"Rykkete" 2.4 V6 ,verksted mener tiptronic kaputt !!??

Anbefalte innlegg

Har problem med konas bil,en A6 2.4 V6 med tiptronic kasse, som ikke går jevnt .Spesiellt tydelig mellom 1000 - 2000 rpm.

Det smånykker i hele bilen,men om man kjører med manuell giring blir det litt bedre.

Det lukter også litt rart av eksosen.

 

Har hatt bilen på verksted ,de har visstnok sjekket tenningsanlegget, byttet bensinfilter ,byttet en tennpluggledning og slettet endel feilmeldinger.Aner ike hva disse feilmeldingene viste.

 

Konklusjonen deres er att det er mulig girkassehavari !

 

Det håper jeg det ikke er så jeg prøver å finne andre ting å sjekke ut.

Alt dette skjedde etter kjøring i ett voldsomt regnvær.

Kan en eller begge katalysatorer ha klappet delvis sammen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan en eller begge katalysatorer ha klappet delvis sammen ?

 

Den nykker kun i turtallsområdet 1000-2000? Så da er det ikke katalysator.

 

Ved tett katalysator får du ikke noe særlig turtall oppover i registret, stopper opp liksom ved f.eks ca 4000rpm

 

Det høres jo ut som tenningsfeil, men vanskelig å si når man ikke står selv ved bilen, samt ikke får prøvd den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det byttet olje og filter på kassa da? Min var sånn ved liten belastning på lave turtall..

Ble som ny med olje og filter:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

symptomer på at det er på tide med oljebytte på kassa er vel heller at den girer tregt..

att den rykker\napper høres vel heller mer ut som sliten clutch eller tilsvarende for automatkasser..

Selvfølgelig kan det lønne seg å ta et oljebytte til 3000 kontra å overhale girkassa til 30000...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Joda den rykker også videre i turtallsområdet men det er markert verre mellom 1000-2000rpm.

Det er byttet olje og filter på kassa ,men det er vel noen km siden.

Den går også litt ujevn på tomgang,akkurat som en veksler mellom å tenne på 5 og 6 sylindere.

 

Finnes det noen enkel måte å måle coilpacken på ?

Skulle tro et kom ut som en feilmelding men.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekka alle vacumslanger... Hadde endel rykking på min 2,8 v6 spesiellt mellom 1000-2000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville oxo ha sett momentomformeren. Dette kan gjøres ved å kjøre div måleblokker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke disse motorene kjent for ventilheng da? Kan dette være eventuell årsak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle tips, nå er alt i orden.

Bare å lene seg tilbake og vente på neste.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, etter alle tipsene fortjener vi og få vite feil, så eventuelle neste stakkars kar kan søke og finne en løsning:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet feilsøkte i en dag, fant ikke en pøkk !

Penger i dass, men men...de skal jo også leve.

Kona begynte å se på A8, var lei hele småbilen sa hu...

Så en morgen var alt i orden...aner ikke hva som var eventuellt feil.

Vi får se hvor lenge det holder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lingnende problem på min a8,så jeg byttet luftmengdemåleren.Ble helt ok etter dette.Tror muligens lmm gir signaler til tip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm. vil ikke lmm komme opp som feil i vag com da? hvis denne er kaputt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm. vil ikke lmm komme opp som feil i vag com da? hvis denne er kaputt?

 

Det med LMM, det er ikke alltid den kommer opp desverre, napp ut pluggen til den og går bilen like dårlig uten den tilkoblet er LMM def.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hvordan det gikk med denne, jeg opplever nøyaktig samme problemer på akkurat samme modell.

Hadde vært veldig kjekt å funnet ut hva det er som må fikses, men har så og si null teknisk peiling på bil.

 

Har levert den inn til Møller Stjørdal for feilsøking, der de skulle sjekke minnet med VAG-COM (noe jeg har fått sjekket selv, og som jeg allerede visste ikke ga noen feil), kjøre søke-tester med VAG-COM på ulike moduler samt å manuelt feilsøke. De kom frem til at det "helt sikkert var instrumentpanelet" som var gåent, men ville selvfølgelig ikke gi noen garanti for dette.

