Sprengte gjenger - Helicoil

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er så uheldig at kona har en VW New Beetle Cab... Skulle skifte skiver og klosser da skivene var rustet godt. Når jeg skal sette i styre/glide pinnene for kaliper ryker gjengene. Tåler jo F'en meg ingenting.

 

Uansett må jeg finne en løsning og en av de enkleste blir å bruke helicoil vil jeg tro... Noen som har brukt Helicoil med godt resultat tidligere? Noe spesielt jeg må passe på i denne forbindelse?

Brems1.jpg

Brems2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wurth har ett tilsvarendes system som heter Time Sert. Det skal vist være veldig bra greier. Har ikke brukt det selv, men har hørt mye skryt av de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker "Helicoil" daglig på jobben med hell. Dette er enkelt, men å begynne å prøve ut dette på bremsedeler på konas bil hadde jeg kanskje vurdert 2 ganger... Prøv på noe annet av metall før du begynner på bilen.

Det er mange produsenter av dette, det du må tenke på er hva størrelsen på gjengene på styrepinnen er. Gå til "en eller annen" butikk å kjøp et sett for den type gjenger. Du må ha:

- Bor for å bore riktig hull (hullet varierer i størrelse om det er stål eller aluminnium du skal gjenge i)

- Gjengetapp

- Tread Inserts/gjengetråder

- Skruverktøy til gjengetråd

- Utslagsverktøy for tråd i helicoil, etter at den er satt inn.

Hver obs på skrumomentet vil være lavere med helicoil, normale gjenger i stål.

Håper dette gjorde deg litt klokere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har planer om å tørrtrene litt først ja... Nå har jeg ikke rengjort for å sjekke hva slags grunnmateriale jeg har med å gjøre, men sponet lignet veldig på vanlig stål...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg burde få bilen til et verksted for å gjøre jobben... de fleste verksteder skal vel klare dette eller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bruk helicoil til dette.

Kjøp deg ett Time-Sert sett hos Wurth.

Lås hylsen med den sterkeste loctite (eks: 638)

Disse gjengehylsene er mye sterkere enn Helicoil, og du kan demontere/montere glidepinnen etterpå.

 

EDIT: Du kan jo få ett maskineringsverksted, til å lage en glidepinne, med ett hakk større gjengeparti.

Da er det bare å gå opp en størrelse på gjengene i hullet.

Bare pass på at de bruker kvalitetstål, uten for mye karbon innhold. (høyt karboninnhold kan medføre selvherding ved slag. Da kan glideren knekke, etter en stund)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å fikse akkurat samme problem på en Golf4 som ser helt likt ut.

Dette er M7 så helicoil har ikke noe som passet.

Boret og gjenget opp til overdim og lagde ny tapp men det er utrolig lite gods der så ble heller ikke bra.

 

Endte opp med å bytte spindelen...: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å fikse akkurat samme problem på en Golf4 som ser helt likt ut.

Dette er M7 så helicoil har ikke noe som passet.

Boret og gjenget opp til overdim og lagde ny tapp men det er utrolig lite gods der så ble heller ikke bra.

 

Endte opp med å bytte spindelen...: mad :

 

Forba**a dritt design... Hva kostet ny spindel da? Er jo : bråk : mye jobb å bytte den også ... ARGH!: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forba**a dritt design... Hva kostet ny spindel da? Er jo : bråk : mye jobb å bytte den også ... ARGH!: bh :

 

Designet er greit det bare man er våken når man skrur på dette.

Fant en på huggeren men aner ikke hva den kostet da dette ikke var min bil.

Ikke altfor mye jobb å bytte hvis man har gjort det før og har utstyret i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Designet er greit det bare man er våken når man skrur på dette.

Fant en på huggeren men aner ikke hva den kostet da dette ikke var min bil.

Ikke altfor mye jobb å bytte hvis man har gjort det før og har utstyret i orden.

 

Vel, designet er vel ok, men de har spart på godset.

