Hurtigkurs i lakkering, ønskes!

Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av ei Würth lakksprøyte og skal nå prøve å lakkere noen deler selv, for første gang :o

 

Ønsker egentlig alt av tips, fra hvor grovt papir jeg kan bruke ved sliping av lakk, hvilken type grunning, til siste finish strøk...

 

Regner med det er en del lakkerere her i klubben som kanskje kunne kommet med noen innspill :)

 

Skal lakkere (som prøveprosjekt) en non-VAG : haha :

Blir litt forskjellige deler her, 2 nye forskjermer, disse skal vel kun grunnes og lakkeres?

Og så blir det panser, dører, tak som skal mattes ned, må disse også grunnes?

Til slutt har jeg noen deler som har vært sveiset i, og sparklet på, her må vel alt slipes ned og så grunnes?

 

Alle svar mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jeg slenge på lasset med deg kent? vil lære meg dette og:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jeg slenge på lasset med deg kent? vil lære meg dette og:D

 

No problemos :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir jo veldig omfattende å svare på alt dette da.

 

De nye skjermene må mattes ned og grunnes på nytt. Noen sier også at all transportgrunning bør fjernes. Er det repro så må du også regne med en del sparkling før de er perfekte.

 

Legg på sparkel, slip over med 80 grit papir. Bruker du fint papir så får du ikke bort toppene i sparkelen. Så kan du gå opp til f.eks 400 papir, og få bort de værste ripene, før du legger på sprøytefiller og går til verks med 600 eller finere til slutt.

 

600 våtpapir er mye bedre å slipe med enn tørt. 600 og opp så bruker jeg kun våtpapir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ingen av dere lakkerere som bor i oslo området som kan ta et hurtigkurs? hvis feks du/dere stiller med lakkboks og utstyr. så kan hver enkelt deltaker betale en viss sum for og dekke div. Hadde vært av interesse for meg i allefall. bor i drammensområdet så det hadde vært fint om det ikke var for langt unna. Er veldig greit og få lært det grunnleggende. Så får man selv ta det derifra.

 

:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nye skjermene må mattes ned og grunnes på nytt. Noen sier også at all transportgrunning bør fjernes. Er det repro så må du også regne med en del sparkling før de er perfekte.

 

Legg på sparkel, slip over med 80 grit papir. Bruker du fint papir så får du ikke bort toppene i sparkelen. Så kan du gå opp til f.eks 400 papir, og få bort de værste ripene, før du legger på sprøytefiller og går til verks med 600 eller finere til slutt.

 

Sparkling av nye skjermer hadde jeg ikke trodd var nødvendig i det hele tatt, dog blir dette Veng skjermer og de er vel kanskje ikke av beste kvalitet : rolleyes

 

Sprøytefiller, er det samme som sprøytesparkel? Da må man vel ha en egen sprøyte for dette? Så Würth hadde en slik også, men det blir nok bare lakksprøyta på meg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ingen av dere lakkerere som bor i oslo området som kan ta et hurtigkurs? hvis feks du/dere stiller med lakkboks og utstyr. så kan hver enkelt deltaker betale en viss sum for og dekke div. Hadde vært av interesse for meg i allefall. bor i drammensområdet så det hadde vært fint om det ikke var for langt unna. Er veldig greit og få lært det grunnleggende. Så får man selv ta det derifra.

 

:tilber:

 

hehe ja det hadde vært noe det (er lov å håpe) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gått til innkjøp av ei Würth lakksprøyte og skal nå prøve å lakkere noen deler selv, for første gang :o

 

Ønsker egentlig alt av tips, fra hvor grovt papir jeg kan bruke ved sliping av lakk, hvilken type grunning, til siste finish strøk...

 

Regner med det er en del lakkerere her i klubben som kanskje kunne kommet med noen innspill :)

 

Skal lakkere (som prøveprosjekt) en non-VAG : haha :

Blir litt forskjellige deler her, 2 nye forskjermer, disse skal vel kun grunnes og lakkeres?

Og så blir det panser, dører, tak som skal mattes ned, må disse også grunnes?

Til slutt har jeg noen deler som har vært sveiset i, og sparklet på, her må vel alt slipes ned og så grunnes?

 

Alle svar mottas med takk!

 

se denne siden

http://stilen.net/index.php?page=omlakkeringavbilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprøytefiller, er det samme som sprøytesparkel? Da må man vel ha en egen sprøyte for dette? Så Würth hadde en slik også, men det blir nok bare lakksprøyta på meg...

 

 

sprøyesparkel og filler er to forskjellige ting :rolleye:

 

Du trenger bare en dyse til sprøyte di på 1,8 eller 2 : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en grei side du henviste til der :)

 

Får vel også kjøpe ei dyse til da, slik at jeg kan sprøyte filler også.

 

Men igjen tilbake til filler, skal man ha grunning igjen oppå denne, eller fungerer den som både filler og grunning?

Og man skal vel også slipe ned grunninga litt før lakkering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gi katta de litt mer øl, så kanskje den kan lære deg det... Hehe... Det viktigste er å holde dyser reine!!! Meget reine, og blande riktig. Da får du ett fint resultat skulle eg tro. Var i gamledager lakkerer på en møbelfabrikk, men der måtte vi slipe ned etter ett lag m lakk. Ellers er det kjekt når en får det til!!!

 

Lykke til med sprøyta!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en grei side du henviste til der :)

 

Får vel også kjøpe ei dyse til da, slik at jeg kan sprøyte filler også.

 

Men igjen tilbake til filler, skal man ha grunning igjen oppå denne, eller fungerer den som både filler og grunning?

Og man skal vel også slipe ned grunninga litt før lakkering?

