A4 fusker, går dårlig (diagnosetest!)

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk! Problemet denne gangen er at bilen (Audi a4 2000 mod 1,6) av og til fusker.

 

Det som skjer er at jeg setter meg i bilen, starter og kjører. Etter noen minutter kan bilen plutselig begynne å gå svært svært dårlig, og det lugger litt. Det er akkurat som om bilen suger falsk luft/tenner dårlig. Skrur så av tenningen i fart, skrur på tenningen igjen (starter bilen i gir i fart) og problemet er som regel borte.

 

EDIT: Igår så skjedde dette hyppigere enn tidligere, og jeg måtte gjenta å skru av og på tenninga flere ganger før bilen oppførte seg som den skulle. Siden det hjelper å skru av og på tenningen, så må det ligge elektronisk?

 

Hva kan være feilen?

 

 

 

EDIT: Oppdater denne litt. Feilen er fortsatt ikke funnet, og jeg har igrunn ingen anelse hva som kan være grunnen til at bilen etter en viss stund plutselig begynner å gå dårlig og lugger i en gjevn rytme. Men jeg har lagt merke til at i det øyeblikket bilen går fra å gå som normalt til den begynner å lugge og gå dårlig, så er det akkurat som tenningen skrus av i 0,5-1 sek. Det er null respons når jeg trykker på gassen idét det skjer, og turtallsnåla faller fort 1000 RPM, selv om bilen er i gir og triller på 5. gir uten å miste noen fart (f.eks. nedoverbakke), så det er akkurat som tenninga skrus av.

Jeg har dratt og nappa i nøkkelen mens jeg kjører, uten at det har hatt noen effekt, så jeg tviler igrunn på at det er tenningslåsen? Når jeg f.eks. kjører fra dama, så oppstår feilen på omtrent samme sted hver eneste gang...

 

Lever bilen til en fagteknikker om jeg ikke finner ut av det her snart

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en tur bortom NBS idag og pratet med en kar der. Han trodde det kunne være LMM som var gåen, noe jeg også har hatt mistanke om. Koblet den ut, og feilen forsvant. Kjørte i en liten stund før jeg koblet den inn igjen, og feilen var fortsatt borte. Så nå lurer jeg på om hjernen kan ha trodd at LMM var ødelagt, og at å koble av og på faktisk løste problemet?

 

Kjøpte uansett en LMM, så det blir vel å kjøre en stund med den gamle LMM tilkoblet, for å se om det skjer noe, for så å koble den ut og kjøre en stund "uten LMM"...

 

EDIT: Nei, da kommer symptomene når LMM er koblet til og koblet av... Begynner å bli dritt lei hele bilen nå. Det er støtt og stadig små problemer som dukker opp : mad :

Men det blir å kjøpe nye plugger på mandag, så ser man om det hjelper.

 

Noen i Oslo/Lier-området som har VAG-COM og er villig til å sette av noen minutter å se hva som feiler bilen? Hadde vært evig takknemlig om noen kunne være behjelpelig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei... Skulle en kjapp tur å hente en pizza idag, og det skjedde noe nytt! LMM har vært koblet av siden igår, og etter å ha kjørt 20 meter syntes jeg turtallet var merkelig høyt når girte. Tråkker inn clutchen og slipper gassen, og plutselig har bilen 2400rpm på tomgang?! Stoppet, skrudde av tenninga, koblet LMM på, startet bilen og den gikk som normalt på tomgang.

 

Det at bilen drar dårlig, og lugger av og til (lugger i en jevn rytme), skjer fortsatt. Bilen vil heller ikke over 5200rpm når jeg har den i fri og tråkker gassen i bånn.

 

Kan bensinpumpa være i ferd med å ta kvelden? Noen må da ha en anelse om hva som kan være gærent...

 

EDIT:

Sitter med en diagnosetest her nå og klør meg litt i huet...

 

På første siden, så står det at det er 3 feil registrert på innsprøytning- og tenningsanlegg. Disse er:

00522 027

Føler for kjølevæsketemperatur

Urealistisk signal

 

00537 018

lambdaregulering

Øverste Anslagsverdi

Sporadisk feil

 

00635 037

Oppvarming av lambdasonde foran kat.

