Defekt styreenhet for ABS?

Anbefalte innlegg

Har hatt et sånt stort irriterende bremse feil lys i kjøre komputeren på min 99 a4 i lengre tid nå.. Fikk et lokalt audi verksted til å feilsøke feilen.. Fikk beskjed tilbake fra de at jeg måtte bytte "styreenheten for ABS" koster 14.000.- ny :( kan dette vere riktig? Og ikke noen følere i stedet som er gåen?

 

Takker på forhånd!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt et sånt stort irriterende bremse feil lys i kjøre komputeren på min 99 a4 i lengre tid nå.. Fikk et lokalt audi verksted til å feilsøke feilen.. Fikk beskjed tilbake fra de at jeg måtte bytte "styreenheten for ABS" koster 14.000.- ny :( kan dette vere riktig? Og ikke noen følere i stedet som er gåen?

 

Takker på forhånd!!

 

Fikk samme beskjed på vag verksted. rengjorde følerene, og problemet var løst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk samme beskjed på vag verksted. rengjorde følerene, og problemet var løst..

 

Takk for svar.. :) hvordan kan jeg gjøre det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enkelt å sjekke om det er ABS hjernen eller ei som er def.

Hvis du får lest av ABS hjernen er den hel som regel.

Men er det slik som på min så får man ikke kontakt med hjernen.

Lampa kom og gikk noen ganger før den hente seg helt opp.

Ny hjerne kosta 12500.- ny for meg.

Men det går an å reparere denne.

Det som er feilen er at en ledning inni boksen ryker.

Denne er bare å lodde sammen og den funker igjen.

Men boksen er ikke til å åpne, men jeg fikk åpna den med en kniv.

Dette inngrepet må gjøres med lupe da det er en haug med mindre ledninger der man ikke vil ryke, da man ikke ser de med det øyet.

 

Denne feilen er en svakhet på disse hjernene.

 

Evt kan man sende den til rep i USA for ca 1000.- + frakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enkelt å sjekke om det er ABS hjernen eller ei som er def.

Hvis du får lest av ABS hjernen er den hel som regel.

Men er det slik som på min så får man ikke kontakt med hjernen.

Lampa kom og gikk noen ganger før den hente seg helt opp.

Ny hjerne kosta 12500.- ny for meg.

Men det går an å reparere denne.

Det som er feilen er at en ledning inni boksen ryker.

Denne er bare å lodde sammen og den funker igjen.

Men boksen er ikke til å åpne, men jeg fikk åpna den med en kniv.

Dette inngrepet må gjøres med lupe da det er en haug med mindre ledninger der man ikke vil ryke, da man ikke ser de med det øyet.

 

Denne feilen er en svakhet på disse hjernene.

 

Evt kan man sende den til rep i USA for ca 1000.- + frakt.

 

Jepp, det er nettopp den feilen at man ikke får "kontakt med hjernen".. Hvor finner jeg denne hjernen? Er det den som er i motorrommet med rørene inn på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er den svarte boksen der alle røra går inn på ja.

Denne kan du skru av og kjøre uten intil videre

Festet med 6 skruer om jeg husker rett + den strømkabelen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er den svarte boksen der alle røra går inn på ja.

Denne kan du skru av og kjøre uten intil videre

Festet med 6 skruer om jeg husker rett + den strømkabelen

 

Da får jeg prøve det til helga.. Bilen står hjemme vinter parkert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt et sånt stort irriterende bremse feil lys i kjøre komputeren på min 99 a4 i lengre tid nå.. Fikk et lokalt audi verksted til å feilsøke feilen.. Fikk beskjed tilbake fra de at jeg måtte bytte "styreenheten for ABS" koster 14.000.- ny :( kan dette vere riktig? Og ikke noen følere i stedet som er gåen?

 

Takker på forhånd!!

 

http://www.audiworld.com/tech/elec116.shtml

 

MVH Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er feilen er at en ledning inni boksen ryker.

Denne er bare å lodde sammen og den funker igjen.

Men boksen er ikke til å åpne, men jeg fikk åpna den med en kniv.

Dette inngrepet må gjøres med lupe da det er en haug med mindre ledninger der man ikke vil ryke, da man ikke ser de med det øyet.

