Tiptronic kassen gåen, ny må inn.

Anbefalte innlegg

Ser ut til at Tiptronic kassen i Passat lever opp til sitt "rykte"! :P

 

Var hos Møller i Trondheim igår for å få dem til å prøve bilen etter at den "slurer" når den settes i revers og man gir gass. På "tomgang" drar den greit på flat mark, men med en gang man får motstand i form av bakke eller gasspådrag, så slurer den bakover. Forover er det "no problemo".

 

Tenkte dette kunne skyldes det faktum at det ikke blir tatt service på disse kassene (noe som anbefales av produsenten på 60000km) og at det kanskje var lite olje/tett filter nå når min har passert 160000km, men da skulle den jo egentlig sluret på alle girene?

 

En ting er sikkert; er VELDIG lite lysten på å få bilen chippet etter slike opplevelser... Den forblir nok original ja!

 

Nå ser det ut til at det blir ut med den gamle, og inn med en "ny".,,,

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass ja, det blir vel gjerne en dyr opplevelse gjerne??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg fikk pris på 22.000.- for overhaling av kasse om det skulle skje noe med min..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller snakket om mellom 30-40000.... De overhaler ikke min, de setter rett inn en nyoverhalt "byttekasse" så vidt jeg forstår...

 

Dyrt ja....

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja da får du nok en ny fabrikk overhalt kasse. men har du hørt med forskjellige firmaer rundt om som driver med overhaling av kasser,muligt det er billigere. Norsk bildelsenter overhaler jo kasser,kan jo høre med dem om det er en jobb som de tar?vet ikke om det er spesielt med triptronic eller om mange driver med det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja da får du nok en ny fabrikk overhalt kasse. men har du hørt med forskjellige firmaer rundt om som driver med overhaling av kasser,muligt det er billigere. Norsk bildelsenter overhaler jo kasser,kan jo høre med dem om det er en jobb som de tar?vet ikke om det er spesielt med triptronic eller om mange driver med det....

 

Tja... Originalt er vel originalt? Hvis det uansett dreier seg om nyoverhalt kasse, så er vel jobben akkurat den samme som blir gjort på Møller som hos disse andre?

Det å få kassen/bilen sendt hele veien ned til NBS er vel ikke akkurat billig da.... ;)

 

Med mindre noen vet om noen firmaer som gjør kassen BEDRE ved overhaling enn originalt, så bruker jeg jo helst merkeverksted (med tanke på servicehistorikk og garantier...). Noen som vet om det er snakk om firmaer som overhaler til "sterkere"/bedre kasse i Trondheimsområdet?

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det er et firmaa som heter Rats eller noe i den duren som er spesialister på automatkasser til amrikanere.

Bygger om og forsterker..

Vet ikke om disse kan ta en sånn tip kasse jeg?

 

Edit: Link: http://www.rats.no/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet om flere som har hatt problemer med kassene sine, som har ordnet seg med ett filter+olje bytte, jeg hadde prøvd det først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Eg har også problemer med min. Girer for seint,og henger seg i turtall...fikk ein rapport fra NAF. Skal gå videre med saken til forhandleren...... :( Kassa har gått mindre enn 20.000km. Begynte allerede ved 10000km å høre ulyder fra den når eg gassa-slakka. Vært innom Møller 10 ganger uten å få ein skikkelig diagnose.Ligger 0 feilmeldinger i feillageret. Triste greier.

Syns den er ganske treig å komme i gang også. Kjem liksom "plutselig"....hater det.

Håper eg slipper å reise til Tyskland for å fikse den.Er innenfor garantien der nede. Møller nekter å ta på seg jobben sjølv om dem først sa at eg hadde garanti på kassa i Norge også. Vi får sjå ka som skjer.

 

Håper du får fiksa kassa di på ein billig måte. Olje+filter bytte er ikkje dumt nei.

Har som siste mann skriver fiksa mange kasser det.

Good luck....!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Eg har også problemer med min. Girer for seint,og henger seg i turtall...fikk ein rapport fra NAF. Skal gå videre med saken til forhandleren...... :( Kassa har gått mindre enn 20.000km. Begynte allerede ved 10000km å høre ulyder fra den når eg gassa-slakka. Vært innom Møller 10 ganger uten å få ein skikkelig diagnose.Ligger 0 feilmeldinger i feillageret. Triste greier.

