Nei, det er ikke fornuftig å putte 2,5tdi R5 motor i bil som ikke har det orginalt

Anbefalte innlegg

Det dukker stadig opp spørsmål om det lar seg gjøre å sette 2,5tdi R5 motor inn i bil som ikke har hatt dette orginalt.

Spørsmålene er ofte motivert av et ønske om bedre drivstofføkonomi og kommer gjerne fra folk som ikke har ønske om å gjøre dette dersom det ikke er enkelt.

 

Hensikten med denne tråden er følgende:

  • Skaffe forumet en tråd med temaet, som skal kunne bli søkbar, og som forhåpentligvis gir folk svar før de trenger å lage slik tråd selv.
  • Skaffe forumet en tråd som man kan linke til når spørsmålet likevel dukker opp i fremtiden.

 

Eksempler på biler folk vil ha slik motor i er

  • Transporter/caravelle 2,4D eller bensin
  • 100/A6 med bensinmotor eller med 1,9tdi
  • Typ 44 karosseri.
  • Helt annet chassis som aldri ble levert med slik motor.

 

Eksempler på slike tråder:

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=206329

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=190754

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167529

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=162983

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=114729

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=78427

 

Svaret er:

  • ja det er mulig (alt er mulig) Men de som har kunnskap, pågangsmot og vurderingesvne til slikt - de bare gjør det, som regel uten å spørre på forumet. Denne tråden er altså ikke for slike entusiaster (som feks Daniel H)som klarer å gjøre det "umulige".
  • Nei, du kan ikke bare sette motor over uten å skifte en haug med deler ifm styring av motoren.
  • Nei, dette alt for mye jobb til at du har lyst til å gjøre det
  • Du bør heller jobbe for å tjene penger enn å jobbe med et slikt prosjekt, så kan du heller kjøpe deg en bil hvor dette er orginalt.

 

Eksempler på deler du må skifte foruten selve motoren:

  • ledningsnett mellom motor, ECU, instrumentpanel.
  • motorstyring
  • luftmengdemåler
  • eksos, minimum downpipe men som regel alt
  • elektronisk gasspedal
  • instrumentpanel (med glødelampe og tilpasset turteller)
  • diverse elektronikk på torpedoveggen
  • girkasse med passe utveksling, bruker du bensinkasse blir utvekskslingen alt for lav og bilen blir ubrukelig på motorveien
  • ofte motorfester
  • fjærer dersom bilen ikke har femmer
  • Hvis motor hentes fra A6 og skal inn i bil uten statsperre: Startsperre el.nett inkl boks og tenningslås med nøkkel.

 

Konklusjon på om det er fornuftig å gjøre det:

Glem det. Kjøp deg bil som har hatt den orginalt.

 

Hvis spørsmålet er om det er mulig, om det ville vært interessant, osv så er svaret at alt går an og at det er en meget interessant motor på mange måter, som man gjerne kunne hatt i en rekke ulike biltyper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Konklusjon:

Glem det. Kjøp deg bil som har hatt den orginalt.

 

Sjaastad da, hva er dette slags holdning?: smil :

Det finns jo INGEN tøffe biler ombygd med 2.5TDi, så det er jo absolutt dette som burde vært gjort:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenning av meg som planla 2.5tdi i en granada, de modellene som hadde peugeot 2.5d motoren. Montere på kasse fra mb sprinter 2.5 (vag). Dette burde la seg gjøre. Men han kom vel ikke skikkelig igang :) Hadde isåfall vært morsomt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig :) Urquattro 2,5Tdi :)

 

Har tenkt tanken, men slo det (heldigvis?) fra meg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

urq med diesel er fail :)

 

typ44 med diesel er en fin fin bruksbil :D Kan da ikke være så mye jobb å få det inn i den? BRuke en a6 2,5tdi som donorbil feks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke fornuftig å putte 2.2 20vt i typ 85, typ 89, A4 , A3 golf..osv osv heller.. bare for å kverulere ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ingen motorbytter som er "fornuftig"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

urq med diesel er fail :)

 

typ44 med diesel er en fin fin bruksbil :D Kan da ikke være så mye jobb å få det inn i den? BRuke en a6 2,5tdi som donorbil feks?

