slutte med longlife, Hvilken olje?

Anbefalte innlegg

Skal gå over fra longlifeolje til "vanlig" og kjøre 10000km intervall.

Hva burde jeg bruke for nordnorske forhold.

2.0 tdi passat 4-motion 2007.

Har gode priser på alt av castrol....

Castrol Edge helsyntet 5W-30 ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du DPF så MÅ du ha 507.00 olje uansett.. Så SLX PROFESSIONAL POWERFLOW LONGLIFE III (AUDI) 5W-30 er nok den beste oljen du kan bruke.. Dette er en longlife olje.. som alle andre 507.00 oljer.. Castrol EDGE 5W-30

kan også brukes.. det er en dårligere olje fra castrol bare.. også 507.00.

 

Så om du har DPF så må du forbli på longlife olje.. Da vanlig olje ikke er bra nok for din motor. Vanlig olje ødelegger DPF filteret også:)

 

Har du Ikke DPF så kan du hoppe av longlife, med specs 505.01 eller 506.01.. også her er 507.00 den beste oljen uansett, da den avgir mye mindre sot..

 

 

Unntak uavhengig av DPF eller ei.. R5 tdi PD og V10tdi skal ha 506.01 uansett DPF eller ei.. uansett longlife eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg kjøre med valvoline 5w-40 meiner eg og det har eg gjort det dei siste åra. eg har hørt at golf v tdi bruker olje men min bruker ikkje det, eg har aldri etterfyllt, men sjekker i ny og ne. ingen ulyder. så min anbefalling er valvoline sin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du MÅ ikke kjøre lange intervaller på oljebytta bare fordi olja er longlife.. du kan bytte tidligere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge oljen tilfredstiller riktig vw norm for din motor, så kan alle merker i utgangspunktet brukes:) Jeg personlig anbefaler castrol, det er også hva fabrikken fyller når bilen er ny.

Det er også kjennt at noen merker gir høyere oljeforbruk her enn andre:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge oljen tilfredstiller riktig vw norm for din motor, så kan alle merker i utgangspunktet brukes:) Jeg personlig anbefaler castrol, det er også hva fabrikken fyller når bilen er ny.

Det er også kjennt at noen merker gir høyere oljeforbruk her enn andre:)

 

er ikkje det shell sin olje som blir fyllt på eller er castrol og shell det samme???

eg hadde firmabilen(caddy) på service og fekk med ein flaske shell olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har avtale med shell.. derfor ligger det shell olje i bilen. Fabrikken fyller castrol. På nyere vag så står det preget castrol inn i påfyllingslokket på motoren også. Castrol og shell er på ingen måte samme olje eller firma:) Det brukes selvfølgelig shell olje med riktige vag specs til den enkelte bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta til ELF nå på siste service, 5w-30 longlife olje.

Kosta nok i alle fall... :P

 

Bytter hver 15000 km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ELF er jo et gammelt annerkjent olje merke det, sikkert ikke et dumt valg det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte at det blir noe høyt oljeforbruk med feks Mobil 1 olje.

Skal tilbake til Castrol.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tok min R5 tdi av longlifeprogrammet etter service på fredag(77kkm), har ikke tenkt over at det var sååå viktig med oljemerke og/eller spesifikasjon, men ser at verkstedet har fylt på Agip Extra HTS 5w-40

Sitat fra produktblad: http://www.agip-olje.no/Produkthiddenblader/EXTRA_HTS_5W40_PB.pdf

AGIP EXTRA HTS er offisielt godkjent og møter kravene fra følgende spesifikasjoner:

- - ACEA A3, B3, B4

- - API SL/CF

- - MB 229.3

- - VW 502.00 + 505.00

- - BMW LongLife 98

- - GM-LL-B-025

- - Porsche

- - CCMC G5, PD2

 

Første reaksjon er veldig lite svartrøyk på full gass, men den suppen som stod på var jo svart som natten og stinket dritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tok min R5 tdi av longlifeprogrammet etter service på fredag(77kkm), har ikke tenkt over at det var sååå viktig med oljemerke og/eller spesifikasjon, men ser at verkstedet har fylt på Agip Extra HTS 5w-40

Sitat fra produktblad: http://www.agip-olje.no/Produkthiddenblader/EXTRA_HTS_5W40_PB.pdf

 

 

Første reaksjon er veldig lite svartrøyk på full gass, men den suppen som stod på var jo svart som natten og stinket dritt.

