Turbotrykket forsvinner på 1,8T APU (99 A6)

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har slitt i lang tid med at bilen går i nødmodus og turbotrykket forsvinner...

Jeg har trykktestet uten og finne lekasjer og byttet litt diverse;

-N75

-Resirk ventil (Forge 007)

-turbo (fabrikk ny k03-029)

-Lmm

 

 

Bilen er chippet for mange år siden, men den har jo fungert før jeg kjøpte den... (i følge han som eide bilen før han jeg kjøpte den av)

 

Jeg får opp følgende feilkode i Vag-Com: 17963/P1555 - Boost Pressure Control: Upper Limit Exceeded

 

Når jeg sletter feilkoden så kjenner jeg at bilen begynner og lade, men den går over i nød modus i løpet av et par sekunder...

 

Så det virker jo som at N75 og det elektriske til den fungerer riktig siden den begynner og lade og så struper...

 

Turboen byttet jeg for 2 dager siden, men den gamle turboen så kom og gikk feilen, nå er feilen mer permanent...

 

Hva kan gi beskjed til hjernen om at den skal gå over i nødmodus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket vakumslanger til wastgate?alle vakumslanger for den del.

Lekker den så får du overtrykk momemtant som du gjør og den går i nødmodus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg dobbelt sjekket slangene ved N75 nå og den til turboen var revnet, så begge ble byttet...

 

Nå har jeg turbotrykk i 1 og 2 gir innimellom...

 

Det er dumt det ikke kommer fram hva som trigger feilkoden i vag-com, det burde vært en logg med hvem føler som ga feilkoden :(

 

Kan det være en trykkmåler eller noe sånt som trøbler?

 

Flere tips tas i mot med takk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål trykket, får du 1,5 bar eller mer er det lekasje eller defekt n75 eller defekt wg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk samme symptomer på min passat når jeg byttet til N75 J. Det viste seg at ventilen var speilvendt i forhold til original. Den måtte monteres andre vei for å fungere. Men da ble ledningene for korte så jeg monterte tilbake den gamle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du ikke frem hiddenlister/logg i vagcom? Sjekk hva trykket ligger på, mulig du har en trykkføler der som har slått seg vrang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier igjen bare mål trykket og så er svaret enkelt. Mål med ekstern turbotrykksmåler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en N75 J på bilen som er koblet som den orginale, så jeg skal prøve og koble om den.

Men hvordan koler jeg den riktig?

 

Den lange stussen skal vel inn i innsugsslangen

Den som da står rett opp skal til komressor huset

Og den til siden skal til Waste gate?

 

Jeg har en trykkmåler liggende, men sliter med og få slangen inn i bilen, men om det over ikke hjelper så får jeg koble den på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ute og skrudde av N75 ventilen og det er en H (034906283H)

Skal denne også monteres omvendt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg så på nettet at det var snakk om at J og H ventiler kunne skape problemer med trykket på enkele motorer...

 

For og være siker monterte jeg den orginale som var en N75 C (058906283C)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La merke til at jeg hører godt når turboen lader inne i bilen, skal jeg høre dette?

 

Turbotrykket kommer og går under pådrag også...

Det er jo merkelig at det kommer og går uten at jeg sletter noen feilmeldinger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål trykket, får du 1,5 bar eller mer er det lekasje eller defekt n75 eller defekt wg

 

Da er trykket målt, og den lader mellom 1,7 og 2,2 bar så går den i nød modus...

 

Når den er i nødmodus så er trykket heller ikke stabilt, det varierer da fra 0 til 0,5 bar

 

waste gate er jo ny (akkurat byttet turbo)

N75 justerer jo trykket ned til nødmodus, så en skulle jo tro den fungerer?

Jeg har trykktestet slangene tidligere, men det bør jeg kanskje gjøre på nytt?

Har N249 noe med dette og gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er trykket målt, og den lader mellom 1,7 og 2,2 bar så går den i nød modus...

 

Når den er i nødmodus så er trykket heller ikke stabilt, det varierer da fra 0 til 0,5 bar

 

waste gate er jo ny (akkurat byttet turbo)

N75 justerer jo trykket ned til nødmodus, så en skulle jo tro den fungerer?

Jeg har trykktestet slangene tidligere, men det bør jeg kanskje gjøre på nytt?

Har N249 noe med dette og gjøre?

 

Da åpner hvertfall ikke wastegaten din seg. Sjekk slanger rundt N75 igjen. Se om du kommer til wastegate-staget og rikk på det for å se om det beveger seg opp og ned.

 

Sjekk om slangen som går ned på WG-klokka står skikkelig festa på. Min var litt laus på gamlebilen, og da fikk jeg samme problem.