Jeg fikk en fastpris på reparasjonen (6500 kr), der de bytta panel, kodet om nøkler, OG klarte å gjøre slik at modulen som viser hvilket gir man kjører i (tiptronic) og utvendig temp ikke lenger fungerer. Dette skal de visstnok ha 2000 kr for å fikse (noe jeg mener de skal få ta på egen kappe).

 

Etter skifte av instrument er ting akkurat som før, bensinmåler etc. hopper fortsatt opp og ned (ustabil), motoren fusker når temp'en begynner å stiger både ved tomgang og kjøring. Drar inn på Møller igjen og denne gangen foreslår de å lade _batteriet_ (skal dette kunne ha noe å si når bilen kjører og dynamoen er kontrollert og fungerer?). Har mista all trua på at de klarer å fikse bilen, så jeg må nok finne noen andre som kan se på den som faktisk ser på hva som skjer når den oppfører seg slik (tipper at de har knapt starta den).

 

Veldig frustrerende!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har fortsatt å feilsøkt, men finner ingen feil. De tipper nå at det er en av:

1) Bensinpumpe som bør skiftes

2) Vannpumpe som bør skiftes

 

Noen med litt innsikt som har noen kommentarer til det? Høres det fornuftig ut?

(Ser jo ingen som har antydet noe om de komponentene i denne tråden her tidligere...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har fortsatt å feilsøkt, men finner ingen feil. De tipper nå at det er en av:

1) Bensinpumpe som bør skiftes

2) Vannpumpe som bør skiftes

 

Noen med litt innsikt som har noen kommentarer til det? Høres det fornuftig ut?

(Ser jo ingen som har antydet noe om de komponentene i denne tråden her tidligere...)

 

 

Kan jo være bensinpumpe eller bensintrykkregulator. Men da tror jeg ikke den bare ville ha fjusket på tomgang, da ville den ha stoppet. Er jo mulig å sette på en bensintrykkmåler og se om trykket dropper når den fjusker. Er ikke bare dårlig kontakt på en av dysene dine da?

 

Skjønner ikke helt hva vannpumpa har med saken å gjøre: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge Møller så var det mer jobb og kostnader å få "sjekket" om bensinpumpa var et problem enn å bare bytte den (men de skulle visstnok ha 4500 for ei ny pumpe, så det er temmelig mye penger å bruke på noe som er langt fra sikkert årsaken til problemet).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye jobb / hvor enkelt er det å sette på en bensintrykkmåler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har fortsatt ikke funnet feilen, men Madsen bil (som jeg ringte bare for å høre om de kunne ha noen tips i saken, og evt. ta over den) mente at det var naturlig å se på automat-kassa mtp olje og filter (dette er TipTronic kasse).

Den fusker også selv om jeg kjører den i manuelt girvalg, kan fusking oppstå likevel pga olje/filter på kassa?

 

Ser også at noen nevnte LMM og noe om å nappe ut pluggen for å se om den går like dårlig uten. Hvor napper man ut LMM? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en boks med "Rens for bensininnsrpøytningssystemer" som jeg skulle fylle på tanken som skulle blandes med tank på ca 50 l bensin. Men da må jeg kjøre ca 50 mil før jeg vet om det hjelper, høres det ut som dette kan fungere i det heletatt? (Selvfølgelig verdt forsøket hvis det ligger noe i det, ser jo at folk har nevnt dyser i noen sammenhenger)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stusser på at du skriver at motoren fusker?

I pappa's A6 oppleves det som fusking, men det har ingenting med motoren å gjøre. Den har jeg logget når "fuskingen" oppstår, og alle verdier er normale. Hos oss er det rett og slett i drivverk det napper, og det er naturlig å tenke på kassen.

 

Bilen er en 99 modell, og fikk ny atf olje i 2005 på 175000km. Dog ikke nytt filter..

Nå har den gått 245000km og jeg har anbefalt at han bytter olje og filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.