Anbefalte innlegg

Plastsveising:

I disse populære "how-to" tidene så tenkte jeg at det var greit å få ut denne i how-to format også.

Vel, det startet med at jeg fikk en skikkelig ødelagt rieger støtfanger av en kompis som jeg ville prøve meg litt på. Som sagt så gjort.

Her er en liten utstyrsliste:

* Støtfanger

*Gildekasser(disse var av samme type plast som støtfangern, men annen farge)

*Loddebolt (type ikke så veldig stor men med en del varme, tror min er på 80W eller noe)

*Tilsetningstråd (fikk kjøpe noen remser av et bilverksted som har karosseriverksted, må være til rett type plast)

Jeg er på ingen måte noen ekspert i dette, så jeg spurte ganske mye rundt på forskjellig forum før jeg prøvde meg igang, og når jeg først fikk startet så klarte jeg ikke stoppe. Men, la oss starte.

Først et par bilder av fangern slik den så ut:

Rieger01.jpg

Rieger02.jpg

Sprekkete og fæl var'n gitt..

Rieger04.jpg

Rieger05.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da vaska jeg fangern skikkelig og skred til verks etter å ha vært å raida clasern, biltema og rema 1000..

Etter å ha lekt meg litt med loddebolt og varmluftpistol fant jeg fort ut at loddebolt er tingen, så endte opp med å på byggmakker for å kjøpe en skikkelig en når jeg først var i gang. :)

Fikk ett tips her på forumet om at om sprekken ikke gikk helt over godset, så var det smart å borre hull i enden av sprekken for å sørge for at den ikke sprekker videre.. Logisk nok igrunn, så jeg borra hull :)

CIMG5755.jpg

Det ble også nevnt at å slipe fuge var smart, det også logisk nok. MEN! Jeg prøvde å slipe en fuge, men det endte bare med at selve sprekken ble smelta igjen slik at jeg ikke helt klarte å se lenger hvor sprekka var, derfor bestemte jeg meg for å smelte fuge istedet! Noe jeg selv syns var smart vertfall, siden da får du både markert hvor sveisen skal være, pluss at du også automatisk får sammenføyd begge sidene av sveisen.

CIMG5760.jpg

CIMG5763.jpg

Her er samme sprekken, bare på innsiden..

CIMG5765.jpg

Her med fuge

CIMG5770.jpg

Og her har jeg begynt å sveise og legge i tilsetningstråd. So far so good!

CIMG5772.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så skjærte jeg ut en bit som jeg tilpassa det enkleste stykket som jeg skulle legge inn.

CIMG5773.jpg

CIMG5776.jpg

Hehe, her kommer hemmeligheten med hva slags plast jeg bruker som erstatning for det som mangler.. :D Det er samme type plast, derfor vil de da smelte sammen og bli solid.

 

CIMG5780.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det bare det vanskeligste som står igjen da.. Hmmm..

Jeg satt og lekte meg litt med en liten bit som var til overs fra tidligere prøving og feiling, men den biten ble jo å passe så godt at jeg måtte jo bare bruke den.. hehe :D

CIMG5782.jpg

CIMG5788.jpg

For å få til den riktige knekken på platebiten så smelta jeg ei ganske stor fuge på baksiden av plata og bøyde den, når jeg fant at vinkelen og radiusen var riktig så la jeg i litt tilsetningstråd for å bygge opp igjen styrken i biten.

CIMG5789.jpg

CIMG5791.jpg

Og.. Voilá! Syns jeg traff ganske bra med både vinkelen og radiusen på biten jeg.. Vertfall til førstereisgutt å være :)

CIMG5797.jpg

 

Og da gjenstår det bare finpuss for å få det hele klart for lakkering.

Håper denne guiden kunne hjelpe noen et lite steg i en eller annen retning vertfall. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott how to stig arne!

 

Men den tilsetningstråden kan vel være hva som helst, feks en fliks gildeboks så lenge den er av samme plast ja? :)

 

Noen tips om hvordan å sjekke hva slags plast gjenstanden du skal sveise på er laget av? står kanskje noe merking på den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt Stig Arne!

 

Jeg må ordne fangeren min bak, hadde tenkt til å sette den inn for å la noen plastsveise det, men etter å ha lest din guide er det ingen tvil om at dette blir helgkos! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott how to stig arne!

 

Men den tilsetningstråden kan vel være hva som helst, feks en fliks gildeboks så lenge den er av samme plast ja? :)

 

Noen tips om hvordan å sjekke hva slags plast gjenstanden du skal sveise på er laget av? står kanskje noe merking på den?

 

Det viktigste er at den er av samme type plast ja.

Jeg tror alle plastdeler skal være merket med hvilken type plast de er, men når det er sagt så fant jeg ikke det på den riegerfangern min. Så da var det bare å prøve seg frem. Heldigvis så matcha de gilde-kassene såpass bra at de hefta godt sammen, men jeg prøvde å "høvle" til et par tråder med tilsetningstråd av en sånn gildekasse, men det var ikke så lett å jobbe med som den tilsetningstråden som er laget for formålet. Den som er ment å være tilsetningstråd ble litt mer som tyggegummi i konsistensen og blandet seg godt med de to plastbitene jeg sveiset sammen, mens når jeg prøvde med en gilde-tråd så fikk jeg ikke samme arbeidsflyten. Men jeg vil tro at den gjør samme nytten så lenge du får smelta alt godt sammen.

