Anbefalte innlegg

holder på å feilsøke en passat 2003 mod- 1.9 tdi. (vet ikke motorkode). det som er funnet ut er at turboen lader for høyt,sånn at bilen går i nødmodus.feilkode.17965.charge pressure controll: positiv deviation. har byttet n75. dvs. den som er med trykkutligner.(ser ut som bombe) er visst flere n75. så håpe eg byttet den rette:) . alle de småe tøyomspunnet slangene er sjekket visuelt. en var hoppet av. resten ser ok ut. vnt staget beveger seg ca 1cm om man suger i slangen. noen annen måte å sjekke vnt på. turboen virket ok. kanskje under 1mm slakk opp og ned. ingenting slakk ut og inn.... hvis dere skjønner :) sånn er symtomene når man kjører. den går lettere i nødmodus når den er kald. ved å logge turbotrykk med varm motor på slett vei fra 1500-4000 omdr. går trykket til 2580millibar. skal være 2100. ca men faller etter ca 1sek til det den skal ha. men om man kjører i en bakke ,sånn at bilen møter mer motstand. så holder den 2580 millibar i ca 4-5 sek til den går i nødmodus. vet ikke om bilen er chippet..... om det har noe å si. tok og å logget luftmengdemåler. fikk bare opp halvparten av de grammene den skulle ha. men det var vel får at bilen gikk i nødmodus. fikk ingen feilkode på lmm. men kan det være sånn at lmm er gåen og gjør at bilen går i nødmodus.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lmm pleie ikkje føre bilen i nødmodus forsåvidt eg veit. Hadde den vå chippa hadde nok den ikkje gjett utslag for overladning da dei fleste chip program øker t trykk og dermed krev at denne funksjonen blir frakopla.. kan eventuel vere at den ha vå det og chip e dau, da vil den gå i nødmodus og gå som ei ræv.. kjempe artig me slike finurlege feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres mistenkelig ut som denne delen, siden den overlader og gir feil beskjed.

Hadde akkurat samme feilen på min Passat 02 130tdi i sommer.

17965 kjenner jeg i igjen, delen koster ikke mange kronene på MECA f.eks :)

Ladetrykksgiver :

F0281002401.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres mistenkelig ut som denne delen, siden den overlader og gir feil beskjed.

Hadde akkurat samme feilen på min Passat 02 130tdi i sommer.

17965 kjenner jeg i igjen, delen koster ikke mange kronene på MECA f.eks :)

Ladetrykksgiver :

 

hvor er den plassert i bilen. letet lenge før eg fant n75. :) kanskje man prøve ladetrykksgiveren fra en annen bil først. men trudde ladetrykket ble styrt av n75. men det er vel flere deler som er med å bestemme det. la også merke til at egr-ventilen var enormt griset med olje. er det vanlig på de her tdi motorene at dem er det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lmm pleie ikkje føre bilen i nødmodus forsåvidt eg veit. Hadde den vå chippa hadde nok den ikkje gjett utslag for overladning da dei fleste chip program øker t trykk og dermed krev at denne funksjonen blir frakopla.. kan eventuel vere at den ha vå det og chip e dau, da vil den gå i nødmodus og gå som ei ræv.. kjempe artig me slike finurlege feil

 

he he. nei ikke noe artig med sånne feil: bh : ihvertfall ikke om det blir svindyrt, for at man nesten skifter hele bilen før alt fungere:). skal likevel prøve få lånt meg en lmm. hvem vet kanskje det noe finurlig som skjer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor er den plassert i bilen.

 

Bilde av delen jeg beskrev, sitter med 2 stk skruer.

Tipper at dette er synderen din også som det var på min, bildet er lånt av Lasse Jenssen her på forumet, han hadde også samme feilen og jeg tipset han om ladetrykksgiveren og hans bil ble også i orden :)

Koster rundt 500kr hos MECA.

Har jobbet som Møller mekaniker i 5 år før jeg ga meg, men med slike typiske feil og spesielt feilkode 17965 ble denne delen alltid testet først, etter vi hadde tatt en visuel sjekk.

lad.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde av delen jeg beskrev, sitter med 2 stk skruer.

Tipper at dette er synderen din også som det var på min, bildet er lånt av Lasse Jenssen her på forumet, han hadde også samme feilen og jeg tipset han om ladetrykksgiveren og hans bil ble også i orden :)

Koster rundt 500kr hos MECA.