Syns den er ganske treig å komme i gang også. Kjem liksom "plutselig"....hater det.

Håper eg slipper å reise til Tyskland for å fikse den.Er innenfor garantien der nede. Møller nekter å ta på seg jobben sjølv om dem først sa at eg hadde garanti på kassa i Norge også. Vi får sjå ka som skjer.

 

Håper du får fiksa kassa di på ein billig måte. Olje+filter bytte er ikkje dumt nei.

Har som siste mann skriver fiksa mange kasser det.

Good luck....!

 

Jo har også hørt det, men hvis det er olje/filter som er problemet, så skal jo symptomene som jeg beskrev gjelde generelt for hele kassen og altså også gi utslag på girene FREMOVER? Lite olje/tett filter betyr "feil" på HELE kassen... Altså ALLE girene skal oppføre seg unormalt? Det gjør de jo ikke.... Er bare reværsj som krangler.. Er det ikke da en mekanisk feil?? : klø :

Blir jo bare en ekstra utgift hvis det å skifte olje/filter viser seg senere å ikke holde, og symptomene kommer tilbake. Da er det vel like greit å få dette fikset skikkelig med en gang?

 

Noen som forresten vet hva garantien er på girkassen?? Er det 5 år eller noe slikt? Og i såtilfelle, er det 5 år fra bilen er første gang registrert, eller fra årsmodell? Mulig jeg tburde ta kontakt med forbrukerrådet...

 

Truls.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tiptronicen min er ikke som jeg mener å huske den engang var.. ingen direkte feil.. men "nu må noen ringe bakern.. førr her e det nå muffins" .. Skal bytte filter/sil og ATF olje hos møller i Trondheim på mandag..så får vi se om det blir noe forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tiptronicen min er ikke som jeg mener å huske den engang var.. ingen direkte feil.. men "nu må noen ringe bakern.. førr her e det nå muffins" .. Skal bytte filter/sil og ATF olje hos møller i Trondheim på mandag..så får vi se om det blir noe forskjell.

 

OK!

Kan du melde tilbake hva resultatet blir og om du merker forskjell? Hva koster forresten en slik operasjon?

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til de av dere som lurer, alle kan enkelt gjøre dette selv, gjorde det selv igår på tja gikk kanskje med 5 timer men det pga jeg ikke har mye mekke erfaring og jeg har aldri gjort dette før...

 

Bare og kjøpe:

Tappeskrue - 62,98,-

Fylleskruepakning - glemte møller, brukte bare den gamle som var helt fin

Oljesil - 301,36,-

ATF Olje 1L dunker. Holder med 5 liter vis du ikke demonterer ting i kassa, Men du for vel levere inn om man kjøper for mye. 131,75,- pr 1L

Bunnpanne pakning til Tiptronic kasse.194,77,-

 

Hvordan man bytter finner man Her

 

Totalt kom dette på under 1600,-

 

Anbefaler også og kjøpe 12v oljepumpe på biltema til kr 189,-

 

Har du 4 bukker og en jekk + litt verktøy så er dette fort gjort:)

 

Det jeg opplevde er at bilen låser girene mye før, turtallsnåla beveger seg mye mindre fra 0 gass til full gass på samme gir, den slurer nesten ikke, og første gir akser MYE mer.

 

Så litt innsats og 1600 kr så har du kanskje fikset problemet deres ang tiptronic, så hvorfor ikke prøve, dette er noe alle klarer, sier det siden jeg greide det :P

 

Er det noen spørsmål ta gjerne kontakt på en eller annen måte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått pris på 3000 blank inkl. moms hos møller trondheim . Synes ikke det var så ille egentlig . Og hvertfall overkommelig nok til at man tar dette hvert 60 000km og sparer seg hassle med ny kasse og mas å fjas.

 

Hadde nok vært "morro" å prøvd sjøl en gang .. men 5 timer ? .. det er etter tidsskjemaet og tidsklemma mi 5 timer for mye .

synes det er verdt å 1400 å sette det bort til folk som kan det og fikser det mens jeg er på jobb.

