Passat 1,9 TDI, Overtrykk i kjølesystemet

Anbefalte innlegg

Jeg har en VW Passat 1,9 TDI, 2000 mod med 115 hK pumpedysemotor.

 

I den senere til har jeg vært plaget med luft i kjølesystemet og kjølevannslekasje. Ser ut som om det er for stort trykk i systemet

 

Det er bare lekasje gjennom overløpsnippelen i ekspansjonstanken, ingen slanger som lekker (har satt en liten slange på overløpsnippelen til eksp. tanken så det skal ledes ned under bilen)

 

Hva er det som gjør at kjølesystemet blir trykksatt.

 

Er det mulig å regulere det, annet enn det lokket på eksp. tanken bestemmer.

 

Kan det være symptom på lekasje i toppakning.

 

Hvis noen har tips, tar jeg gjerne i mot... :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan høres ut som en toppakning. men ville sjekket litt mere først før en river av toppen. Møller kan dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som topp pakningen din har tatt kvelden ja... samme problemet i golfen min(golf 2). når jeg byttet den forsvant trykket..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde de symptomene på en 115 hk Passat pdi. Toppakningern var defekt. I følge Møller Trondheim er ikke det noe ukjent fenomen på 115 hk motorene.sørg for at du får toppakningen til 130hk motoren, som er en stålpakning og tåler mye mere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen, og tipset. Siden jeg har en 2000 modell er jo garantien utgått. Hva kostet det ? 15-20.000.- : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok Møller vil ha opp mot 10k. Da det ikke er lagt inn toleranse for evt. planing av topp er det mulig de vil bytte den og. Jeg fant et billigere verksted,skiftet toppakningen og slapp unna med ca 4k.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok Møller vil ha opp mot 10k. Da det ikke er lagt inn toleranse for evt. planing av topp er det mulig de vil bytte den og. Jeg fant et billigere verksted,skiftet toppakningen og slapp unna med ca 4k.

 

 

Toppakningsbytte koster 13.500.- (inkl kjøleveske, motorolje og toppdeksel til kr 1.600.-) : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

synd du bor så langt unna eller så kunne jeg ha hjulpet deg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se om du evt finner et uavhengig verksted i nærheten dersom du syns Møller er for dyre.

 

Det er ellers et kjent fenomen at 115hk pakningen er dårlig. Det anbefales faktisk å bytte den før en chipper disse motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se om du evt finner et uavhengig verksted i nærheten dersom du syns Møller er for dyre.

 

Det er ellers et kjent fenomen at 115hk pakningen er dårlig. Det anbefales faktisk å bytte den før en chipper disse motorene.[/QUOT

 

er det pumpe dyse motor eller vanlig vi snakker om her? om topppakning skifte alså

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker spesielt om 115hk PD-motoren. :) Toppakning fra 130hk anbefales til 115hk om du skal chippe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker spesielt om 115hk PD-motoren. :) Toppakning fra 130hk anbefales til 115hk om du skal chippe.

 

Da min toppakning tok kvelden undersøkte jeg litt om 115 hk pumpedysemotoren. Det var utrolig mange tilfeller av toppakningshavari, også på biler som ikke var chipped. Forsøkte å få dekket kulanse av Møller, men til ingen nytte. Tror nok at det er noen som kjøre rundt med defekt pakning, da symptomene i noen tilfeller knapt er synlige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

snufs har pumpe dyse motor,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakningshavariet er på en 115 hk PD motor som ikke er Chippet. Den er også bare er gått 81.000 km

 

Vess e får tak i han dæe VAG fyrn som konstruerte toppakninga på den AJM diesel-motoren, så ska æ læse opp ei lækse førr han... : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er toppakning byttet for den nette sum av 12.330 kr på AJM motoren,

hos Møller verksted

 

Hvorav:

Olje: 820.-

Oljefilter: 110.-

Frostveske: 590.-

Toppakning: 658.-

Bolter: 540.-

Toppdeksel: 1.600.-

Arbeid: 7.900.-

 

I tillegg kom ny LLM og motortempføler, som jeg måtte bytte selv, da de ikke hadde tid.!

 

VW suger (lommeboka di) : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja slikt er dyre saker. Du får være glad for at du slapp å kjøpe ny topp.

Da har det fort blitt ca 8k til. Anbefalte Møller deg å bytte reg reima

når de skifta toppakningen?

115 hk pumpedyse er den eneste motoren til vag som skal ha registerreimbytte hver 60000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja slikt er dyre saker. Du får være glad for at du slapp å kjøpe ny topp.

Da har det fort blitt ca 8k til. Anbefalte Møller deg å bytte reg reima

når de skifta toppakningen?

115 hk pumpedyse er den eneste motoren til vag som skal ha registerreimbytte hver 60000km

 

 

Mølle anbefaler ikke noe som helst, de trekker bare på skuldrene, å ber deg betale i kassa på vei ut.

 

Reg.reima var bytta for 10k km siden og kostet 6.000.-

No e passaten gått 82.000 km.

: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

møller sa til meg at fabrikken har laget en forsterket toppakning til 115 hk pd ... den fikk tydligvis jeg på min da jeg bytte toppakningen for 2 uker side. betalte 10k btw;(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.