Har jobbet som Møller mekaniker i 5 år før jeg ga meg, men med slike typiske feil og spesielt feilkode 17965 ble denne delen alltid testet først, etter vi hadde tatt en visuel sjekk.

 

tusen hjertelig takk for tipset. skal få sjekket den ved første anledning. det er en venninne sin bil. så må vente til ho har mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

la også merke til at egr-ventilen var enormt griset med olje. er det vanlig på de her tdi motorene at dem er det.

 

Det stemmer det..akkurat samme på min! Kjent feil, koster 3 4 tusen å bytte hele egr-klompen mener jeg..hørte på pris. :) Men leter du litt på forumet her, er det faktisk mange som plomberer denne :) Jeg tør ikke men hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei igjen tar opp denne tråden igjen. har ikke hatt tid å skru på passaten i det siste.... men men. feilen med for høyt turbo trykk er der enda. det som er gjort er at det er byttet n75 , turbotrykk giver på manifold og skiftet noen av de tøyomspunnet slangene. (var hull i et par av dem) resten av slangene som man så fra oversiden er kontrollert visuelt. men finnes det flere man kommer til under bilen?... noen sir turbo kan være gåen...... men bilen lader jo 1.6 bar til den gåe i nødmodus....hvordan kan den være gåen da... så det store spørsmålet. om det er mye koks og drit i innsugningsmanifold kan det medføre at turboen lader får mye? ser at i området rundt egr ventilen er det mye dritt pluss når eg skiftet turbotrykk giver så eg at det var endel seigt olje lignende masse i innsug. tenkte det kunne være sånn at turbo prøver å gi motoren den lufta den etterspør og tilslutt går i nødmodus.... eller er eg helt på bærtur? evt hvordan påvirker lmm turbotrykket ser når man logger lmm så følger ikke de aktuelle grafene de anbefalte grafene helt... er endel mindre luft enn anbefalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurt, mail meg loggen av LMM post@daltechtuning.no , så kan eg kikke på den. Har du trykk loggen, så bare send den og.

 

Normalt på disse at EGR lekker litt ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurt, mail meg loggen av LMM post@daltechtuning.no , så kan eg kikke på den. Har du trykk loggen, så bare send den og.

 

Normalt på disse at EGR lekker litt ja.

 

fant den ikke på pc-en. skal høre med ho om ho har tid imorgen så kjører eg en ny logg på både lmm og turbotrykk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke uvanlig at WG går tregt på disse så den ikke greier å begrense trykket fort nok. Hatt noen tilfeller på jobben, senest for 3 uker siden hvor turbo måtte byttes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke uvanlig at WG går tregt på disse så den ikke greier å begrense trykket fort nok. Hatt noen tilfeller på jobben, senest for 3 uker siden hvor turbo måtte byttes..

 

høres dyrt ut: mad : det er ikke vnt mekanismen du mener. vet at den kan man få kjøpt fra utlandet. ganske grei sak å bytte. men husker ikke hvordan man sjekker den: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve VNT mekanismen er ikke så lett og skifte som vakum klokken du tenker på kurt. Det du enkelt kan gjøre, er og skru løs vakumklokken, så tar du av armen som går inn på turboen, den er feset med en låse splint. Da kan du kjenne på VNT mekanismen. Den skal gå ledig og lett.

 

Om ikke, så så jeg faktisk et rense sett som skal klare og få ut koksen ifra turboen uten og plukke den i smådeler her om dagen. Kan bestilles ifra England. Skal se om jeg ikke finner igjen bladet etter helgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne var ikke så enkel nei. LMM står i taket rimelig lenge til og være en original bil.1850-2500 0/min. Er dette en 4 motion eller FWD? Og er det en 130HK?

At den spør etter 0.95 bar i trykk, og er en 130hk stemmer ikke. Ser den lader 2580 støtt hele veien. Det ser ut som VNT står bom fast i den posisjonen. Lurer på om det kan være byttet om på noen vakumslanger??? Den N75 ventilen som skal drive turbo reg er den som står montert nede ved siden av vakum reservoaret mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne var ikke så enkel nei. LMM står i taket rimelig lenge til og være en original bil.1850-2500 0/min. Er dette en 4 motion eller FWD? Og er det en 130HK?

