Ettermontering av OEM LED baklys på Golf MK6

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli endel 6´ere i klubben nå, og mange av oss ønsker nok å ettermontere de nye LED baklysene som fra uke 45 leveres som standard på GTD og GTI.

Fra før av vet vi at R20 kommer med disse baklyktene.

 

I denne tråden kan vi diskutere alt som har med ettermontering av disse LED lampene.

Jeg har "forsket" en stund på dette og starter herved:

 

Selve lampene i seg selv er "plug and play", men for å få lysene til å lyse det må lages en adapter.

Det finnes to forskjellige lamper.

 

Lampene til GTI/GTD er litt lysere i fargen enn til R20 har følgende delenummer:

 

5K0 945 096 k

5K0 945 095 k

5K0 945 094 r

5K0 945 093 r

 

attachment.php?attachmentid=135919&d=125

 

 

Lampene til R20 har følgende delenummer:

 

5K0 945 096 L

5K0 945 095 L

5K0 945 094 P

5K0 945 093 P

 

2010-volkswagen-golf-r20-03.jpg

 

For å lage adapter trenger man følgende:

 

4 x 7N0 972 703 (kontakt til LED-lampe)

4 x 191 972 713 (kontakt til bilens ledningsnett)

6 x 000979150 EA (kabler til å koble disse sammen med)

6 x 000 979 129 (kabler til å koble disse sammen med)

 

Ferdig satt sammen vil det se omtrent slik ut:

 

adapter-selbstbau-komplett-61461.JPG

 

Her er ledningene delt i to og det er montert på 6 nye "plugger" som igjen dyttes inni støpslene. Disse "pluggene" produseres av www.herthundbuss.com og har delenummer: 50251858

 

Disse har ikke jeg klart å spore opp løst, så jeg endte opp med å kjøpte 12 stk av 000979150 EA (se over)

 

Adaptere kan forøvrig kjøpes på Kufatech.de, http://www.kufatec.de/shop/product_info.php/info/p1602_LED-Rear-Lights---Adapter---VW-Golf-6-VI.html

 

De selges også et "diagnoseverktøy" som visstnok ikke kan brukes på mer enn en bil. Har heller ikke lest om noen som har testet dette, så vet derfor ikke om denne "dingsen" løser probleme til alternativ 1 og 2 under.

 

http://www.kufatec.de/shop/product_info.php/info/p1603_Diagnostic-Interface-LED-rear-lights-VW-Golf-6-VI.html

 

Når lampene er på bilen og adapterene montert vil man møte på nye utfordringer.

Min "forskning" har avdekket at det er to, kanskje tre forskjellige programvarer i bilene ute å går.

(Min tysk begrenser seg til google translate, så derfor er jeg her noe usikker.)

 

Alternativene skal være:

1. Biler uten xenon

2. Biler produsert før uke 45 med xenon

3. Biler produsert etter uke 45 med xenon

 

For alternativ nr. 1 tror jeg fortsatt ikke det er mulig å programmere vekk feilmeldingne som dukker opp i instrumentet.

 

For alternativ nr. 2 tror jeg dette skal være løsningen:

 

Byte 18 Bit 2 aktiv

04 = 00000100

(for de som kan noe om vas og vagcom, rop ut hvor dette skal plottes inn)

 

For alternativ nr. 3 tror jeg det skal være "plug-and-play" hele veien, dvs. ingen feilmeldinger.

 

Jeg får mine "R-led" levert trolig til helgen eller tidlig neste uke og håper jeg kan bidra mer til å løse denne utfordringen. Vet også at det er flere her på forumet som jobber med samme sak.

 

Edit: Manglet litt info

Edit 2: Noe plug & play er det foreløpig ikke snakk om, alternativ 2 og tre må kodes. Håper å kunne finne løsningen til helgen (skrevet 21/1/10)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De lampene er utrolig stilige :)

 

Tenkte jeg kunne spørre deg hvor mye disse adapterne koster? Rett og slett av den enkle grunn at Kufatec har slike ferdige, og jeg kjøper ikke inn noen sett om de priser seg helt ut i forhold til den enkle hjemmemekk løsningen du skisserer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De lampene er utrolig stilige :)

 

Tenkte jeg kunne spørre deg hvor mye disse adapterne koster? Rett og slett av den enkle grunn at Kufatec har slike ferdige, og jeg kjøper ikke inn noen sett om de priser seg helt ut i forhold til den enkle hjemmemekk løsningen du skisserer.

 

Delene til adapter koster ca. 1000,- på Møller. La inn info om produktene til Kufatec i tråden over, var klar over disse med glemte de helt bort. La også inn info om "diagnose-verktøyet" til ettermontering av LED på Golf 6 fra Kufatec.

 

Prisen på Kufatec er veldig god, men de skal jo ha 59 Euro for å sende til Norge. Legger man på MVA blir vel prisen omtrent lik som på Møller. "Hjemmemekkløsningen" som du kaller det er 100% lik den som selges på Kufatec, bortsett fra at Kufatec ikke bruker OEM ledninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

 

Jeg bestiller opp noen slike diagnose-adaptere så kan vi teste om noen stiller bilen til disposisjon. Bare si fra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 x 7N0 972 70 (kontakt til LED-lampe)

 

Skal det ikke være ett 3 tall på slutten

 

7N0 972 703?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 x 7N0 972 70 (kontakt til LED-lampe)

 

Skal det ikke være ett 3 tall på slutten

 

7N0 972 703?

