Anbefalte innlegg

Kona har en 95 A6 quattro med R5 Tdi som har gått 311000km alle servicer fulgt. Jeg synes den trekker alt for dårlig. På litt høyere gir og 2000-2300 rpm sjer det nesten ikke noe.

 

Jeg har vel funnet ut at jeg kan vinne noe på å bytte dyser, men jeg tror det må være mer galt.

 

Jeg har målt den til 0,57 Horten-Haugesund, så det borger jo for at den ikke er utslitt/dårlig komp.

 

Er det noen som har noe tips til hvor jeg må begynne å sjekke/Hva som kan være galt

 

Jeg er takknemlig for alle innspill

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil innstilling på dieselpumpe? altså at innsprøytningstidspunktet/tenninga er feil?

 

Lekasje i trykkslanger? Bør da ryke svart.

 

Tett luftfilter?

 

Gammelt/tett dieselfilter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om katalysatorene begynner å gå tett, på min gikk den ene katten helt tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bent Owe oppsummerte det nok bra.

Bor du i Horten, siden du nevner Horten-Haugesund? Isåfall kan jeg ta en sjekk på den med Vag-Com for deg, hvis du er interessert. Det vil hvertfall avsløre timingfeil på dieselpumpe, og muligens også andre ting. Begynner å få litt erfaring med feilsøking på A6 TDI nå... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryker jo en og annen lmm på disse også... ville sjekket den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min var katalysatorene tette. Fjernet disse og bilen gikk bedre og billigere enn noengang før..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk aksialslakk i turbo. Sjekk at innsugs-luftslanger er hele, spesielt den siste opp til innsuget.

Dyser innvirker mer paa effekt enn paa forbruk saa man kan bli lurt der (tro at bra forbruk=bra dyser)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Her var det noe å ta tak i. Ole Gunnar: Takk for tilbud om sjekk. Jeg kommer gjerne tilbake til det.

 

Selv om det bare er konebil, så heller jeg mot at jeg må sjekke alt dere beskriver + nye dyser og tuning. Det hender jo jeg kjører den, og sist jeg lånte den måtte jeg brukt kalender for å måle akselrasjonen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problemet på min. Nesten bare damen som bruker bilen. Kun småkjøring.

Tok en tur til gol nå i helga, dro ut bilen på "nesten" alle gir, og etter noen timers kjøring er bilen som ny. Sotet ned av all småkjøringen tror jeg. Men hva som er årsaken til det vet jeg ikke. Funker ihvertfall bra nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen i familen har en slik 2.5Tdi.. De girer konsekvent før turbo slår inn så den blir aldri blåst ren! Da jeg prøvde den sist så hostet og harket den FÆLT før den endelig kastet ut MYE sort bak.. Dvs en svær svart flekk på grusen der jeg sto og ruset motoren litt. Kjørte denne mye før og nå virker den svært så slapp. men etter et par mil med litt "inspirert" kjøring så var vi tilbake til nesten normalt igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk anledning til å prøve bilen Horten Oslo i dag. Lierbakkene er en grei plass å måle draget i biler. Uansett hvilket gir/turtall jeg prøvde var 110km/t max. En MB sprinter dro forbi meg uten problem. Konas gamle Voyager 2,5 td (1900kg, 115hk/265Nm) klarte lett 140 samme plass.

 

Jeg prøvde å dra den litt på gira da den ble varm, men merket ikke noe forskjell

 

Noe er definitivt galt, og jeg får prøve å begynne å nøste ut hva det er.

 

Det med katalysatorer er noe å begynne med. Er det bare å plukke dem av? Hva med EU kontroll?

 

Det er vel også en viss fare for å få problemer med turboen hvis det er tett/trangt i katalysatorer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den er så dårlig er det nok noe annet enn dysene.

 

I tillegg til hva jeg har nevnt tildligere, sjekk at bolten i senter av veiva er dratt til. Er den i ferd med å løsne så slår kilen seg i stykker, da kommer først dieselpumpen ut av stilling og går dårlig. Deretter blir det fullt havari når hele kilen ryker. Men siden dette har vart en stund på din bil er ikke dette det jeg først tenker på, men det som faktisk har størst konsekvenser og derfor ikke bør utelukkes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok av katalysatorene, og utslippskravet i seg selv er ikke noe problem dersom alt er i orden. Det eneste er at en evt. pirkete kontrollør kan klage på at katalysatorene ikke er der når bilen egentlig skal ha dem selv om den går gjennom utslippstesten. Men som sagt før, å få vekk de tette katalysatorene var dag/natt for min bil. Du kan prøve å ta dem av og kjøre uten en liten tur, se om du merker forskjell..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle gode innspill.