Defekt

Sporadisk feil

 

 

Når jeg så leser av kontrollplan (1-3) kommer dette opp på både 1 og 3:

01 - Motorelektronikk - (00635) Oppvarming av lambdasonde foran kat. defekt

- Z19 - Oppvarming av lambdasonde

 

01 - Motorelektronikk - (00537) lambdaregulering - Øverste anslagsverdi

- Trykkregulator

- Drivstoffstank tom

- G39 Lambdasonde

- G6 Bensinpumpe

- Innsprøytningsventiler tilkokset

 

01 - Motorelektronikk - (00522) Føler for kjølevæsketemperatur urealistisk signal

- G62 Føler for kjølevæsketemperaturføler, elektrisk feil.

 

 

Er litt usikker på hva alt dette betyr, men jeg har en kjip anelse om at alt som er ramset opp over her må byttes/fikses, og at dette fort blir dyrt... Hva er en trykkregulator, og hvor sitter denne? Regner med at den må byttes, som alt det andre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BUMP, har nå lagt til en del mer informasjon som bør kunne hjelpe litt mer for at noen kan hjelpe meg :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen...? G39 Lambdasonde, er det den før eller etter kat? Kan lambdasonden foresake de andre feilene som har dukket opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BUMP! Oppdatert første post med litt mer info :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambdasonden er byttet, så den kan man utelukke. Det er med stor sannsynlighet ikke dysene heller....

 

Jeg lurer igrunn på om det kan være coilen? Isåfall, vil coilen kunne påvirkes av varme? Så langt virker det igrunn veldig som om feilen ligger der, pga. at turtallsnåla faller og merkelig tenning. Noen smart tips angående å bytte denne? Sitter jo bortgjemt under masse rart, og er igrunn helt på trynet å komme til :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har altså prøvd med en helt ny lmm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har feil på G62 føleren. Bytt den først.

 

For å komme til coilen bør du demontere gasspjeldet, da er det grei plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å koble ut G62, og det eneste som var forskjellen da var at den var ekstremt sur å starte når den var kald. Motoren var halvveis varm rett etter jeg koblet den ut, og samme feilen oppstod etter å ha kjørt i ca. 15-20min (som vanlig).

 

Men hva har G62 med motorstyring å gjøre egentlig, bortsett fra når motoren er kald? Skal ikke den kun gi signal til temp.måler på kjølevæska i dashbordet og registrere at motoren er kald/varm når den startes? : klø :

 

 

LMM jeg kjøpte fra NBS passet utrolig nok ikke, noe ingen av oss skjønte... Så den er ikke prøvd å byttet. Siden diagnosetesten ikke viste noe feil der, så tipper jeg denne funker som den skal. Tror igrunn heller coilen driver å føkker seg fra tid til annen, noe som forklarer hvorfor turtallsnåla plutselig dropper 1000rpm uten at den reelle rpm i motor synker noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til å tenke på rpm føler for motoren din. Ser at den ikke er nevnt på vag-com testen, men jeg har vært borti en motor engang der det var vakkel i sensor/kabel. Da gikk turtallet "i rykk og napp" da feilen kom inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å koble ut G62, og det eneste som var forskjellen da var at den var ekstremt sur å starte når den var kald. Motoren var halvveis varm rett etter jeg koblet den ut, og samme feilen oppstod etter å ha kjørt i ca. 15-20min (som vanlig).

 

Men hva har G62 med motorstyring å gjøre egentlig, bortsett fra når motoren er kald? Skal ikke den kun gi signal til temp.måler på kjølevæska i dashbordet og registrere at motoren er kald/varm når den startes? : klø :

 

 

LMM jeg kjøpte fra NBS passet utrolig nok ikke, noe ingen av oss skjønte... Så den er ikke prøvd å byttet. Siden diagnosetesten ikke viste noe feil der, så tipper jeg denne funker som den skal. Tror igrunn heller coilen driver å føkker seg fra tid til annen, noe som forklarer hvorfor turtallsnåla plutselig dropper 1000rpm uten at den reelle rpm i motor synker noe.

Så den feilen lå der ikke før du nappa av kontakta? G62 er 2 følere satt sammen til en. Sender signal til nåla i instrumentet, og til motorstyreenheten, som endrer innsprøytning etc etter tempraturen på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til å tenke på rpm føler for motoren din. Ser at den ikke er nevnt på vag-com testen, men jeg har vært borti en motor engang der det var vakkel i sensor/kabel. Da gikk turtallet "i rykk og napp" da feilen kom inn.

