VACN Hovedtreff - Våler 2012 - 2-3 Juni

Anbefalte innlegg

Hovedtreff 2012

 

 

7001075521_7ac1da1d39_b.jpg

 

 

Datoen for hovedtreffet på Våler er satt! Banen er markert på kartet her: http://kart.gulesider.no/m/IOuNH

 

Program :

 

50 kr inngang pr pers,

100 kr utstilling,

400 kr banekjøring to dager

200 kr i obligatorisk forsikring pr sjåfør som skal kjøre på bane

 

Parkering er gratis

 

 

Lørdag:

 

08:00 - Porten åpner

09:00 - Førermøte

09:30 - Teknisk kontroll starter (Vi starter tidligere om praktisk mulig)

10:00 - Banekjøring starter

18:00 - Banekjøring avsluttes

 

 

Søndag:

 

08:00 - Porten åpner

12:00 - Bedømming av utstilte biler starter

12:30 - Førermøte

13:00 - Banekjøring starter

13:30 - Bedømming avsluttes

15:00 - Premieutdeling

18:00 - Banekjøring avsluttes

 

Banekjøringen blir 2 juni 10-17 og 3 juni 13-17. Mer info vil komme! Da er det bare å glede seg alle sammen!

 

Banekjøring

* Bilen skal være i forskriftsmessig stand

* Bilen skal bestå vår egen teknisk kontroll

* Det er påbudt med hjelm for alle i bilen - fører + èn passasjer er maks.

* Kjørelys er påbudt så lenge man er på banen

* Alle vinduer og soltak skal være lukket. (Soltak på vipp er OK)

* Førermøte- og/eller opplæring er påkrevd

*Ingen påmelding

* Det er gentleman's prinsippet som gjelder: slipp forbi raskere biler på oversiktlige plasser og vis hensyn overfor de som er mindre erfarne enn deg !

 

 

Unntak fra kø-prinsippet:

 

- Biler som har instruktør ombord

- Noen i Crewet som arrangerer treffet slipper å ha bilen i ordinær kø, da det er bedre at de bruker tiden på å avvikle treffet enn å ta lengre pauser for å stå i kø.

 

- Det er i utgangspunktet kun VW, Audi, Seat og Skoda som tillates på banen.

Unntak er instruktører og andre i arrangementskomiteen. Er det veldig lite trafikk som på Rudskogen så tillater vi andre merker. Dette tar vi stilling til fortløpende og avgjøres av baneansvarlig på stedet.

 

 

Overnatting

 

Overnatting i egen regi på "campingjordet" i tilknytning til banen eller de forskjellige campingplassene, hotell eller hytteutleiene som finnes i området. Fest og moro på kveldstid er bare hyggelig, men bruk hodet og husk at vi alle representerer klubben også på kveldstid

 

Det er gratis parkering.

 

Nytt ang banekjøring:

 

Innledning

 

NBF holder på å utarbeide nytt Reglement for Banekjøringsdager på vegne av Myndighetene, men det er ikke formalisert ennå. Allikevel vil en del tiltak for Motordager bli iverksatt for sesongen 2011 for VW Audiklubb som sammen med Gatebil vil være pionerer for ”Motordager” i samarbeid med NBF. Tiltak som hastighetsbegrensning, kjøring med Instruktører, kjøring bak instruktørbiler er nevnt. Vi (Vidar Gustavsen og Hans Frisak) jobber med å gjennomføre tiltak som øker sikkerheten uten at det går ut over kjøregleden!

Vi håper at alle forstår dette og er positive til de tiltakene vi har valgt som er basert på riskovurdering etter mange års erfaring med banekjøring.

 

Føreropplæring

 

Alle skal gjennomgå Føreropplæring for å få NBF’s Banekjøringslisens. Det blir et lite skippertak på dette i år for å få alle gjennom føreropplæringen. De som har deltatt på kurset blir registrert og får et bevis på gjennomført kurs. Senere vil kurset kun bli kjørt for nybegynnere. Kurset er på ca 45 minutter som avholdes samme dag som banekjøringen. De som kan holde slikt kurs for oss er personer som kjenner til NBF og typisk banekjøring. NBF skal godkjenne disse personene. Anbefalte personer: Laila Tyskeberget, Stian Sørli, Kjell Aaen, Hilding Haustreis og Hans Frisak. Kursmateriell for føreropplæringen blir utarbeidet spesielt rettet til denne type banekjøring. Kursmateriellet godkjennes av NBF.