Kraftigere saker på Audiene jeg har skrudd på tidligere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at Time-Sert har M7, så det er vel greit å forsøke det før jeg eventuelt bytter hele spindelen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du må til for å handle utstyr for å montere helicoil/timesert så tror jeg nok det er like rimelig å stikke til en hugger å få kjøpt hele spindelen der. om delen derifra er bra så slipper du å tenke på at kona kanskje havner i fjellveggen fordi det kanskje holder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får tak i Time-Sert fra USA for 400 spenn...

Vet ikke hva en slik spindel vil koste... er det noen huggere i Bergens-området da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat på denne delen her er det jo ikke belastning, så at det holder med Helicoil eller Timesert ville jeg ikke vært bekymret for. Denne glidepinnen skal jo bare holde selve kalipperen i posisjon, den tar jo ikke opp noen bremsekrefter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm dimensjonen på denne herre... Jeg måler den til 7 mm innvendig mellom gjenger, men jeg trodde målingen skulle foretas utvendig på gjenger... Jeg måler denne til M9...

 

Noen som kan gi en uvitende en kort og riktig forklaring på hvordan jeg skal finne riktig M størrelse på en bolt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wurth har ett tilsvarendes system som heter Time Sert. Det skal vist være veldig bra greier. Har ikke brukt det selv, men har hørt mye skryt av de.

 

Time Sert funker helt gull ja.

 

når det kommer til å bruke helicoil der trådstarter skal gjenge opp igjen, fungerer dette helt fint. har gjort dette selv mange ganger, men pass på å få det rett, er lett å få det bittelitt skeivt, selv om det går forde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Time Sert funker helt gull ja.

 

når det kommer til å bruke helicoil der trådstarter skal gjenge opp igjen, fungerer dette helt fint. har gjort dette selv mange ganger, men pass på å få det rett, er lett å få det bittelitt skeivt, selv om det går forde.

 

Ville tro at det var like viktig å drille vinkelrett uavhengig av om det er helicoil eller time-sert... eller??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men nå må vi fokusere på å finne rett dimensjon på denne bolten :D

M7 eller M9?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må måle utvendig på bolten.

Husk at stigningen er like viktig.

Stigningen = lengden på en hel gjenge, altså fra gjenge topp til neste gjengetopp. (midt på toppen)

Enklest og helt riktig, måler du dette med ett gjengelære.

Husk at noen produsenter med lav kvalitet (eks biltema), gjerne ligger litt under på diameter.

Kjøpte nettopp ett sett med smørenippler, der M6 kun var 5,6mm utvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er dette altså en M9.

Stigning ja... er ikke den standardisert altså... Time-sert produserer bare en M9 innsats så langt jeg kan se...

Styrepinne.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tro at det var like viktig å drille vinkelrett uavhengig av om det er helicoil eller time-sert... eller??

 

Så klart ;) ,mente det ikke slik. men helicoil er vel den vanligste å bruke, så antok du kansje kom til å bruke den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så klart ;) ,mente det ikke slik. men helicoil er vel den vanligste å bruke, så antok du kansje kom til å bruke den.

 

 

Vet ikke helt hvilken metode jeg går for....

 

Noen som vet diameter på hull før gjengetapp for M8 brukes? (litt mer vanlig enn M9)...

Er ikke så mye gods igjen her og jeg må ta det i betraktning også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M8 har 1,25mm stigning = 6,8mm gjengebor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at M9 Helicoil har en drill bit på 9.3 mm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. kanskje det var M9 ja, noe spesiellt ihvertfall.

Angående stigning og gjengebor er det bare å måle topp til topp på gjengen og du vet gjengeboret.

Eks: vanlig M8 har 1,25 fra topp til topp og blir da 8mm-1,25mm=6,75mm som vi runder opp til 6,8mm bor.

 

Husker også at det var knotete å spenne opp for å bore rett som er ganske viktig på den glideren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.