 

En veldig god olje, men er ikke den motoren pumpedyse? Da har du i tilfelle fått feil olje og bør bytte ASAP ZULU!!!

 

Kamakslingen liker IKKE vanlig 505.00 olje : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kjøper jeg en katong SLX PROFESSIONAL POWERFLOW LONGLIFE III (AUDI) 5W-30, så tar jeg mellomservice selv på 15.000km :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo det er pumpedyse, så jeg må bytte selv da altså til ett av alternativene som Stian anbefaler i post #3?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo det er pumpedyse, så jeg må bytte selv da altså til ett av alternativene som Stian anbefaler i post #3?

 

Så lenge du bruker en olje som er godkjent ihht. 505.01, 506.01, eller 507.00 longlife så har du ihvertfall olje som er rett for motoren, 507.00 longlife kan jo skiftes på 15k intervaller også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten rettelse, 507.00 er faktisk ikke satt som en olje spec man kan bruke på v10 og R5 tdi PD i henhold til VW. kun 506.01 på disse.

Disse er spessielle pga register driften.

 

PS verkstedet er pliktige til å rette det opp om de har fyllt feil olje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så da har jeg egentlig ikke så mange andre alternativer enn å bruke den longlifeoljen fra shell då? HELIX ULTRA AV 0W-30

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten rettelse, 507.00 er faktisk ikke satt som en olje spec man kan bruke på v10 og R5 tdi PD i henhold til VW. kun 506.01 på disse.

Er vel bare de uten dpf du skal bruke 506.01 på.. Stod hvertfall jeg skulle fylle 7,2l 507.00 sist jeg hadde service på 2.5tdi T5 å sjekka servicenormer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå jobber ikke jeg på vw (audi har ikke disse motorene), så mye mulig 507.00 normen har blitt testet nå for å overgå 506.01 til disse motorene. Jeg har kun denne å forholde meg til. :) Vi har ikke tilgang til ELSA for vw på audi, så hva den sier pr dags dato skal jeg ikke diskutere:) Denne er i allefall hva vi har fått fra vw.

olje.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor i huleste kommer 502 og 505 inn i bildet, kan ikke se at det står anbefalt på noen motortype? gamle greier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

505.00, 502.00, 505.01 og 501.01 står i listen de også (liten skrift, åpne bildet i eget vindu) . 504.00/507.00 oljen har i stor grad tatt over for disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg ser det no, skriver ut den der, kan være grei å ha som referanse.

Jeg snakket med verkstedet i dag, var selvfølgelig helt ukjent for de. De hadde pøst hundrevis av transportere ut på gaten med den oljen : rolleyes, men de skulle sjekke opp i det og komme med en tilbakemelding, noe jeg ikke fikk i dag men har uansett time der på torsdag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For dieselmotor uten pumpedyse og som ikke kjøres på longlife intervall, så står det 505 00, 505 01 og 507 00. Hvorfor står 507 00 med stor skrift? Er det noen spesielle oljer som anbefales for 2,5v6 tdi, motorkode AKE?

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For dieselmotor uten pumpedyse og som ikke kjøres på longlife intervall, så står det 505 00, 505 01 og 507 00. Hvorfor står 507 00 med stor skrift? Er det noen spesielle oljer som anbefales for 2,5v6 tdi, motorkode AKE?

 

Mvh

EW

 

507.00 dekker alle standardene under, derfor.

 

Jeg kjørte med Agip Extra HTS 5W-40 (505.00) med 10k intervaller på 2.5 V6 TDI AFB, fra 215k til jeg solgte den på 288k. Denne gikk over 300k MED ORIGINALE KAMMER!!! God nok attest det? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.