 

Instruktører som sitter på med uerfarne sjåfører.

 

De som har kjørt mye på bane tidligere trenger ikke å kjøre med Instruktør. Kriteriet er at dersom man har kjørt færre enn to dager på Våler, Rudskogen eller Mo i Rana med mange biler på banen samtidig, regnes man som uerfaren.

De som skal være instruktører er personer med mye kjøreerfaring fra denne type banekjøring. Løpsleder velger hvem som er skikket til å være Instruktør. Kravet her bør være at de som et minimum har H-lisens, minst 5 års erfaring med banekjøring samt deltatt i hastighetsrace. (Roger Sandberg, Lars Svelander).

Merking av biler med ”nye” sjåfører.

 

Alle som ikke har baneerfaring må kjøre med ett godt synlig L klistremerke de tre første dagene de kjører på bane. Dette for å synliggjøre at han ikke er erfaren i forhold til andre sjåfører og banemannskap.

 

Tydelig merking av biler som går på E85

 

E 85 brenner med usynlig flamme og utgjør en økt risiko. Det er viktig at alle er klar over dette og hvilke biler det gjelder.

Klistremerke med E85 godt synlig på bilen. Bileier må sørge for dette. Dette sjekkes på teknisk.

Teknisk Kontroll av alle biler.

 

Alle biler skal gjennom en teknisk kontroll før de får kjøre. Dette tas på banekjøringsdagen utført av klubben’s tekniske kontrollanter. Ved siden av de vanlige kontrollpunktene, så vil det bli kontroll av at bremsevæsken tåler minst 200 grader.

 

Alkotest

 

Alkotest på morgenen hver dag av 4-5 stk.

Ikke krav, men bør gjøres av Arrangør når det er stevne over flere dager.

 

Kjøreutstyr

 

Alle skal kjøre med hjelm som er godkjent av Veidirektoratet. Alle bør ha godkjent kjøredress og kjøreutstyr (hansker, sko), men som et minimum skal alle ha langermet trøye, langbukse, hansker og sokker i ikke brennbart materiale, bomull eller ull. Dette gjelder både fører og passasjerer. Målet er og få alle til å ha godkjent kjøredress og kjøreutstyr i løpet av en 2 års periode. Det oppfordres derfor til å anskaffe seg en FIA godkjent kjøredress dersom man skal kjøre på bane.

 

Flaggvakter

 

Flaggvakter skal være spesielt oppmerksomme på uerfarne sjåfører, uvettig kjøring, biler med E85 merke. Skulle de se noe som ikke er bra melder de fra til Løpsleder. Han melder så videre til Påslipp så de kan si fra til sjåføren hvorfor han ble svartflagget. Er det en ulykke melder dette også direkte til Løpsleder som igjen melder til ambulanse/tauing/Påslipp.

 

Konsekvenser for fører

 

Tilsnakk og karantene for uvettig kjøring/brudd på bestemmelsene. Straffene kommer an på overtredelsen. Straffen kan være karantene en eller flere timer, eller ut sesongen. Løpsleder bestemmer straff.

 

Klasser VACCS

 

Klasse A (

Klasse B (5,2 - 7,0 kg/hk gatedekk)

Klasse C (> 7,0 kg/hk gatedekk)

Klasse R (Alt fritt)

 

 

 

Dommere for utstilling

 

Ved å stille ut sier du også JA til å kunne bli trekt ut som dommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det vurderte å ha kjøring på fredag i stedet for søndag pga kjøretidsbegrensningene på søndag?

Kjøring på fredag og lørdag og så evt kun utstilling på søndag? Kjøring på søndag blir ofte svært begrenset pga sen start og mange som bryter opp tidlig da de har lang vei hjem. Hadde det vært full dag med kjøring på fredag i stedet hadde det gitt mye mer kjøring for alle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det vurderte å ha kjøring på fredag i stedet for søndag pga kjøretidsbegrensningene på søndag?