Men takk for tips og trix.. bra at noen kan å mekke også ..hehe .. skiftnøkkelhva ?hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått pris på 3000 blank inkl. moms hos møller trondheim . Synes ikke det var så ille egentlig . Og hvertfall overkommelig nok til at man tar dette hvert 60 000km og sparer seg hassle med ny kasse og mas å fjas.

 

Hadde nok vært "morro" å prøvd sjøl en gang .. men 5 timer ? .. det er etter tidsskjemaet og tidsklemma mi 5 timer for mye .

synes det er verdt å 1400 å sette det bort til folk som kan det og fikser det mens jeg er på jobb.

Men takk for tips og trix.. bra at noen kan å mekke også ..hehe .. skiftnøkkelhva ?hehe

 

Tok i med 5 timer, men det var fordi jeg aldri har gjort det før, hadde jeg f.eks hatt løftebukk ville jeg spart 1 time, og kunne jeg stå isteden for ligge ville jeg spart halvtimen timen, og med tja en drill eller.no masse tid, skulle jeg gjort det igjen ville det gått på 2 timer alt i alt.

 

Siker på at prisen du fikk var skifte av atf olje + filter +skikkelig rengjøring av magneter og bunnpanne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det de stort sett gjør hos Møller er å tappe bunnpannen og fylle på igjen, er vel omtrent aldri at de tar av bunnpannen, rengjør, bytter filter og slikt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det de stort sett gjør hos Møller er å tappe bunnpannen og fylle på igjen, er vel omtrent aldri at de tar av bunnpannen, rengjør, bytter filter og slikt..

 

Nettopp, derfor jeg spurte i forrige inlegg.

 

Det blir jo nesten som og bare etterfylle kjøleveske isteden for og tette lekasjen, er jo tross alt filteret som går tett og magnetene som er "fulle" av dritt som gjør at de ikke absorberer mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja..ba spesifikt om at de skulle ta av bunnpannen ,rengjøre bytte filter/sil . Ser nytt filter er lagt til på ordrebreftelsen også.

samt 9 liter atf olje . synes det hørtes mye ut jeg men .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis du skal ha inn 9 liter må man demontere ventilhuset og oljekjølern, straks litt mer jobb :(

 

Edit: veivhus -> ventilhus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke mye veivhus på en automatkasse da.. :P

 

Men nei, er ikke lett å få ut så mye olje. Converteren inneholder en del liter og denne er umulig å tømme så lenge girkassen sitter i bilen, så man får ikke skiftet så mye om gangen uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke mye veivhus på en automatkasse da.. :P

 

Men nei, er ikke lett å få ut så mye olje. Converteren inneholder en del liter og denne er umulig å tømme så lenge girkassen sitter i bilen, så man får ikke skiftet så mye om gangen uansett..

 

Mente ventilhuset :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Allright kids.. rock & roll .. Vel vel vel .. har da fått igjen kjærra etter bytte av sil/filter , rengjøring og ny ATF olje.

Kjørt kun 8 km etter henting.. og det i rush. Men mener og merke at kassen er litt mykere. Muligens litt kjappere aks på bilen også.. men det er mulig det også er noe man dikter opp i underbevisstheten ..sånn for å føle seg bedre etter å ha brukt penger.

Største grunnen til at jeg fikk dette gjort er at jeg i det siste har hatt mareritt om ras ( bokstavelig talt ja ) Så det er godt å tenke på at ting er lubed up og i sin skjønneste orden. Ellers har bilen fått ny tannreim,vannpumpe,termostat,profilreim,longlife service med mobilitetsgaranti,nye 6000K xenonpærer. og thats it thats all.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du fått en sinnsykt god pris Andreas... Jeg sjekket med Møller på min A8 og da fikk jeg rundt den samme prisen, og det inkluderte da bare ut med pluggen i bunnpanna og fylle på ny olje. De skulle ha over 7000,- for å demontere/reingjøre bunnpanna samt bytte av filter og sil.

