fusking/råtten gange - 2.6 V6

Anbefalte innlegg

Motoren min blir stadig verre, og nå er jeg nødt til å få gjort noe med det før den nekter å gå helt..

 

Bilen min er en A6 1996 (C4), og motor som nevnt 2.6.

 

Den har så lenge jeg har hatt bilen, snart 3 år, holdt høyt turtall (ca 12-1300) og vært meget rykkete å kjøre ved kaldstart. Er det kanskje normalt? Jeg vet ikke. Noen ganger ville den aldri falle ned på normalt turtall, men ligge og jage kraftig. I slike tilfeller må jeg stoppe motoren og starte igjen, så detter turtallet ned på normal tomgang, ca 700 omdr.

 

Normalt pleier jeg derfor å starte bilen og bare la den gå 3-4 minutter til den detter ned på vanlig tomgang før jeg begynner å kjøre.

 

Vanlig tomgang har gradvis blitt mer 'uryddig' i gangen. Det har vært mulig å kjenne en svak 'gynging' i motoren på tomgang, dette er noe som er blitt verre og verre, og nå er det så ille at hele bilen står og rister som om det er en gammel totakter man sitter i.. Den er også begynt å fuske ved gasspådrag og lavt turtall, for eks ved start og gjennom rundkjøringer.

 

Har kanskje inntrykk av at problemene er større når det er vått, men det er det jo stort sett i Bergen, så når det gjelder det siste halve året kan jeg ikke si at jeg har et inntrykk av hvordan det er i tørt vær..

 

Synes det virker som om det røyker mer av den også, men det er jo ikke helt unaturlig når den først går uryddig - blir neppe optimal forbrenning av det..

 

Det interessante er at jeg to ganger har hatt bilen på ellers kompetente verksteder (ikke Møller) for å få lest av eventuelle feilkoder, og det er ikke funnet noen feil, og ikke har de hatt noen veldig gode ideer til hva det kan være heller.

 

Noen som har noen gode forslag til sannsynlige/mulige feil, som altså gjerne ikke gir feilkoder?

 

Frederik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde litt sånn på min A 100 2.8.. (motor er fra A6) men ikke SÅ ille som du beskriver..

men på min var nesten alt av vacum slanger,og olje åndnings slanger råtnet bort.. byttet dette og bilen går gull igjen...

 

Kan jo være værd en titt på det samme??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

definitivt verdt å undersøke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i dag hatt bilen hos en 'Audi-spesialist' på et lokalt verksted, og han har sjekket greiene og lest av det han kan av verdier og koder. FInner ingenting galt. Han har sjekket for vakuum-lekkasjer og alt det der. Han har kjørt bilen og er 100% enig med meg at den absolutt ikke er i orden.. Dette er det samme resultat jeg har hatt ved tidligere undersøkelser. Har hatt den to steder tidligere for å få lest av eventuelle feilkoder. Men det er ingen feilkoder å lese.

 

Som nevnt opprinnelig så er bilen helt krise når man kaldstarter den. Da står den og går på 1300 omdreininger, men omtrent som om den går på bare noen av sylindrene. Uforbrent bensin smeller bakover i eksosanlegget. Kan ikke kjøre med den før den gir seg med dette.

 

Etter et par-tre minutter så faller turtallet ned på ca 700, og nå står bilen og gynger. Det er en rytmisk og ryddig gynging, men altså en tydelig gynging. Man sitter i setet og gynger. Ved kjøring og gasspådrag, særlig på lavt turtall, fusker den i tillegg kraftig. Merker også den 'gyngete' gangen ved kjøring i hastighet, for hele bilen vibrerer.

 

Bilen bruker ca 1,2-1,3 liter på milen, mot 1.05 tidligere da den var friskere.

 

Kom igjen med alle gode forslag. Jeg blir snart litt irritert.. :)

 

Det er for ordens skyld ikke spesielt aktuelt å sette bilen inn hos Møller for at de skal kose seg og feilsøke den i det vide og brede for 1000 kr timen. Jeg kan bruke litt ekstra bensin og gynge kraftig ganske lenge for det et par timers feilsøking hos Møller koster..

 

Frederik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggkabler er noe som slår meg. Byttet på tre-fire siste året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet alle 6 tennpluggkablene med svinedyre originaldeler fra Møllerbutikken. Gjorde ingen forskjell. Tennplugger er også skiftet uten at det hadde noe å si for fuskingen.

 

Rimelig irriterende greier..

 

F

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.