Kjøring på fredag og lørdag og så evt kun utstilling på søndag? Kjøring på søndag blir ofte svært begrenset pga sen start og mange som bryter opp tidlig da de har lang vei hjem. Hadde det vært full dag med kjøring på fredag i stedet hadde det gitt mye mer kjøring for alle :)

 

Det er vurdert og vi har forespurt, men vi har bare fått tildelt to dager av Vålerbanen.

Det er såpass stort press på å få kjøretid på de få banene vi har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vurdert og vi har forespurt, men vi har bare fått tildelt to dager av Vålerbanen.

Det er såpass stort press på å få kjøretid på de få banene vi har.

 

OK. Håpet at det var lettere å få kjøring en fredag og at det var i helgene presset var størst, men som du sier er det alt for lite baner her på berget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt ang banekjøring:

 

Innledning

 

NBF holder på å utarbeide nytt Reglement for Banekjøringsdager på vegne av Myndighetene, men det er ikke formalisert ennå. Allikevel vil en del tiltak for Motordager bli iverksatt for sesongen 2011 for VW Audiklubb som sammen med Gatebil vil være pionerer for ”Motordager” i samarbeid med NBF. Tiltak som hastighetsbegrensning, kjøring med Instruktører, kjøring bak instruktørbiler er nevnt. Vi (Vidar Gustavsen og Hans Frisak) jobber med å gjennomføre tiltak som øker sikkerheten uten at det går ut over kjøregleden!

Vi håper at alle forstår dette og er positive til de tiltakene vi har valgt som er basert på riskovurdering etter mange års erfaring med banekjøring.

 

Føreropplæring

 

Alle skal gjennomgå Føreropplæring for å få NBF’s Banekjøringslisens. Det blir et lite skippertak på dette i år for å få alle gjennom føreropplæringen. De som har deltatt på kurset blir registrert og får et bevis på gjennomført kurs. Senere vil kurset kun bli kjørt for nybegynnere. Kurset er på ca 45 minutter som avholdes samme dag som banekjøringen. De som kan holde slikt kurs for oss er personer som kjenner til NBF og typisk banekjøring. NBF skal godkjenne disse personene. Anbefalte personer: Laila Tyskeberget, Stian Sørli, Kjell Aaen, Hilding Haustreis og Hans Frisak. Kursmateriell for føreropplæringen blir utarbeidet spesielt rettet til denne type banekjøring. Kursmateriellet godkjennes av NBF.

 

Instruktører som sitter på med uerfarne sjåfører.

 

De som har kjørt mye på bane tidligere trenger ikke å kjøre med Instruktør. Kriteriet er at dersom man har kjørt færre enn to dager på Våler, Rudskogen eller Mo i Rana med mange biler på banen samtidig, regnes man som uerfaren.

De som skal være instruktører er personer med mye kjøreerfaring fra denne type banekjøring. Løpsleder velger hvem som er skikket til å være Instruktør. Kravet her bør være at de som et minimum har H-lisens, minst 5 års erfaring med banekjøring samt deltatt i hastighetsrace. (Roger Sandberg, Lars Svelander).

 

Merking av biler med ”nye” sjåfører.

 

Alle som ikke har baneerfaring må kjøre med ett godt synlig L klistremerke de tre første dagene de kjører på bane. Dette for å synliggjøre at han ikke er erfaren i forhold til andre sjåfører og banemannskap.

 

 

 

Hei. Dette ser ut som det er litt "Copy-Paste" fra i fjor. Vi var jo ganske mange som tok denne lisensen på Våler i 2011. Vi skulle vel få et eller annet bevis tilsendt, men kan ikke se å ha mottatt noe. Må vi ta dette på nytt eller, hvordan blir dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vel at de da evt måtte ha leid banen fredag,lørdag og søndag. Selv om det kun var utstilling på søndag.

 

Prøvde å legge inn mine spørsmål her tidligere, men prøver igjen:

 

1. Hvor får man tak i slike E-85 klistremerker? Jeg har ikke funnet de noe annet sted enn på statoil sine pumper og det er ikke så lett å stjele de klistremerkene som er klistret på pumpa. Kunne kanskje klubben ha prøvd å skaffet inn slike og selge de på treffet?