 

Høres ut som du har kompetansen og utstyret for dette.. tar du på deg en slik oppgave, mot betaling selvfølgelig..? Har samme feil på min Bora, og tipper det er samme problemet som på A4/Passat osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått noe av det samme på min a4 (2000) : eek : kommer tre lydsignal og bremsevarsel (!) i instrumentpanelet. Har ikke opplevd det selv enda men fruen har, forsvinner når en tar av håndbrekket ser det ut som så håper det er noe annet tjafs.

 

Søkte litt på ABS etter å ha lest denne tråden her og fant en ganske grei forklaring, tror jeg, :) på hvordan fikse ABS styreenheten her: http://passat-b5.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=296&Itemid=57

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått noe av det samme på min a4 (2000) : eek : kommer tre lydsignal og bremsevarsel (!) i instrumentpanelet. Har ikke opplevd det selv enda men fruen har, forsvinner når en tar av håndbrekket ser det ut som så håper det er noe annet tjafs.

 

Søkte litt på ABS etter å ha lest denne tråden her og fant en ganske grei forklaring, tror jeg, :) på hvordan fikse ABS styreenheten her: http://passat-b5.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=296&Itemid=57

 

Den oppskriften stemmer helt bra til feilen jeg har nevnt ja.

 

Og etter symtonet har du og samme feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du har kompetansen og utstyret for dette.. tar du på deg en slik oppgave, mot betaling selvfølgelig..? Har samme feil på min Bora, og tipper det er samme problemet som på A4/Passat osv..

Er en typisk feil på Bosch hjerner det der.

Kan lodde den men kan ikke gi deg garanti på at det blir 100%

kommer an på hvor ledningen har ryki.

Har den ryki mitt på er det bra.

Men har den ryki helt ned ved printen er jobben mye værre pga printen er laget av noe sprø saker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de på vekstedet sier at du skal kjøpe ny abs styreenhet når de får den feilen kan de ikke være særlig flinke. Når man får opp en slik feil kan det være mye forskjellig. Hender at det er strømforsninga til styreenheten.. kontaktfeil? Prøv å ta av stikka på styreenheten op kople den på igjen. Ikke ha på tenningen.:) Hvis ikke dte hjelper bør du få tak i koplingsjema og finne ut hvilke som er gods og strøm forsyning og kontrollere de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var komt mangen intressante innlegg. Ligget på sjukehus så har ikke hadde muligheten til å svare.. Får prøve og åpne styre enheten og sjå litt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de på vekstedet sier at du skal kjøpe ny abs styreenhet når de får den feilen kan de ikke være særlig flinke. Når man får opp en slik feil kan det være mye forskjellig. Hender at det er strømforsninga til styreenheten.. kontaktfeil? Prøv å ta av stikka på styreenheten op kople den på igjen. Ikke ha på tenningen.:) Hvis ikke dte hjelper bør du få tak i koplingsjema og finne ut hvilke som er gods og strøm forsyning og kontrollere de.

 

Er desverre ikke vanlig for en mekaniker å fysisk bryte opp en lukket elektrokomponent for å se om han kan se noe galt og fikse på. Tar for lang tid og kan ikke gis noe garanti på da delen i utgangspunktet ikke skal åpnes. Dessuten har antakelig de medlemmene som har lest denne tråden mer peiling på hvordan den ser ut inni enn det mekanikere har.

 

På den annen side er jeg enig med deg i at det bør måles pluss og gods forbindelser i kontakta for styreenheten, men det ville jeg da regne med at var gjort når verkstedet kan stå å si at man må bytte komponenten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å oppdatere dere litt så løste det seg for meg ved å bytte batteri.

 

Etter litt feilsøking la jeg merke til at det hovedsaklig oppstod når bilen var tungstartet etter å ha stått litt ute i kulden og etter litt undersøkelse av batteriet viser det seg at det er like gammelt som bilen samt at det ikke var vedlikeholdsfritt slik jeg innbilte meg. Så etter flere mislykkede forsøk på å lade det gikk jeg til innkjøp av nytt og det ser ut til å ha løst saken.

 

Feilen oppstod sikkert fordi det ikke var nok strøm/spenning til styringsenhetene ved start av bilen og det ble lest som en feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med akkurat det samme på min 99mod Passat 1.8T. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Lite lyst å bruke 15 000 på en ny (Norsk Bildelesenter). Har vært inne på tanken å kjøpe en brukt, men risikerer vel at det samme problemet oppstår igjen. Irriterende når sånne dyre deler, får søke om å få ut en andel av oljefondet:) Fint tips det å lodde det sammen...vet ikke om jeg skal prøver meg på det selv, men har vel ikke så mye å tape heller....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med akkurat det samme på min 99mod Passat 1.8T. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Lite lyst å bruke 15 000 på en ny (Norsk Bildelesenter). Har vært inne på tanken å kjøpe en brukt, men risikerer vel at det samme problemet oppstår igjen. Irriterende når sånne dyre deler, får søke om å få ut en andel av oljefondet:) Fint tips det å lodde det sammen...vet ikke om jeg skal prøver meg på det selv, men har vel ikke så mye å tape heller....