 

Lugget motoren i tillegg til å gå svært dårlig når feilen skjedde? Nåla er stabil hele tiden, bortsett fra i 0,5-1 sek idét bilen går fra å gå helt normalt til å gå ræva + lugge. Hvor finner jeg denne kabelen isåfall, så kan jeg få tatt en titt på denne, og få byttet G62 som Larsen sier.

 

Larsen:

Feilen var der før jeg koblet ut G62. Når jeg koblet ut G62 skjedde det igrunn ingenting... Det eneste jeg vet er at temp.nåla i bilen av og til (svært sjeldent) viser feil motortemp. Men denne kan altså kødde til blandingen når bilen er varm, og bilen kan gå dårlig/lugge pga. det? Denne er vel ganske utsatt for varme også, noe som kan forklare ting... Coilen er vel også ganske utsatt for varme, men ser ikke hvordan det skal påvirke den noe som helst igrunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal startsperre-lampa lyse idet jeg vrir om trenninga? Lyser opp i lampa av en bil og en nøkkel ved turtallsmåleren idet jeg vrir om tenninga, før det slukker etter et par sek.

 

Skal få prøvd å byttet G62 til uka, så får man se hva skjer :)

 

Takk for all hjelp folkens!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja stemmer det at den skal lyse i det du vrir om tenninga.. og slukke etter 2 sek

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, takk for svar :) Da får jeg bytte g62 føleren og se hva som skjer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne igjen, da bilen idag fusket fælt på tomgang. Ligger vanligvis på 900-1000rpm, men nå lå den og jaget på 500rpm, samtidig som den lugget fælt på rpm lavere enn 1500... Kan det være LMM?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er faen ikke til å bli klok av denne jævla møkkabilen!

 

Ikke kjørbar i det hele tatt, tydelig noe med tenninga, da det går verken fremover eller bakover, turtallet detter hele tiden, ofte det ikke skjer en dritt når gassen trykkes inn, dersom det skjer noe, så slutter det å skje noe etter ca. 0,2 sek. Tenningsfeil høres tydelig (pang pang).

 

Så, nå blir det bytta coiler, plugger, kabler. Men så lurer jeg på hva i alle dager "Tenningstidspunktsensor for kamaksel - Artikkelnr: 14-0232101031" er forno?

 

 

EDIT: Egentlig hadde det vært greit om noen kunne kommet med tips til hva som kan være feil, da det er klart at det er en tenningsfeil. Som sagt blir coiler, plugger og kabler byttet, men feilen kan vel ligge andre steder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er akkurat den sensoren jeg kom til å tenke på etter å ha lest alt dette.

 

Den heter hallgiver g40,og befinner seg bak reimhjulet til kamakselen. Tannreima må av og reimhjulet må av.

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgiver og Tenningssensor er samme greia? For dem har begge deler på Mekonomen, og jeg aner ikke hvem av dem jeg skal kjøpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja! Den står som Tenningstidssensor i deres web-katalog. Da blir den kjøpt inn og byttet iløpet av dagen (forhåpentligvis).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du en coil på hver syl på denne motoren?,da bør du sjekke tennigs modulen om ikkje det er den som er synderen.hva skjer vist du tar av kontakten til den?.ska gå ann og måle om den er gåen med et ampermeter,husker ikkje i farten hvordan det ble gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coilen er en stor klump, 4 utganger til pluggkabler. Hvor sitter tenningsmodulen?

 

EDIT; haha, glem det... Sitter jo PÅ coilrekka mi (doh). For en stressa dag det her har vært...

 

Kjøpt inn deler, og tenker vel å skru imorgen siden det er drit mørkt ute. Trenger jeg å ta av hele tannreima, og hvor mye må jeg ut med? Har en mistanke om at mye må skrus ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahaha, herregud så balle flaut! Trodde en stund at det var LMM som dreiv å kødda, så jeg tok meg endelig tid en dag til å faktisk bytte den. Kommer hjem fra skolen, med trench-coachen på, så står fattern ut og insisterer på å gjøre det for meg, slik at jeg ikke skulle møkke til klærne. Plukker ting ut, finner ut at LMM'n ikke passet, så skrur originale LMM tilbake igjen. Fattern insisterer fortsatt på å skru, selv om jeg ville ta slangen fra LMM til gasspjeldet selv. Men neida, fattern gjør det, på onsdag spratt slangen halvveis av, igår helt av. Ser det idag, setter den på igjen, og ting fungerer helt som det skal. Fant ihvertfall ut at LMM'n jeg allerede har fungerer! :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.