 

Du har helt rett, skrivefeil hos meg. Rettet opp nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

 

Jeg bestiller opp noen slike diagnose-adaptere så kan vi teste om noen stiller bilen til disposisjon. Bare si fra.

 

Vi kan bruket bilen min for videre forskning om nødvendig. Sjekk frakten på Kufatec..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kan bruket bilen min for videre forskning om nødvendig. Sjekk frakten på Kufatec..

 

Takk for tipset men jeg har forhandlerstatus hos Kufatec og frakten utgjør ikke mange prosentene for min del :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin tråd...som jeg har forstått så er de boksene fra kufa beregnet slik at de utfører den nødvendige koding? Altså at man tilslutter boksen før man slår på tenningen første gang etter lyktene er montert? Jeg skal ha de lykter på et tidspunkt også men iom min blir produsert uke 7-8 så trenger jeg nok ikke kodingen. Men det er jo sinnssykt dyrt for de kabler/stikk...Noen ganger er dele priser hos Møller svært uforståelige...

 

Dette rykte om at alle golf 6 kan utstyres med LED ab fabrikk tror jeg er et rykte som ikke har/får hold i virkeligheten...Er vistnok utdrag fra et nettsted som igjen har blitt misforstått og etterpå blitt til et rykte..??

 

Snakket med en selger på jobben og han hadde ikke hørt noe om det...skal undersøke litt til! Mulig hr. Kopperud leser denne tråd, han sitter jo på mye informasjon fra det allerhelligste...:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin tråd...som jeg har forstått så er de boksene fra kufa beregnet slik at de utfører den nødvendige koding? Altså at man tilslutter boksen før man slår på tenningen første gang etter lyktene er montert? Jeg skal ha de lykter på et tidspunkt også men iom min blir produsert uke 7-8 så trenger jeg nok ikke kodingen. Men det er jo sinnssykt dyrt for de kabler/stikk...Noen ganger er dele priser hos Møller svært uforståelige...

 

Dette rykte om at alle golf 6 kan utstyres med LED ab fabrikk tror jeg er et rykte som ikke har/får hold i virkeligheten...Er vistnok utdrag fra et nettsted som igjen har blitt misforstått og etterpå blitt til et rykte..??

 

Snakket med en selger på jobben og han hadde ikke hørt noe om det...skal undersøke litt til! Mulig hr. Kopperud leser denne tråd, han sitter jo på mye informasjon fra det allerhelligste...:-)

 

Dette med at alle Golfer skulle få dette sto faktisk på intranettet til Møller så det kommer nok til å skje en eller annen gang.

 

Edit:

Er faktisk akkurat det samme som står her som sto på intranettet:

http://www.vwaudi-club.no/?s=viewarticle&article=340

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi, der sjekket ikke jeg. Skal ta en titt i morra ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi, der sjekket ikke jeg. Skal ta en titt i morra ;-)

 

Da var det nok dette selgeren jeg kjøpte bil av refererte til. Jeg tipper dette kommer for å skaffe bilen ett nytt fortrinn nå konkurrentene nærmer seg, alternativt som en kampanjemodell når salget danner av.

Møller er flinke til å lage aksjonsmodeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det nok dette selgeren jeg kjøpte bil av refererte til. Jeg tipper dette kommer for å skaffe bilen ett nytt fortrinn nå konkurrentene nærmer seg, alternativt som en kampanjemodell når salget danner av.

Møller er flinke til å lage aksjonsmodeller.

Ja ofte sånn de gjør! Håper at de blir billigere etterhvert også. Sitter å ser på en rød 2010 GTI med LED hver dag og det er ikke noe tvil...lyktene forandrer Golfen totalt.

Men 9500kr.+adapter (minus ansatt rabatt) er mye peng : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin tråd...som jeg har forstått så er de boksene fra kufa beregnet slik at de utfører den nødvendige koding? Altså at man tilslutter boksen før man slår på tenningen første gang etter lyktene er montert? Jeg skal ha de lykter på et tidspunkt også men iom min blir produsert uke 7-8 så trenger jeg nok ikke kodingen. Men det er jo sinnssykt dyrt for de kabler/stikk...Noen ganger er dele priser hos Møller svært uforståelige...

 

Dette rykte om at alle golf 6 kan utstyres med LED ab fabrikk tror jeg er et rykte som ikke har/får hold i virkeligheten...Er vistnok utdrag fra et nettsted som igjen har blitt misforstått og etterpå blitt til et rykte..??

 

Snakket med en selger på jobben og han hadde ikke hørt noe om det...skal undersøke litt til! Mulig hr. Kopperud leser denne tråd, han sitter jo på mye informasjon fra det allerhelligste...:-)

 

jeg vet ikke hvordan den kodingen foregår, men det du skisserer er vel logisk.