 

Det har nå skjedd stor forandring;

 

Vi dro torsdag på hytta på Ål med fullpakket Audi med henger med guttungens ATV + div. på slep. Jeg var redd at jeg måtte slite for å holde trafikken, men det gikk greit. Jeg kjørte nok på et gir lavere enn jeg pleier, og hadde ganske høyt turtall i bakker. På fredag formiddag skulle guttungen og jeg en tur til byen(Ål) uten henger. Jeg benyttet da anledningen til å dra den litt ut på girene på slettene. Bilen køla en del på begynnelsen, men dro merkbart bedre enn for noen dager siden. Etter hvert ga den verste kølinga seg, og bilen var f..n ikke til å kjenne igjen. På veien opp fra Ål hadde jeg en Nissan patrol 3l diesel (160hk/354Nm) i hekken. Han viste tydelig hele veien at han hadde tenkt å kjøre fortere enn meg. Jeg sparte bilen til de siste/verste kneikene, og dro på det jeg hadde. Den ble fullstendig distansert. For noen dager siden hadde en MB sprinter dratt forbi meg i lierbakkene uten problemer.

 

Jeg kommer uansett til å benytte anledningen til å sjekke det meste av det dere sier. Jeg vil jo at ting skal fungere som det bør, men først hadde det vært fint å få litt mer greie på hva som kan ha skjedd. Jeg skal innrømme at jeg tidligere ikke har hatt særlig tro på det med å "blåse rein" en bil som er daukjørt. Det er kanskje fordi jeg ikke har klart å se for meg hva det kan gjøre som skal gjøre så stor forskjell.

 

Nå har jeg imidlertid hatt en veldig bratt lærekurve. Det kan være tilfeldigheter, og/eller andre ting som har spilt inn, men det eneste jeg har gjort med bilen, er å kjøre den litt mer aktivt over noen timer, og forskjellen er virkelig som natt og dag. Det bekrefet kona etter en liten runde i dag også.

 

Kan noen forklare meg, eller komme med en teori over hva som skjer? Jeg har som sagt problemer med å se at sot skal kunne gjøre noe mekanisk/fysisk som gjør bilen så dau. Skjer det noe med innstillinger eller følere som gjør at den ikke får nok luft og/eller diesel, eller på andre måter går suboptimalt?

 

Steinar; Dette utelukker selvfølgelig ikke nye dyser. Snarere tvert i mot. Lyden av og følelsen av en R5 på bra turtall er jo en sann kulturopplevelse, og den kan sikkert bli bedre. Har du fått prøvd de nye dysene ennå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil gjette på at det er katalysatorene som omsider har blitt varme nok til at koks etc har løsnet og forsvunnet ut rette veien. Samme den som er i min familie, først blir orntlig god og varm så spytter den ut masse svart og så er den helt fin igjen :)

 

En annen ting som streifet tankene mine.. Har denne bilen sånn EGR eller ERG var det kanskje? Ihvertfall sånn funksjon at den kjører eksosen en strafferunde igjennom sylinder nummer 5 på tomgang? Har sett et par bilder av innsug som har sett HELT for jævlig ut pga denne "miljø" funksjonen. Kan kanskje være noe der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kermatdi.com er utsolgt for dysene jeg har bestilt, jeg venter fortsatt på leveringen og har derfor ikke prøvd nye dyser ennå.

 

Jeg vet ikke men har teori om at daukjørte slike motorer har tett katalysator, og at hard kjøring over tid varmer soten så den brenner og blåser ut. Jeg tror ikke hard kjøring renser opp et innsug som er nedsauset av eksosretur fra EGR-ventilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke hard kjøring renser opp et innsug som er nedsauset av eksosretur fra EGR-ventilen.

 

Enig der, men hadde vært greit å sjekket ut. Om katalysatorene har vært fulle av drit, er det nok mest sannsynlig mye rart i innsuget og..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ikke dvele forlenge på dette nå som bilen går mye bedre. Jeg har fått anledning til å teste den opp lierbakkene, og denne gangen var det et helt annet drag. 150km/t for jeg feiga ut var helt uproblematisk, så jeg går ut fra at motoren er ganske sunn.