 

Her er merkinga jeg fant på riegerfangern:

Rieger-merkelapp.jpg

Jeg titta etter en mer permanent merking i form av stemplede merker eller noe som var smelta inn i selve plastikken, men det fant jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt Stig Arne!

 

Jeg må ordne fangeren min bak, hadde tenkt til å sette den inn for å la noen plastsveise det, men etter å ha lest din guide er det ingen tvil om at dette blir helgkos! :D

 

Dette er intet hokus-pokus, man trenger ikke drive å spalte atomer på fritiden for å få til dette liksom.

Det som er så genialt med plastsveising er at plasten har en ganske takknemlig smeltegrense, altså det er ikke sånn at den ved 242 grader er i fast form og ved 242,6 grader er flytende. Du kan jobbe ganske mye med den og "røre rundt" en del med den. Men samtidig ville jeg vært forsiktig med å røre for langt ut fra selve sveiseskjøten da det virker som at plasten blir litt stivere/porøs når den har vært sveisa. Mulig du kan "normalisere" den igjen med å varme opp et større område igjen med varmluftpistol etterpå, men dette har jeg ikke prøvd, så dette er bare spekulasjoner fra min side.

 

Så om du har en loddebolt, og det ikke mangler store biter av bakfangern din så syns jeg og det heller bør kvalifisere til helgekos. Da sparer du mange tusenlapper og du får litt mestringsfølelse på kjøpet, det er jo gull verdt! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ja, sikkert ikke dumt å ha slik tilsetningstråd. Får vel bare prøve å finne noen som har.

 

Har hørt at strips funker bra om fangern din er av samme plast da, hehe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ja, sikkert ikke dumt å ha slik tilsetningstråd. Får vel bare prøve å finne noen som har.

 

Har hørt at strips funker bra om fangern din er av samme plast da, hehe :)

 

Ja, det hørte jeg også, så jeg fikk tak i mange forskjellige typer strips, både billige varianter og dyrere varianter, men ingen av de jeg prøvde ville hefte seg til plasten jeg prøvde å sveise i det heletatt. Så for meg ble dette bare et rykte, for det stemte vertfall ikke.

Men klart, om du finner strips av samme type plast som det du skal sveise så vil det selvfølgelig fungere som tilsetningstråd. Men det var dette med å finne riktig strips..

 

Alle bilverksted med karosseriavdeling har slik tilsetningstråd, så om du er innom og sier du skal prøve å reparere no greier og lurer på om de har et par slike tråder de kan avse mot betaling.. Åsså er det jo greit å vite hva slags plast du skal sveise når du møter opp der da, for de har jo selvfølgelig tråd som matcher alle typer plast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke noe med hvordan plasten brenner som avgjør hvilken tilsetningstråd man trenger. Det skal ivertfall være en måte og sjekke det på om man ikke vet hvilken type plast man har med og gjøre. Fikk det demonstrert engang med og brenne plasten så kan man sjekke hvilken type det er. Forskjell i flamme og røyk som skal være avgjørende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om man skal smelte inn en del med kurver eller buer fungerer det utmerket å sveise inn en flat del, for så å skape en kurve med varmepistol etterpå, istedenfor å forsøke å forme delen på forhånd, forutsatt at kurven ikke er for stor, og plasten har en viss tykkelse så den tåler å dras/utvides. varm opp og press uten/innenfra med egnet kurvet redskap (har selv brukt tennisball og flasker etc.) kan hende man bør gjøre det i flere omganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en super how-to! Har et hull på ca 5cmx5cm på bakfangeren min som "Må" plastsveises, så dette var nyttig! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om man skal smelte inn en del med kurver eller buer fungerer det utmerket å sveise inn en flat del, for så å skape en kurve med varmepistol etterpå, istedenfor å forsøke å forme delen på forhånd, forutsatt at kurven ikke er for stor, og plasten har en viss tykkelse så den tåler å dras/utvides. varm opp og press uten/innenfra med egnet kurvet redskap (har selv brukt tennisball og flasker etc.) kan hende man bør gjøre det i flere omganger.

 

Da må du vertfall passe på så du kun sveiser innfestepunktene på den delen du skal lage kurver på. Og blir man for ivrig og mislykkes på en eller annen måte så skaper man seg jo litt ekstraarbeid. Da syntes jeg det var bedre å gjøre ferdig kurver og vinkler før jeg fikk biten på plass. Men etter jeg sveisa den fast i den ene enden så satte jeg den litt i spenn(samtidig som jeg hadde varma hele flata med varmluftpistol først) for å få alt til å bli så bra som mulig. Så det er ikke noe tvil om at det å ha en varmluftpistol til å mykne opp plasten for å lage kurver og knekker er en fordel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genial DIY: ja : Takker for deling på forumet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjekt tips med gilde kassene! Lurer på hvem som tipset om det : klø ::P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjekt tips med gilde kassene! Lurer på hvem som tipset om det : klø ::P

 

Du får vel få din del av æren for den da kanskje? haha

Gilde plastbokser er vel ABS plast.. Sett noen har brukt slik plast for å plastsveise inn deler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du på deg jobber nå som du er hjemløs eller?:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, vel.. Da må det følge fasiliteter med jobben.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du har en genial løsning rett forran deg nå...

 

Hjemløs omstreifende plastsveiser...kan bli en god slant ut av det om du da reiser landet rundt og tar på deg oppdrag! Hahahaha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.