se hva det var, men vi var begge enige om at det høyst sannsynlig kom "innenfra". Mulig det er et støvkorn under lakken. Vi kunne ikke se noe hull i lakken med denne fancy`e forstørrelsesgreien i hvert fall. Han fikk til og med en kollega til å sjekke og han ble heller ikke noe klokere. Bilder ble tatt og skal sendes til Møller sentralt så da blir det i hvert fall registrert hvis det skulle utarte seg til noe mer.

 

Svar fra Møller sentralt er forventet å ta ca. 1 mnd, noe jeg forventet på forhånd. Siden bilen er kjøpt i Bergen så får jeg også dekket leiebil i tiden det evt. tar å utbedre skaden. Greit å slippe å krangle om dette:)

 

Begge karene tok seg tid til litt bilprat etter endt inspeksjon, noe som alltid er hyggelig:)

 

Da er det bare for meg å vente på svar og håpe at alt ordner seg uten de helt store komplikasjonene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres bra ut. Er enda noen dager (40+) til min skal inn for sjekk, men etter noen svært hyggelige telefoner i det siste fra Møller Jessheim så frykter jeg nesten ingenting :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres bra ut. Er enda noen dager (40+) til min skal inn for sjekk, men etter noen svært hyggelige telefoner i det siste fra Møller Jessheim så frykter jeg nesten ingenting :P

 

Det er bra at det ordner seg for deg også:) Etter gårsdagen så spiller det vel mindre rolle om du får dekket lakking av bakluken av møller :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag fikk jeg endelig svar fra Møller. Rust blir utbedret på garanti. Fikk time 03. des. Litt av en saksbehandlingstid, 7 uker: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag fikk jeg endelig svar fra Møller. Rust blir utbedret på garanti. Fikk time 03. des. Litt av en saksbehandlingstid, 7 uker: eek :

 

Men veldig kort ventetid på time da! :)

 

Noen opplever jo å få timer langt ut på nyåret nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7 uker er jo kjapt :)

Søkte garanti på min Passat i desember 2008.

Har ikke fått svar enda ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm? :rolleye: *ler*

 

Hos meg oppdaget jeg det som kjent først etter at jeg mista bilen av jekken,

men inspiserte også andre siden av bilen etterpå og fikk øye på flass/rust rett under forskjermen.

Hos meg var dette godt synlig når jeg ble klar over problemet.

 

DSC00940.jpg

 

Vil også minne om at rustgarantien er 12 år på bilen enten den er import eller norsk kjøpt da dette gis av fabrikk alle 12 år. (ikke 2 år + 1år av norske møller som den vanlige garantien er)

 

trur eg og har dette på min bil. så du meiner at eg kan få møller til å fikse dette på garanti, sjølv om min er impotert og er 04 mod??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trur eg og har dette på min bil. så du meiner at eg kan få møller til å fikse dette på garanti, sjølv om min er impotert og er 04 mod??

 

Garantien som dekker dette kommer fra fabrikken, og er på 12 år for denne bilen. Dobbelsjekk dette i service heftet ditt.

Ettersom det er fabrikken som tar kostnaden er det likgyldig for Møller Norge å ta avgjørelsen på det.

Blir det godkjent hos fabrikken som rust feil (som det jo er her) kan de ta på seg jobben å få betalt for det.

 

Du taper jo ingenting på å kontakte møller om det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.