At den spør etter 0.95 bar i trykk, og er en 130hk stemmer ikke. Ser den lader 2580 støtt hele veien. Det ser ut som VNT står bom fast i den posisjonen. Lurer på om det kan være byttet om på noen vakumslanger??? Den N75 ventilen som skal drive turbo reg er den som står montert nede ved siden av vakum reservoaret mener jeg.

 

det er en forhjulstrekk:) og ho sir det er en 115 hester . husker ikke motorkode i farta men trur møller også sa det var deromkring. vet ikke om den er shippet. og ho camilla vet heller ikke:) har selv skiftet n75 . men mene eg la dem på samme plass slangene. men kan jo kanskje være byttet om på fra før. tenkte eg skulle ta bilen til manndalen evt no eller neste helg og se på den. hadde vært fint om du hadde hatt tid:) trur det var den n75 eg byttet , altså den nederste..... var visstnok 2 stk på bilen... gudene vet hva den andre er til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No til helga så e eg offshore, men neste helg e eg hjemme. Så da kan eg sikker kikke på den litt fort og gæli. 115 hk og fwd så stemmer det nok med req trykk. Problemet ligger nok i trykket ser det ut til. Finner sikkert feilen når vi får klådd litt på den:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No til helga så e eg offshore, men neste helg e eg hjemme. Så da kan eg sikker kikke på den litt fort og gæli. 115 hk og fwd så stemmer det nok med req trykk. Problemet ligger nok i trykket ser det ut til. Finner sikkert feilen når vi får klådd litt på den:)

 

kjempe greier. har klødd meg i hodet en stund no med den bilen:) tenkte eg skulle ta å rense egr systemet på den og. får ta den med til manndalen om to helger da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurt, sitter værfast offshore jeg. Skulle på land på Mandag, men sitter enda her ute. Så om du har prøvd og nå meg i helgen, så vet du hvorfor jeg ikke er og få tak i. Regner med og komme meg på land iløpet av de neste dagene. Så er nok hjemme neste helg, håper jeg. Men er det strålende vær er jeg nok på fjellet om dagan i helga:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurt, sitter værfast offshore jeg. Skulle på land på Mandag, men sitter enda her ute. Så om du har prøvd og nå meg i helgen, så vet du hvorfor jeg ikke er og få tak i. Regner med og komme meg på land iløpet av de neste dagene. Så er nok hjemme neste helg, håper jeg. Men er det strålende vær er jeg nok på fjellet om dagan i helga:)

 

oki:)fikk sett litt på bilen i helga. det eg oppdaget var at det var masse olje i slangen under intercooler rant ut ca 3 dl. pluss at det var mye søl rundt den hurtigkoblingen til slangen. men det kunne kommet fra servopumpen. virket som den var lekk og. vanskelig å si. men de der koblingene så ikke ut å være helt safe...... hvordan klare dem å holdes på plass med over 1 bar overtrykk e et mysterium:) . med så mye olje i slangen er nok turboen gåen uansett... eller hva mene du? prøvde og å suge i slangen til vacum klokken men den beveget seg knapt et par mm. var helt umulig å demontere den uten å ta løs turbo. så det lot eg være fordi eg ikke hadde nye pakninger til den: mad : helt sykt kor trangt det var å skru på den bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det var så mye olje i slangen, så er turboen ferdig ja. Disse låsene fungerer utmerket de. Eneste er at de kan begynne og svette litt etter en stund, men det er bare og skifte O-ringer så er de iorden igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke være defekt turbo, bli masse olje nedi intercoller pga veivhus vetilasjonen, dette samler seg opp nedi intercooler over tid. men om den lader 2500millibar eller hva måleenheten, så sjekk hva bilen spør etter, gjorde en slik logg i dag på min 130hk pd med chip.. der spurte den på maks om 2480 ca og det var det den ca ladet også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den spør etter 0,9 bar, så lader den 1.5. Og så mye olje, + at VNT staget står nesten fast= dårlig turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den spør etter 0,9 bar, så lader den 1.5. Og så mye olje, + at VNT staget står nesten fast= dårlig turbo

 

ja, ok, ta den opp og rense den evt.. ligger tråd om dette på tdiclub tror jeg det var. Kan jo kjøpe ny turbo evt da. Jeg hadde prøvd å rense først om man ikke er redd for å skru og prøve litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.