Har foreløpig ikke lest noen tilbakemeldinger på andre forum. Poster her så raskt jeg gjør det.

 

Kopperud røper nok ikke forretningshemligheter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut ut at metallpluggene som skal inni de stor sorte støpslene på bilde er av en annen type enn det som sitter ferdig montert på denne delen: 000979150 EA. Hvilket betyr at man kun trenger 6 av denne delen, (som forsåvidt fremkommer av forumet på motor-talk.de) da den må klippes i den ene enden og det må monteres på en annen metallplugg.

 

Må derfor på jakt for å finne ut hvor jeg kan få kjøpt dette: Herth+Buss Artk. Nr.: 50251858

Tror de kan ha det på Bocsh, det finner jeg ut i morgen. Trenger 5 stk.

 

Dette betyr jo igjen at adapteren blir ca. 350,- billigere for dere andre som skal gjøre dette etter meg.

 

IMG_8139.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Christian:

Har du noe mer info ang det med at det skulle være forskjellig koding på biler med og uten xenon?

Spurte Kufatec, men de svarte at den dongelen fungerer på alle biler uansett type hovedlykter.

Synes det skurrer litt, men tror gjerne at Kufatec kan ta feil her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Christian:

Har du noe mer info ang det med at det skulle være forskjellig koding på biler med og uten xenon?

Spurte Kufatec, men de svarte at den dongelen fungerer på alle biler uansett type hovedlykter.

Synes det skurrer litt, men tror gjerne at Kufatec kan ta feil her.

 

I den 154 sider lange tråden på tysk, på motor-talk.de er det en av "guruene" som bekrefter det samme.

Jeg kan ingenting om programmeringen dessverre..

 

På den annen side er det flere som skriver at koden også skal funke på biler uten xenon.

 

De snakker om at på

BCM 573 og oppover er det allerede klargjort. Er dette koden på softwaren til bilen?

I så fall må det vel gå ann å bare oppgradere denne? Dette kan du svare på Tor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I den 154 sider lange tråden på tysk, på motor-talk.de er det en av "guruene" som bekrefter det samme.

Jeg kan ingenting om programmeringen dessverre..

 

På den annen side er det flere som skriver at koden også skal funke på biler uten xenon.

 

De snakker om at på

BCM 573 og oppover er det allerede klargjort. Er dette koden på softwaren til bilen?

I så fall må det vel gå ann å bare oppgradere denne? Dette kan du svare på Tor.

 

Vurderer å bestille for å prøve altså:) Regner ikke med det blir vanskelig å selge lyktene her på forumet om det går skeis med koding?

BCM 573 er vell (om jeg ikke tar helt feil) det samme som "-J519 Styreenhet for Ledningsnett" eller "Body Controll Module" som det heter på engelsk.

573 er vell et versjonsnummer på SW i styreenheten, men spørs om dette kan oppdateres til nyeste versjon om man har en tidligere med tidligere versjon en 573.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da sitter lysene på bilen

 

IMG_8150.jpg

 

IMG_8159.jpg

 

IMG_8162.jpg

 

Blei akkurat så fett som jeg hadde håpet på, men....

 

Fritt for feilmeldinger var det jo ikke..

 

IMG_8172.jpg

 

Samme lampa som startet å lyse etter at jeg satt inn LED`s i skiltlysene. Satt tilbake de for å se om det hjalp, men når jeg startet bilen igjen da fikk jeg øye på informasjonen som rullet over kjøprecomuteren:

"check rear left breaklight, Check rear left fog light" osv. totalt fem stk som tidligere lest på et annet forum.

 

Så da står jeg her, trenger hjelp av noen med VAGCOM som kan plotte inn en kode. (kjent kode sådan)

 

ANYONE?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt at det ikke var plug and pray men det løser seg nok med litt VAGcom og litt koding...

 

Så VIRKELIG bra ut...lekkert!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt at det ikke var plug and pray men det løser seg nok med litt VAGcom og litt koding...

 

Så VIRKELIG bra ut...lekkert!!!!!

 

 

Var jo forberedt på at det ikke skulle være det, men det gjør det jo litt morsommere også da!

 

ROP ut den som vil fikle litt med bilen min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var jo forberedt på at det ikke skulle være det, men det gjør det jo litt morsommere også da!

 

ROP ut den som vil fikle litt med bilen min :)

 

Ser unektelig veldig bra ut:)

Sondre Hugaas har vell sånne kode-dongler på vei i posten så det er jo en mulighet om du ikke får tak i noen som kan kode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser unektelig veldig bra ut:)

Sondre Hugaas har vell sånne kode-dongler på vei i posten så det er jo en mulighet om du ikke får tak i noen som kan kode.

 

 

Dette er bare å kjøpe Tor, blir ikke særlige kulere enn dette synes nå jeg i hvert fall : rock :

 

Sendte PM til Sondre rett før jeg så svaret ditt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var jo forberedt på at det ikke skulle være det, men det gjør det jo litt morsommere også da!

 

ROP ut den som vil fikle litt med bilen min :)

 

visst det er vagcom hjelp du trenger så hjelper jeg deg gjerne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det prisforskjell på R20 og GTI lyktene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.