 

Uansett så er det håpløst at VAG ikke har intervall på dette, jeg var i møte med direktøren, verkstedssjefen og noen til på Audisenteret her i Bergen ang. dette men de ville ikke høre på meg. Oljen var evigvarende og det var ingen hensikt med å bytte denne oljen, silen og filteret eller rengjøre. Jeg fortale om tilfeller rundt om i verden og henviste til tester/undersøkelser jeg hadde funnet på nettet uten hjelp.

 

Jeg kom frem til at man bør gjøre denne jobben med ca. 50-60000km intervall, da er som regel magnetene fulle av spon og de gjør ikke jobben sin lenger. Denne kan jo da føre til at spon begynner å bevege seg rundt i kassen, filter osv som ikke er særlig bra...

 

Man får ikke byttet mer enn 4-5 liter olje uten å ta ned kassen og få tømt konverter osv, men følger man interval som nevnt over er ikke dette noe problem.

 

Ang. symptoner på for lite olje, tette filter osv. er dette veldig varierende fra bil til bil og kasse til kasse. Noen girer tregt, nøkkete, lugger, slurer og noen har problem fremover, noen bakover, noen bøller seg i 2. gir, noen i 3. gir osv..

 

Så jeg vil absolutt annbefale å bytte på 50-60000km intervall og har man en bil med tip som ikke det er byttet på eller som man ikke er sikker på om det er gjort, så ta denne jobben eller sett den vekk til noen som kan..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du fått en sinnsykt god pris Andreas... Jeg sjekket med Møller på min A8 og da fikk jeg rundt den samme prisen, og det inkluderte da bare ut med pluggen i bunnpanna og fylle på ny olje. De skulle ha over 7000,- for å demontere/reingjøre bunnpanna samt bytte av filter og sil.

 

Uansett så er det håpløst at VAG ikke har intervall på dette, jeg var i møte med direktøren, verkstedssjefen og noen til på Audisenteret her i Bergen ang. dette men de ville ikke høre på meg. Oljen var evigvarende og det var ingen hensikt med å bytte denne oljen, silen og filteret eller rengjøre. Jeg fortale om tilfeller rundt om i verden og henviste til tester/undersøkelser jeg hadde funnet på nettet uten hjelp.

 

Jeg kom frem til at man bør gjøre denne jobben med ca. 50-60000km intervall, da er som regel magnetene fulle av spon og de gjør ikke jobben sin lenger. Denne kan jo da føre til at spon begynner å bevege seg rundt i kassen, filter osv som ikke er særlig bra...

 

Man får ikke byttet mer enn 4-5 liter olje uten å ta ned kassen og få tømt konverter osv, men følger man interval som nevnt over er ikke dette noe problem.

 

Ang. symptoner på for lite olje, tette filter osv. er dette veldig varierende fra bil til bil og kasse til kasse. Noen girer tregt, nøkkete, lugger, slurer og noen har problem fremover, noen bakover, noen bøller seg i 2. gir, noen i 3. gir osv..

 

Så jeg vil absolutt annbefale å bytte på 50-60000km intervall og har man en bil med tip som ikke det er byttet på eller som man ikke er sikker på om det er gjort, så ta denne jobben eller sett den vekk til noen som kan..

 

Jo mer jeg har satt meg inn i "saken" med disse girkassene, jo mer sjokkert blir jeg over holdningene til VW.. Dette er under enhver kritikk, og burde egentlig vært mat for Forbrukerrådet spør du meg... Utrolig arrogant at de ikke engang innrømmer at det trengs service på 60000 når produsenten av kassen anbefaler dette. Hadde ikke hatt problemer med å betalt for en slik service hvis det lå inne som fast oppdrag ihvertfall.

 

Uansett; jeg kan ihvertfall GARANTERE at etter at jeg har skiftet kasse, så kommer vogna mi til å havne på denne servicen HVER BIDIGE 60000km i fremtiden. Kjører gjerne til Sverige (Østersund har VW og er jo en fin liten cruisetur unna Trondheim) hvis det viser seg lønnsomt å å få dette gjort der...

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil skal til ojlebytte pr 40.000km, når jeg bytta til min gikk jeg over til normal automatkasse olje, ikke longlife oljen som møller bruker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.