Er det garantert at 2.5 r5 tdi bøyer ventiler ved regras?

Anbefalte innlegg

Min søster har vært så uheldig og rase regremen på sin 2.5tdi r5.

Er det -garantert- at ventilene bøyes her? Den røk i fart, og er også dratt på starteren etterpå.

 

Bilen er egentlig lagt ut som delebil, men jeg tenkte at dersom det er en liiiiten mulighet for at ventiler har gått klar, så kan jo en 200 kr fra autohaus og at jeg bytter min første regreim selv være verdt forsøket - men jeg gidder ikke dette om ventiler er bøyd såklart...

Passet henne økonomisk særs dårlig nemlig...

 

 

Steinar? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på det samme, men på 1.8 20v (ADR)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I begge tilfeller skal dere ha utrolig flaks om det har gått bra. Vil si det i 96% av tilfellene går heller dårlig. Om dere skulle ha så flaks bør dere sporenstreks begynne å tippe lotto! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan garantere at det er bøyde eksosventiler på den. BO's 96% er alt for lavt :) Det er bortkastet optimisme å håpe på noe annet.

Det er 0,5mm avstand fra ventil til stempel når ventil er lukket og stempel på topp.

Eksosventilen står halvveis over forbrenningskammeret i stempelet, og straks ventilen får en liten dytt av stempelet så bøyer ventilen seg pga skjev påvirkning. Ventilløftterne, kammen og kambukkene er såpass solide at det blir meget godt mothold slik at ventilen ikke klarer å holde seg rett.

 

Jeg har åpnet mange havarerte motorer av denne typen, men gidder ikke lengre sjekke om sylindrene er tette. Det er bare å få av toppen så får man det alltid bekreftet at det er bøyde ventiler.

 

Klarer du å skifte register på denne så klarer du også å reparere toppen. Timingen av remmene er egentlig den vanskeligste delen av jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne igjen for å informere om resultatet.

 

De ble til at jeg kjøpte den bilen og det var 3-4 eksosventiler som var bøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.