 

Er hvertfall ikke tvil om at bilen din kutter fordi den overlader. Overlader nok som et resultat av at WG ikke åpner seg pga en lekkasje på en slange før klokka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha byttet til en manuell boost controller... Trykket blir mere stadbilt (uten høye boost peaks). Da får du eliminert en evt deffekt N75 + at du får et mere stabilt trykk:)

Men med denne er det lurt å ha en ladetrykksmåler så du ikke overstiger den ladetrykks verdien du skal ha.

For å få slangen inn i bilen så vet jeg at på a4 b6 så er det en gjennomføring (mange sånne "tupper") i venstre hjulbue, helt inne mot torpedoveggen, som går inn i kupeen ved din venstre fot. Bare å plukke av nedre del av intereøret å tre slangen igjennom fra innsiden etter du har klippet hull i en av "tuppene":)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet slangene som sitter rundt N75 til nye silikon slanger og festet de med slange klemmer, så de burde sitte...

 

Skal det være tungt og flytte på wg staget?

 

Og vil lekasjer rundt disse ventilene vise seg om jeg trykk tester?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, om du vil få frem noe der under en trykktest er jeg faktisk usikker på.

 

Staget skal være tungt å flytte ja, men du skal kunne flytte det. De har en vakumpumpe på biltema du kan kjøpe, som du kobler på slangen fra N75 til WG, for å så pumpe opp vakum. Da kan du se om staget flytter på seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha byttet til en manuell boost controller... Trykket blir mere stadbilt (uten høye boost peaks). Da får du eliminert en evt deffekt N75 + at du får et mere stabilt trykk:)

Men med denne er det lurt å ha en ladetrykksmåler så du ikke overstiger den ladetrykks verdien du skal ha.

For å få slangen inn i bilen så vet jeg at på a4 b6 så er det en gjennomføring (mange sånne "tupper") i venstre hjulbue, helt inne mot torpedoveggen, som går inn i kupeen ved din venstre fot. Bare å plukke av nedre del av intereøret å tre slangen igjennom fra innsiden etter du har klippet hull i en av "tuppene":)

 

Defekt N75 kan han enkelt eliminere ved å ta av alle slangene og plugge hullene, samt la kontakten fremdeles stå på. Lader den fullt og ikke går i nød da, så kan vel N75 elimineres.

 

Dessuten blir bilen noe drit på mellomgass med manuell ventil. Dog kan vel det løses ved å seriekoble den med N75, men så spørs jo det hvor mye man vil styre med det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye kan jeg lade mens jeg tester før det begynner og bli farlig?

Det er slangene jeg skal plugge, n75 kan ha åpne ender?

 

Det blir nok ingen manuell ventil, jeg synes det er greit og holde den orginal så lenge det er bra nok :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt N75 kan han enkelt eliminere ved å ta av alle slangene og plugge hullene, samt la kontakten fremdeles stå på. Lader den fullt og ikke går i nød da, så kan vel N75 elimineres.

 

Dessuten blir bilen noe drit på mellomgass med manuell ventil. Dog kan vel det løses ved å seriekoble den med N75, men så spørs jo det hvor mye man vil styre med det :)

 

Har kun mbc jeg, og bilen er akkurat lik på mellomgass nå som den var med N75 ventilen, men trykke på topp er MYYYE mere stabilt..... I stede for å peake på 1.5 bar (0.6-0.7 over), så peaker den 0.1 bar over innstilt ladetrykk (0.8-0.9) å går nesten med en gang tilbake. Fungerer perfekt spør du meg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye kan jeg lade mens jeg tester før det begynner og bli farlig?

Det er slangene jeg skal plugge, n75 kan ha åpne ender?

 

Det blir nok ingen manuell ventil, jeg synes det er greit og holde den orginal så lenge det er bra nok :)

 

N75 står åpen som vanlig ja :) Bare påkobla kontakten.

 

Min bil ble hvertfall helt merkelig på mellomgass etter montering av manuell ventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

silikon slanger sier du..er slange beregnet for vakum du har satt på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er problemet løst :)

 

Ny N75 og nye slanger, men gikk for en lik som den som satt der denne gangen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et liggnende problem... Lader ikke mer en max 0,5 før hadde jeg 1,3bar. Skiftet N75 så fungerte det helt fint i en uke og nå er den helt lik igjen max 0,5! Kan det være N75 igjen? isåfall hva kan skyldes at den ryker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min teori er at varme og dritt (olje og støv) tetter den eller ødelegger plasten slik at den mister sin funksjon.

Jeg har vært borti ekstremt mange defekte slike ventiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok varmen hos meg da. Har ikke varmeskjold eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.