 

 

Filler er grunning : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filler kan brukes som grunning også, men det kan vel bli litt mer slipearbeid etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke noen av delene er skadet så kjøper du bare så kalt NON STOP grunning sprøyter delene og venter til at du ser at løsemidlene er dunstet ut (blir litt mattere en rett etter at du sprøytet de) også vaske sprøyta og lakkerer delene og nesten er "tørr", så sprøyter du farge, lar du det dunste ut "blir litt mattere", og så sprøyter du klarlakk. Er det sølvfarge må du pusse med 800 tørt/våt får og ikke få pusse riper sølv er det lett og se dem på. Jeg liker best tørt. Transport grunning matter du bare ned med 400/ 500 t, grunner, farge,klarlakk. OM IKKE NON STOP FILLER "altså grunning" . Så puss med transport grunning med 320, så grunner du med vanlig GRUNNING, SLIPER DEN MED 500 OGSÅ 800 TØRT "for da ser du om det er slett" , blåser støvet av vaske det med SILIKONFJERNER og starter prosessen med farge, og klarlakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er FAN av tørslipping som du sikkert har skjønt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er utrolig bra å bruke spraysparkel som filler/grunning og pusse denne jevn med 400papir også gå over med 800papir til slutte jeg. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja men va er hensikten så stort hopp i korning er det for og nesten garantert få pusse riper " MEN KANSJE DET ER ØNSKELIG" vet ikke men jeg liker ikke riper i ny lakkerte deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja men va er hensikten så stort hopp i korning er det for og nesten garantert få pusse riper " MEN KANSJE DET ER ØNSKELIG" vet ikke men jeg liker ikke riper i ny lakkerte deler.

 

Jeg har ikke fått pusseriper i det jeg har fått lakkert i hvertfall. ;)

Er det bedre å bruke 600papir å pusse ned med og 800papir og gå over med da eller har du noen bedre forslag til papir? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går sikkert fint

 

Da får man vell garantert ikke pusseriper? : klø :

Driver på bakfangeren min nå,har lagt på spraysparkel idag,skal pusse ned i morgen så. ;)Alle tips mottas med takk! Vann eller tørt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg anbefaler 1200vann med høvel da får du best resultat : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vannsliping av sparkel er noe stort tull! er ikke vist en gang.

 

Sparkling av plastik deler:

Det første du bør gjøre er og vaske me siliconfjerner. pusse over skaden me p180/p240. blade opp plastiksparkel, styke det over skaden.

La det tørke, pusse over me p180/p240 til en slett overflate(gjentas vis du ikke fikk det 100% me et pådrag). pusse over me p320 og litt utover der hvor skaden var, glatte over det hele me p500.

Blåse av alt støv(trykkluft) legge på et fint jevt strøk me plastikprimer (denne er som regel 1k ,rett i koppen)der det er ren plast, la den trekke et par min. 2-3 strøk me en slipefuller(denne er en 2k, er forskjellig blandingsforhold på disse men les på boksen,vent en 5-10m mellom hvert strøk) rundt der skaden var.

Lar den tørke , pusse over der du la fuller me p400 og så lett over me p500 etter på. Da ver denne delen klar til lakk

 

Sparkling på stål:

Det første igjen er og vaske over me siliconfjerner,pusse over skaden me p120/p150. blade opp en vanlig polyester sparkel ,stryke det over skaden.

La det tørke, pusse over me p120/p150 til en slett overflate(gjentas vis du ikke fikk det 100% me et pådrag) pusse over me p240 for og fjerne di størrste slipesjørene fra det grove papiret. Pusse me p320 ca 5-10 cm rundt der den gammle skaden var. glatte lett rundt me p500.

Blåse rent for støv, blande opp en isolerende grunning(epoxy/thermogrunning blandeforhold står på boksen som regel,vis ikke spør i butikken) sprøyte dette der det er bart stål og der du har sparklet, bruker du epoxygrunning må du la den stå og tørke i ca 20min før du legger på noe som helts andre produkter. så på me en 2-3 strøk me slipefuller.(igjen vent 5-10m mellom strøkene)

Lar den tørke , pusse over der du la fuller me p400 og så lett over me p500over alt etter på. Da ver denne delen klar til lakk

 

Til sprøyting av fuller/gruning bruker jeg en hvlp(1.7) sprøyte,denne gir litt mer enn en den vanlige jeg bruker til lakk.

Til lakk bruker jeg en hvlp(1.3). hvlp står for high volum low pressure, så normalt arbeistrykk er alt fra 1 til 2 bar.Dette kan du justere på sprøyta me en strupeventil.

 

Viktig: det er IKKE anbefalt og bruke noe billig sprayboks lakk/grunning du funnet på biltema eller liggnene. Det som kan skje er at det kan bli reaksjoner mellom di diverste produktene, spar heler opp litt og gå på en lakkbutikk og kjøp et bra produkt. anbefaler og bruke standox/glasurit/spies herker/du pont/lessonal/sikkkens, Men hold dg til en produsent av produker. ikke bland, det kan bli en kjemisk reaksjon mellom noen av disse vis du blander produsener

 

Ville nok ha øvd litt på og sprøyte fuller/grunnnig først. så får du lært deg til kordan sprøyta virker å avstand og hastighet ved påføring av lakk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er begynt og bli på et yrkesnivå på tipsene. man kan vel nesten si at det er så mye bra info at det er snart ikke hurtigkurs, mye navn og uttykk. Det liker jeg, er også glad i alt av info,om alt ang. Vw og audi biler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det har ramlet inn en del gode tips her nå, utfyllende forklaringer og avhandlinger og det er bra! Takk så langt :)

 

Lurer nå fremdeles litt på noen smådetaljer, flere nevner at objektene skal vaskes med avfetting og blåses rene med trykkluft, er det noe spesielt avfettingsmiddel som er å foretrekke? Type/merke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.