 

Imidlertid så er jeg blitt skremt av å lese om, og se bilder av nedsota innsug. I tillegg til linker på dette forumet, fant jeg denne: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=186827

 

Siden det sannsynligvis var så mye sot i katalysatorene, så er det vel grunn til å tro at det er en del i innsuget også?

 

Jeg har også en 2000 Passat 115hk PD. Denne trekker greit på lavt turtall, men presser jeg den på høyere turtall, drar den ujevt. Jeg har byttet LMM, uten at det hjalp. Det er en gammel taxi, så det er vel grunn til å tro at det har blitt mye småkjøring med påfølgende soting?

 

Drar jeg den ut lenge nok på giret, trår nødprogrammet inn, slik at den må re-startes for å komme skikkelig i gang igjen, men det er kanskje noe annet?

 

Jeg tror jeg ikke får fred før jeg får renset innsugene på begge bilene og koblet ut EGR.

 

Noen som har renset en R5 eller en PD?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet i dag er katapulkaer på sotovner for det er jo det det er , fyrer på olje som lager masse røyk og sot. Sett så ett kvinnfolk bak rattet som putrer 5 km hit og 5 km dit og så kokser det hele igjen.

Nissan har prøvd og løse dette ved ett varsling system og spyling med diesel for og løse dette men jeg vet ikke helt hvor bra det systemet funker. Diesel med katapulka er ikke no for pensjonister og folk som småkjører . enkelt og greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt frisk råkjøring for å blåse opp katalysator vil neppe suge løs sot i innsuget. Det dere ser på bildene sitter relativt godt fast. Sot i eksosen blir utsatt både for høy varme og trykk. Innsuget derimot blir i liten grad varmeutsatt (i forhold til eksosen) og pga forbrenningen er det mindre volum inn enn ut. Siden utblåsning og innsug har stort sett like begrensninger (ventilene/kanaler i toppen, turboen) blir det mer fart over utblås enn innsug.

 

Jeg tipper at man IKKE klarer å kjøre vekk sot som har lagt seg i innsuget, kun i eksosen.

 

Basert på samme teori tipper jeg også at blokkeringer i eksosen har større begrensende effekt enn blokkeringene i innsuget.

 

Forøvrig har jeg nå fått Powerplus 764 dyser fra kermatdi.com De er montert i en 140 hk, og responsen er blitt merkbart bedre på lavt og middels turtall, mulig noe bedre også på høyt turtall men der er jeg for øyeblikket begrenset av at det kun sitter en 115 hk turbo på for øyeblikket. Nye duser anbefales alle som har kjørt over 300K, da vil du merke en del forskjell. Har ikke målt forbruket ennå, men basert på tidligere dyseskift vil forbruket gå ned (den gang 10%). Videre er de nye dysene kjørt relativt kort, de skal visst gå bedre og bedre når de blir innkjørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke se for meg at et (kaldt) innsug skal kunne "kjøres" rent, og har avtalt rens og glassblåsing av innsug på R5 og 115PD. EGR skal blendes. Jeg skal komme tilbake med bilder

 

En annen ting er de problemene med at min 2000 Passat går i nødprogram når den får litt turtall. Er det noen som vet hvor føleren sitter? Jeg ville jo tro at det er i innsuget, for nødprogrammet er vel til for å spare toppen/motoren? I så fall kan jo årsaken til for høyt trykk være koksing i innsuget? Dvs at trykket er høyt, men mengden luft er allikevel liten. Jmf. lite turtallsvillig motor

 

Kan det videre være den samme føleren som gir problemer med ujevt drag?

 

Jeg skal som nevnt uansett rense innsug, så jeg får se om det hjelper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skeptisk til glassblåsning.....Du risikerer å ikke komme til overalt og det blir liggende igjen sot, og derav glass.

 

Sats heller på å skrape med skrutrekker, deretter masse avfettingsmiddel og høytrykkspyling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nylig kjøpt meg bil med samme motor, og er redd for at min og har fått sot i innsuget. Om dette er noe som er voldsomt komplisert å ta av? Har skrudd en del på bil, men har gjort lite med motorer tidligere. Noe man må være obs på når man demonterer ett innsug?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.