 

Er enig, men spesielt hadde det blitt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finns jo INGEN tøffe biler ombygd med 2.5TDi, så det er jo absolutt dette som burde vært gjort:)

 

Helt enig i at dette burde bli gjort.

Jeg har også fablet om noen muligheter.......

Men de som spør om det her på forumet bør ikke gjøre det:) Se min tekst som er lagt til i rødt i første innlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Type 44 er originallevert med 2.5TDI (motorkode 1T om jeg ikke husker feil), men de er relativt sjeldne og aldri levert sammen med quattro. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva blir egentlig hensikten med denne tråden? Iom at tema gjelder de fleste merker og modeller, må dette spesifiseres med et innlegg for hver biltype?

 

"Man kan ikke bygge V8er i en Lupo. Eller jo det går an, men det går ikke. Noen kan få det til men disse vet allerede om det så de leser ikke denne tråden på forumet likevel"

 

???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes at det er moro å se på at folk gjør ting "som ikke går" jeg :) Fordi de får det alltid til med nok hjelp, pågangsmot og tid!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en C4 A6 2,5 tdi,greie biler dette.

MEN...fikk aldri noe varme i bilen når det va skikkelig kaldt ute.

Og dette har jeg egentlig hørt ifra alle C4 eiere.

 

Men hadde vært kult i en 87' Passat Syncro,den med 5mer !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Putte en slik i a6 1,9 tdi da? (c4)

 

Blir d like mye faenskap eller ? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

putta en 2.3 forgasserturbo fra volvo 240 i en kadett c (77mod) i min ungdom.. hehe

 

Dette fungerte utmerket sammen med kassen fra volvoen og en hjemme mekket drivaksling :P utrulig arti bil :P

Men dette er jo forgasser så det er jo bare å koble på bensinslange å batteriet så starter det jo :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva blir egentlig hensikten med denne tråden? Iom at tema gjelder de fleste merker og modeller, må dette spesifiseres med et innlegg for hver biltype?

 

Jeg har vel indirekte skrevet det i første linje i første post;)

 

Det dukker stadig opp spørsmål om det lar seg gjøre å sette 2,5tdi R5 motor inn i bil som ikke har hatt dette orginalt.

 

Edit: Har nå lagt til noen eksempler på slike tråder i første post.

 

Siden det også er lettere å lage en link så er denne posten også nyttig selv når noen i fremtiden stiller det samme spørsmålet.

 

Er det noen som har noe i mot at jeg lager en tråd som svarer på spørsmål som har dukket opp flere ganger før, og garantert dukker opp flere ganger senere: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror også at noe av hensikten til Steinar faktisk er å skape en debatt rundt dette. Hva går an å bygge og hva kan ikke la seg gjøre? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en A8q med manuell kasse og 2.5 tdi r5?

 

:jegtarn:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror også at noe av hensikten til Steinar faktisk er å skape en debatt rundt dette. Hva går an å bygge og hva kan ikke la seg gjøre? :)

 

Nei

 

Hensikten er som nevnt:

  • De som er tilbøyelige til å stille spørsmålet som denne tråden handler om skal kunne finne denne tråden og slippe å stille spørsmålet (vi trenger ikke x antall like tråder)
  • Jeg (og alle andre som gidde å svare på spørsmålet) skal kunne ha en tråd å linke til for enkelt å kunne svare.
     

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Putte en slik i a6 1,9 tdi da? (c4)

 

Blir d like mye faenskap eller ? :P

 

Takker for innspillet, jeg skal ajourholde første post.

 

Er også for mye ulikt mellom 1,9 og 2,5 til at det er fornuftig å bygge om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en A8q med manuell kasse og 2.5 tdi r5?

 

:jegtarn:

 

Finnes ikke det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes ikke det?

 

De er med V6 2.5TDI motoren, heeeelt annen motor : syk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

putta en 2.3 forgasserturbo fra volvo 240 i en kadett c (77mod) i min ungdom.. hehe

 

Dette fungerte utmerket sammen med kassen fra volvoen og en hjemme mekket drivaksling :P utrulig arti bil :P

Men dette er jo forgasser så det er jo bare å koble på bensinslange å batteriet så starter det jo :)

 

Du sier det i siste setning......og siden det er "litt" mer enn en bensinslange som skal til så er det ikke fornuftig å bygge om annen bil som ikke har hatt 2,5tdi R5 orginalt til en slik motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.