 

2. Kan man ha vinduet litt nede hvis man har vindusnett? Antar det er regel på å ha de lukket for å forhindre at man kan ta hender utenfor bilen. Jeg sliter veldig med varme i bilen, logget nesten 60 grader i sommer og da blir man veldig varm i trøya og fort ukonsentrert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Dette ser ut som det er litt "Copy-Paste" fra i fjor. Vi var jo ganske mange som tok denne lisensen på Våler i 2011. Vi skulle vel få et eller annet bevis tilsendt, men kan ikke se å ha mottatt noe. Må vi ta dette på nytt eller, hvordan blir dette?

 

Det er ikke bare litt copy paste fra i fjor. Det ER copy paste fra i fjor. Fikk mail om spikret dato i går kveld, og den så jeg i dag tidlig, så da la jeg det ut for å få ut dato. Dog er det et halvt år til, så litt forandringer skal man ikke se bort i fra at det blir. Fikk du ikke noe diplom da du tok kurset?

 

Problemet er vel at de da evt måtte ha leid banen fredag,lørdag og søndag. Selv om det kun var utstilling på søndag.

 

Prøvde å legge inn mine spørsmål her tidligere, men prøver igjen:

 

1. Hvor får man tak i slike E-85 klistremerker? Jeg har ikke funnet de noe annet sted enn på statoil sine pumper og det er ikke så lett å stjele de klistremerkene som er klistret på pumpa. Kunne kanskje klubben ha prøvd å skaffet inn slike og selge de på treffet?

 

Det så jeg vi hadde i klubbvogna, det lar seg nok skaffe.

 

2. Kan man ha vinduet litt nede hvis man har vindusnett? Antar det er regel på å ha de lukket for å forhindre at man kan ta hender utenfor bilen. Jeg sliter veldig med varme i bilen, logget nesten 60 grader i sommer og da blir man veldig varm i trøya og fort ukonsentrert

 

Soltak med vipp er ok. Før om årene har det vært lov med 5 cm glippe på vinduet. Vi forhører oss hvordan dette er nå. Har du ikke banebil da? Der er det jo greit å legge en slange fra et sted, feks fronten, med en enkel friskluftsdyse i bilen, slik de har på ræserbiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke bare litt copy paste fra i fjor. Det ER copy paste fra i fjor. Fikk mail om spikret dato i går kveld, og den så jeg i dag tidlig, så da la jeg det ut for å få ut dato. Dog er det et halvt år til, så litt forandringer skal man ikke se bort i fra at det blir. Fikk du ikke noe diplom da du tok kurset?

 

Tror ikke det. Vi oppga vel alle sammen mailadresse til Frisak, så skulle vi få tilsendt et eller annet. Uansett er det flott at datoen er på plass så tidlig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Dette ser ut som det er litt "Copy-Paste" fra i fjor. Vi var jo ganske mange som tok denne lisensen på Våler i 2011. Vi skulle vel få et eller annet bevis tilsendt, men kan ikke se å ha mottatt noe. Må vi ta dette på nytt eller, hvordan blir dette?

 

Jeg har heller ikke sett eller hørt noe ang. dette! Hva skjer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta det opp med de det gjelder jeg. Ikke vi i styret som styrer det med lisenser og kurs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi skulle vel få et eller annet bevis tilsendt, men kan ikke se å ha mottatt noe. Må vi ta dette på nytt eller, hvordan blir dette?

 

Ej fikk et bevis på Våler etter gjenomført kurs, rart hvis ikke alle fikk det?

 

Halvt år tils man får lufte R32Turbo motorn igjen da, måtte desse 180 dagarne fram til treff gå fort!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg fikk også diplom fra kurset.

For de som alt har tatt kurset skal det vel bare vere vanlig førermøte angående den aktuelle banen?

Basert på årets erfaring så er det aller mest konge å kjøre på søndag etter kl 12!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi fikk jo et diplom på at man hadde deltatt på kurset, på baksiden så er det en illustrasjon på hvordan man skulle oppføre seg i sving etter en forbikjøring. På sikt så kunne det skje at NBF sendte ut no slags "førerkort" i kortstørrelse, men det var jo ikke noe som var bestemt at noe slikt skulle lages.