 

Ser ut som det er mangen som slit med det problemet der.. Jeg tenkte og skru ut min ABS styreenhet til helgen og taste inn dele nummeret på siden til norsk bildelsenter og sjekke prisen! :confused: værste med alt er det varsellyset: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: bh : Varsellyset er ikke det værste heller....kommer visst ikke gjennom EU kontroll når den lyser, så en eller annen gang må man bare bite i det sure eplet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: bh : Varsellyset er ikke det værste heller....kommer visst ikke gjennom EU kontroll når den lyser, så en eller annen gang må man bare bite i det sure eplet.

 

Min gikk igjennom EU kontroll likevel om den var defekt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med samma greia på min Audi A3 97 mod. Møller mente jeg måtte bytte hele styre enheten! Eller at det var feil på ledningsverket i bilen.. ABS lampen lyser den dag i dag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er desverre ikke vanlig for en mekaniker å fysisk bryte opp en lukket elektrokomponent for å se om han kan se noe galt og fikse på. Tar for lang tid og kan ikke gis noe garanti på da delen i utgangspunktet ikke skal åpnes. Dessuten har antakelig de medlemmene som har lest denne tråden mer peiling på hvordan den ser ut inni enn det mekanikere har.

 

På den annen side er jeg enig med deg i at det bør måles pluss og gods forbindelser i kontakta for styreenheten, men det ville jeg da regne med at var gjort når verkstedet kan stå å si at man må bytte komponenten.

 

Er enig at et verksted IKKE kan tenke sånn pga det økonomiske.timeprisene i dag er ikke lav,er mekaniker selv. Jeg hadde et tilfelle der styresentralen til abs var deffekt i følge diagnose.vell å merke hva det sentralen som var deffekt.Jeg åpnet sentralen fysisk (selv om det ikke er mening å skal kunne gjøre dette). har flere ganger funnet lodde punkter rundt hovedsingalene inn på kortet.kan oppdages med en brun ring rundt lodde punkt. En anna gang fant jeg ikke noe som helst,da sendte jeg koplings skjema og sentralen til STRAX i tromsø,de skjekket sentralen og fikk byttet ut et par motstander på kortet og vips i orden.Så lenge ikke selve micro prossesoren er gåen er det fint mulig å bytte ut diverse komponenter med brudd i.

 

Dette er selfølgelig et tips til personer som skrur litt selv.Dette er som regel uaktuel på et verksted i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag tok jeg av ABS modulen min, og pirka litt på de kabelene som skulle vere dårlige.. Og den ene var løs.. Så jeg skal prøve å få noen som har litt peiling til å lodde på igjen..: rolleyes Håper dette er feilen.. Føler alt er verdt og prøve med tanke på hva den dingsen koster: eek : :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk samme feilen på min A4 i dag : bh :

 

Har hatt feilkode

01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster
           03-10 - No Signal - Intermittent

noen dager. I dag mens jeg kjørte på bane på Reve, tok den helt kvelden. ABS lampa lyser hele tiden, og varsellampe tror den er på disko (blinker konstant). Prøvde å lese av feilkoder, men fikk ikke kontakt med styreenheten. Får levere den inn hos en tv reparatør elns og se om de kan fixe: klø : Skal feilsøke noen timer før det blir 14 store ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk samme feilen på min A4 i dag : bh :

 

Har hatt feilkode

01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster
           03-10 - No Signal - Intermittent

noen dager. I dag mens jeg kjørte på bane på Reve, tok den helt kvelden. ABS lampa lyser hele tiden, og varsellampe tror den er på disko (blinker konstant). Prøvde å lese av feilkoder, men fikk ikke kontakt med styreenheten. Får levere den inn hos en tv reparatør elns og se om de kan fixe: klø : Skal feilsøke noen timer før det blir 14 store ...

 

 

Det finnes rep. kit til disse styreenhetene som består av kun den elektriske delen. Da blir prisen litt mindre stiv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.