 

Jeg gleder meg uansett til treff på Våler og legger nok min 4. ferieuke i forkant i tilfelle det trengs no siste liten skruing igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det spørsmålet som alltid kommer opp. Hvordan er det med kjøring for biler med lisens og biler med prøveskilt?

Noen av oss ser ett lys i en tunnel som har vært laaaaaang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vel at de da evt måtte ha leid banen fredag,lørdag og søndag. Selv om det kun var utstilling på søndag.

 

Mulig at man måtte ha leid søndag også ja, men kanskje ikke så stor prisforskjell på 2 og 3 dager?

Hvis man bare trengte en mindre del av depoet til utstilling så kunne kanskje noen andre leid banen for kjøring på søndag. Er presset for kjøring stort ville sikkert en søndag være av interesse for noen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

1. Hvor får man tak i slike E-85 klistremerker? Jeg har ikke funnet de noe annet sted enn på statoil sine pumper og det er ikke så lett å stjele de klistremerkene som er klistret på pumpa. Kunne kanskje klubben ha prøvd å skaffet inn slike og selge de på treffet?

 

dette har vi i sekretæriatet :) bare stikk innom så får du dette veit du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. kjøring på fredager istedenfor søndager, så er det mange av oss som kjører 6timer+ som også jobber på fredagen, og blir litt kjedelig å kjøre hele veien, for å bare kjøre på lørdagen, og så se på utstillingen på søndagen. Syns det er ganske greit lagt opp som det er nå jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig eg kommer å er litt drittsekk og partystopper nå, men mulig at det kan vere et tidspunkt på natten at musikken skal skrues av på campen?

På Våler i år satt 2 karer å spilte til kl 0500, og de var de to eneste som var oppe på hele campen. Eg kan sove gjennom det meste men når ikke ørepropper holder musikken ute på 100meters hold så er det litt irriterende, og siden folket skal kjøre på bane dagen etter så er det vel greit at folket har sovet noen timer? Og på søndagen skal tross alt mange kjøre 8-9timer hjem og greit da at de ikke sovner bak rattet.

 

Eller vil vi ha Gatebil tendenser sånn at de som faktisk skal kjøre bil på banen må sove på andre plasser enn campen?

Og folket bare samles på campen for å drikke?

 

Tror ikke campingplassene blir kjempe happy vis en kommer med biltaller og mekker bil midt mellom camingvogna til Erna på 71år og Kåre på 67år.

 

Hadde musikken blit skrudd av kl 0230 eller 0300 så hadde det gått fint, men i min verden er det greit med mer enn 2-3timer søvn før eg skal kjøre i 150+ ved siden av en annen bil....

 

MVH

Partystopperen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig i det du skriver Hans :) (selv om eg ikkje har opplevd dette tilfelle). Men for folk som skal kjøre på banen på søndagen, og i tilegg mange timer hjem, så trenger en eit par timer med søvn for å være våken og opplagt.

Jeg for min del, såver på Elverum camping, der har det ivertfall dei 2 siste årene gått ganske greit syns eg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt snakk om at det er en snar vei mellom ene camping plassen og "festilval campen". Vurderes sterkt å bo på Campingplassen neste år.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt snakk om at det er en snar vei mellom ene camping plassen og "festilval campen". Vurderes sterkt å bo på Campingplassen neste år.....

 

Snarveien tar vel sånn ca 15-20 minutter og gå gjennom skogen :) Jeg har bodd på campingplassen ved banen et par år, og Elverum en gang. Blir ikke like sosialt som og bo på campen. Men for min del er det greit :) Godt og være uthvilt hver dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. kjøring på fredager istedenfor søndager, så er det mange av oss som kjører 6timer+ som også jobber på fredagen, og blir litt kjedelig å kjøre hele veien, for å bare kjøre på lørdagen, og så se på utstillingen på søndagen. Syns det er ganske greit lagt opp som det er nå jeg :)

 

Kjøper den :)

Regnet bare med at de fleste kanskje kunne få fri en fredag hvis man varslet god tid i forveien.

Både Gatebil og Sommertreffene på ACR har kjøring på fredag og det er godt besøkt de dagene også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med Hans, det burde være et klokkeslett for når party anlegget skal skrues ned/slåes av, jeg ville sagt kl 2 og være enda mere partystopper!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.